Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2688 ggr
Relo
0

HJÄLP!! Min nya katt har rymt !!

Tog över en 2 årig kastrerad kattkille för en vecka sen och någon gång inatt har min andra katt lyckats öppna fönstret och släppt ut honom. Började leta direkt inatt när jag upptäckte att han va borta vd ca 3 och letade konstant , vid 6 hittade jag honom och precis när jag skulle ta honom blev han skrämd och sprang ivägen en liten bit och sen kom det en annan hane ( okastrerad) vet inte vems den är utan den har bara dykt upp hemma och flög på honom och jagade iväg honom . Har letat sen dess men hittar honom inte nån stans … 

Han är en liten kille på 3 kg och jag bor ute i skogen har har 1 km till närmsta granne. Börja få lite panik nu, var ska man leta och vad ska man göra? 

Vet inte om det är så smart att sätta ut mat för då kanske den andre hanen kommer istället :/ 

Vad hade ni gjort ?!!

Alla tips är hjärtligt välkomna

Saffran0Spice
3

Ställ ut mycket mat runtomkring, lägg ut ''hans'' filt om han har någon och locka så mycket du kan. Hoppas han kommer hem igen fort! =)

sagan
3

Ställ ut mat runtomkring tills du kan lokalisera honom igen. Häll på mycket mat så du inte bara lyckas mata fåglar och andra katter utan att det även ska räcka till din misse. Sätt dig ner och prata i närheten där du såg honom senast. Man får sitta länge.

Prova även att ha dörren eller fönstret han försvann i från öppet under natten. Stäng till så inte den andra katten kan komma in. Se om någon mat försvinner eller inte. 

När du väl lokaliserat honom kan du göra en matbana in till huset och sitta med snöre till dörren och dra igen efter att han är inne. Krävs mycket tid att göra så men det är en bra strategi.

Annars kan man rigga fälla som man kollar med jämna mellanrum.

Ge inte upp bara!

Uppkatten
6

Du har fått flera bra tips här ovan! Ställ ut mat och vatten i närheten av där katten kom ut + ev. på ytterligare något ställe. Ställ maten lite skyddat t ex invid husväggen, intill ett buskage eller liknande. Ställ ut maten först till kvällen så slipper du problemet med att fåglarna äter upp den. Använd mat som katten normalt brukar tycka om samt mat som doftar mkt och gott, t ex tonfisk. Ha gärna en baby-watcher bredvid matkoppen - då hör du om någon kommer dit och äter och kan lättare kolla vem det är. Är det en mörk katt så kan du ställa matkoppen på ett vitt lakan/badlakan så är det lättare att se katten i kvällsmörkret. Erbjud en "fri" väg tillbaka in i bostaden, t ex genom ett fönster eller en ytterdörr som lämnas öppen över natten. Tänk dock på att inte släppa ut din andra katt och se till att du inte utsätter dig själv för fara! Leta efter katten ffa i skymning-mörker-gryning. Så dags är katter lite extra rörliga och aktiva. Sök ffa av ett område som sträcker sig 400 meter i varje riktning sett hemifrån. Troligen finns katten kvar närmare än så, om inte någon annan katt har jagat iväg honom. Får du syn på katten så får du inte jaga honom - HAN ska komma till DIG! Förbered dig på att stanna ute länge alltså, det kan ta många timmar innan en katt vågar sig fram. Ha med godis/kattmat att locka med och gärna en leksak som fångar hans intresse (t ex ett skosnöre). En katt som börjar leka är ofta lättare att så småningom få ta upp i famnen. Har katten blivit ivägjagad mer varaktigt så gäller det än mer att man söker efter den i skymning-mörker-gryning (i allt vidare cirklar). Träffar du på den andra katten (som jagade bort honom i morse) så kanske det är en bra idé att stänga in den katten tillfälligt i ngt rum medans du söker efter "din" katt? Men: ställ ut mat o vatten, erbjud en väg tillbaka in och sök ffa i skymning-mörker-gryning är nog de viktigaste tipsen just nu. Är detta en tam katt så kanske ni kan ha nytta av att den tidigare ägaren kommer dit och hjälper till att locka på katten om så är möjligt? Hoppas katten snart är hemma hos er igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Relo
0

Tack för alla tips nu har jag varit ute i 2 timmar till och letat runt men inte sett ett spår av han :( ska fortsätta om en stund och lägga ut mat lite överallt. 

Hankatten som jagade iväg honom är inte tam utan han har bara varit här och ställt till med djävulskap som att jaga upp min kastrerade honkatt i träd så fort han ser henne o.s.v. Det går inte att komma nära honom.

