Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8286 ggr
[littleoldme]
0

Svans upp i vädret

En sak jag undrat över, varför höjer min hankatt svansen när jag pratar med honom.

Det kan vara att han strosar runt i lägenheten med svansen hängande vilandes. Så säger jag han namn och pratar lite med honom, så åker svansen spikrakt upp, inte spänd, men upp och så svarar han, pratar lite tillbaka med mig. Inte alltid att han vänder sig mot mig, utan han fortsätter på sin strosande promenad. Ibland kommer han och hälsar och gosar lite, så fortsätter han vandra runt, eller ut på balkongen eller vad han nu känner för.

teachingbirds
0

Så gjorde alltid mina katter också. Jag har läst någonstans att det är för att de är glada!

Cazzos
0

När katterna har svansen upp i vädret så betyder det att de är glada Skrattande

Har läst någonstans att vissa höjer svansen när de är stolta och "är bossen" (om man har fler katter dvs) men jag litar mer på att de är glada när svansen står rakt upp Glad

Lusthan
0

De brukar kunna höja svansen när de hälsar också. Höja den och böja sista dm på svansen ska betyda hej har jag för mig.

IceJossan
3

Det betyder "Hej, jag är glad!". Alltså både hälsning och tydlig glädje. Många katter som inte är glada över något specifikt utan mest känner sig allmänt nöjda har ofta svansen hängandes men svanstippen i en mjuk uppåtböjd krok när de går/står.

Marie_1987
0

vad betyder det om katten går med svansen ner för jämmnan då?

[littleoldme]
0

#4 Jag har aldrig tänkt på det, men nu när du säger det så är det oftast så katterna vandrar runt, med en mjukt uppåtböjd svanstipp. Det var roligt att höra att det är att de känner sig nöjda, och ännu roligare att det gör Charlie så glad när jag pratar med honom.

Cadie gör det oftast också, alltså lyfter på svansen när hon får uppmärksamhet. Men hon vill gärna ha mer och kryper upp i knät i tid och otid. En riktig knäkatt. Charlie är inte riktigt på samma nivå, och det är skönt att veta att han "ändå" känner sig nöjd med livet :)

IceJossan
0

#5 Det beror på hur svansen hänger.

Slappt ner utan uppåtböj = uttråkad, missnöjd, typ. Kan även vara att svansroten eller ryggen är öm.

Tryckt tätt intill rumpan och hålls in eller rakt ner mellan benen = rädsla

Slappt ner med mjuk uppåtböj = nöjd med tillvaron.

#6 Ja det är rätt kul det där med de små detaljerna i kroppsspråket :) När min familj är ute och reser med katterna och vi är ute och går med dem i sele eller lösa beroende på omgivningen, så håller Ragnar oftast svansen slappt hängande med en mjuk krok på, och om man pratar glatt med honom så åker den rakt upp i vädret. Ronnys svans hänger slappt ner utan krok (hemma har han dock alltid en stoooor mjuk krok på den) och när man pratar glatt med honom så kommer kroken och svansen höjs några centimeter.

Fridaybrew
5

Hittade en enkel sammanställning i bildform, kan dock inte uttala mig om hur korrekt det är då källan är okänd för mig. Rent överlag verkar det stämma från erfarenhet iaf. Så säg till om något är helt fel =)

Källa:

http://neofeline.blogspot.com/2008/02/your-cat-body-language.html
som sen har fått bilderna från:

http://www.messybeast.com/catarchive.htm

/Fridaybrew

IceJossan
0

Njä den där översta bilden stämmer väl bara halvdant. Den där "potentially aggressive"-svansen är ju mer ett neutralt läge utan glädje, som kan övergå till glädje, rädsla eller aggressivitet.

Jourkatten jag har hemma nu går med svansen neråt sådär. Det gör hon även när hon sekunden senare sprätter loss i ett busryck. Inte är hon aggressiv då inte, även om hon knappast är glad över att jag stirrar på henne.

[littleoldme]
0

Det där att skaka på svansen gör Charlie väldigt ofta när jag pratar med honom, vad roligt!

Sen burrade han också upp svansen idag, ingen aning om varför, men det varade bara några sekunder… undrar vad han var arg på då.

Från och med nu kommer jag vara mycket mer uppmärksam på deras kroppsspråk… väldigt intressant :)

Som #9 Mina katter ska, enligt bilderna, vara väldigt aggressiva innan de får sina busryck och det tror jag inte riktigt på. Inte är de aggressiva då inte, bara tokbusiga. Har aldrig sett dem riktigt sura vad jag vet, förutom när de introducerades för varandra…

Fridaybrew
2

Inget positivt att säga om bilderna? Inte ens orkat klicka "bra inlägg" lol =)

Potentially är ju ordet så det stämmer som sagt halvdant men det är därmed inte fel.

Det är helheten och sammanhanget som man behöver beakta, man kan inte bara titta på en del av katten. Därmed kan man knappast göra ett komplett överskådlig bildspel av alla varianter. Detta ska ses i generella termer.

/Fridaybrew

LaSadie
1

#9 Lägg märke till potentially i potentially aggressive ordet. Ordet potentiell betyder möjlig, alltså inget definitivt. Har haft ett möte som jag minns med en katt som hade svansen sådär, den var i alla fall inte vänligt inställd Obestämd

IceJossan
0

#12 Nej som jag skrev, det är ett neutralt läge som kan övergå till aggressivitet men likaså till någon annan sinnesstämning. Jag träffar ca 30 katter flera gånger i veckan och många knatar omkring sådär - vissa är griniga, andra uttråkade. Så det är inte felaktigt, utan bara inte rätt hela vägen eftersom det kan betyda klart mer än bara "möjligt aggressiv".

Lusthan
1

Jag tycker att det verkar som att svansatällningarna kan vara lite individuella ibland. Har ju flera katter hemma och min äldsta hon har svansen som det står defensivt aggressiv när hon är busig. Då ser det ut ungefär så. Hon gör så inte bara när hon busar med kompisar utan också när hon busar med leksaker och sånt också. Så piskar hon lite grann och kutar iväg. Tycker att det är intressant för jag har stött på många som säger att katter är så oförutsägbara. Det anser inte riktigt jag att de är om man vet lite om kroppsspråket hos katter.

Fridaybrew
2

Det är ett språkligt uttryck, du verkar inte förstå det helt enkelt. Visst man skulle kunna räkna upp samtliga sinnestämningar för att det ska vara korrekt enligt dig men då skulle det inte bli en överskådlig sammanställning utan då skulle det vara en TOTAL sammanställning och det kan då bli mer omfattande än man önskar i sammanhanget.

Det är så självklart att det kan vara så mycket mer än potentially aggressive,  men hakar man upp sig på det så vet man nu att det kan vara så mycket mer. Precis som alltid är det helheten man behöver beakta.

/Fridaybrew

IceJossan
2

#15 Jamen det är ju det som är grejen, att det står en sak men att det kan betyda så mycket mer. Det är en smula missvisande för den som litar blint på bilderna. Likaså att den där aggressiva svansen kan betyda att katten är väldigt busig, det är också vissvisande att det bara står aggressiv. Det är alltså en del som bara stämmer till viss del, men lika gärna kan betyda motsatsen. Jag tycker att flera av bilderna är missvisande, därför skriver jag det.

LaSadie
3

#15 Men jisses… bilderna är inte ett uppslagsverk med bestämda forskningsresultat utan hur katter kan ha sina svansar i olika sinnesstämmningar :P

Viccan92
0

Jag är ju sån att jag läger märke till kroppspråk och sånt på alla mina djur. Tycker det är intressant att sitta och studera och se hur dem gör med kroppen. Som tidigare idag när jag kom in på vår tomt då kommer båda våra äldsta grabbar och vill följa med in. Dem går då framför mig in på tomten. Luke den äldsta går med svansen lågt tätt intill rumpan och öronen bakåt. Albin däremot går med svansen högt och toppen hänger lite. Men Luke är ju lite rädd av sig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cazzos
0

#18 Jag är precis som dig! Glad

Jag älskar att bara sitta och studera ett djur eller flera för att se hur de beter sig, vad det möjligtvis kan betyda osv.

Roligast är nog att se 2 djur med varandra och hur de beter sig då och sånt Skrattande

Viccan92
0

#19 Ja precis. Man lär sig dessutom jättemycket. Händer ofta att någon i familjen frågar vad någon av djuren håller på med och att jag då får svara. Jo två djur ihop är mycket intressant. Tycker det är roligt att se på hur hunden beter sig mot vår yngsta katt. Han är helt orädd mot hunden och roligt att se.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Marie_1987
0

Min katt går alltid med svansen ner men hon ser glad ut i ögonen jämt. Hon ser inte speciellt uttråkad ut heller. Men det kanske är olika från katt till katt?

I want to belive
0

När dom blåser upp svansen är för att dom kan ha blivit skrämda eller bara göra sig större än vad dom är .

I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truthMåne