Känns som att leta efter en nål i en höstack när man inte har en aning om vart han är :(

Uppkatten
3

Lägg inte mat överallt utan välj ut några få platser! Jag skulle själv ha valt att ställa mat precis där katten tog sig ut + på 1-2 andra väl valda ställen. Fortsätt sedan mata på det/de ställena där det försvinner mat och försök ta reda på vem/vilka som äter. Att söka efter katt är tyvärr som att söka efter nålen i höstacken. Vi är många som delar den erfarenheten med dig! Men ge inte upp! Det kan ta både dagar, veckor och månader (ibland t om år) innan man fått tag på sin katt igen, men att börja söka tidigt och aktivt har många ggr visat sig ge framgång! Alldeles för många kattägare ger upp alldeles för tidigt, och många ggr krävs många, många timmars "fotarbete" innan katten är tillbaka inne igen. Är det en innekatt som kommit ut av misstag eller om en katt kommer ut på främmande område så ligger den ofta och trycker i början och vågar inte ge sig till känna (en biologisk överlevnadsmekanism). Därför är det viktigt att man finns ute och "inväntar" katten… Hankatten som "ställer till det" - är det alltså en hemlös katt? I så fall bör du kontakta ett katthem och ställa honom i kö dit. Tänk på att välja ett katthem med en no-kill policy speciellt om det är en skygg katt. Det är inte OK att låta en hemlös katt gå kvar ute eftersom de i längden far oerhört illa av att ha det så. Tyvärr är dock katthemmen ofta överfulla så här års p g a oönskade kattungar (…) så det bästa vore att fånga honom med fälla och kastrera honom så länge. Då lär han förmodligen bli "trevligare" mot dina katter (när hormonerna så småningom klingar av).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
4

Du har fått många bra tips. Här är lite mer. Leta med öronen också. Om du lockar på katten och stannar upp då och då i skogen, kanske du hör att han svarar, uppjagad i en trädtopp. Det hände mig en natt en gång. Jag fortsatte att ropa kattens namn och han svarade, så att jag kunde gå närmare och lista ut vilket träd han satt i. När jag stod under trädet kände han sig trygg och kom ner själv och rusade hem som en blixt. 😃

Ett annat tips är att använda ficklampa. Kattens ögon kan reflekteras i ljuset. Men stäng av så snart du lokaliserat honom, de avskyr att man lyser på dem. Det bästa vore om han har reflexhalsband på sig…

Eftersom katten kom till dig för en vecka sedan kanske han försöker hitta tillbaka till sitt förra hem.

Relo
16

Glada nyheter han har hittat hem :)

Sagolika
2

Det var ju skönt. Sätt fönsterkedjor eller fönstervajer på alla fönster som din andra katt kan öppna, så att det inte händer igen.

Uppkatten
3

Hurra! Grattis! 🎈🎂

Vad skönt att höra! Berätta gärna mer om hur det gick till - vi har alla mycket att lära när det gäller hur bortsprungna katter beter sig i olika situationer!

Njut nu av att ha missen tillbaka och precis som #8 skriver - fundera kring hur du kan förhindra att det händer igen Hjärta!

[[eskils_]]
1

Härliga nyheter, gläder mig med dig! 🎈✨

Viktigt att hålla en ny katt inomhus  minst en månad, så den hinner acklimatisera sig.

Som sagt berätta gärna hur det gick till!

sagan
2

Underbar läsning 🌺

[varg74]
0

😂allting gott då

Relo
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det va lite roligt faktiskt, hade gått och letat i skogen flera timmar och ropat lockat med mat o.s.v men ingen kise syndes till. Letade till ca 22 och tog sen paus och tänkte ge mig ut senare igen . Gick ut till hästarna vid 11 och gav dom mat ( stallet är bakom huset) och sen när när jag skulle gå in igen så såg jag en katt bakom husknuten, trodde först att det va min andra katt men såg snabbt att det va lilla Korven :) 

Så jag ropade på honom och han svarade direkt och kom springandes så lockade jag med lite mat och då kom han fram ja jag kunde ta honom :) 

Nu får har bli inne till vi fått tag i den andre hankatten, hur man nu ska lyckas med det vet jag inte och förhoppningsvis hitta en ägare .

Cazzos
2

Vad bra att han är hemma! 😃

Bra att ni försöker hitta ägaren till den okastrerade hankatten!

Uppkatten
3

Börja med att fotografera den andra hankatten. Sedan fixar du efterlysningslappar där du efterlyser en ev. ägare! Skriv att katten brukar vistas hos dig och att du behöver komma i kontakt med ägaren. Be att folk hör av sig om de vet något om katten och/eller var den hör hemma. Sedan lägger du de här lapparna i brevlådorna hos så många som möjligt som bor inom ca 2 km från där du bor (i varje riktning). Lappa också på ställen där många människor "har vägarna förbi" t ex affären, anslagstavlor - ja, vad det nu kan finnas för ställen där just du bor. Får du inget napp på dina lappar så provar du att utöka ditt sökområde. Då vore det också bra att försöka fånga in katten för att bl a kolla om den är chip- eller öronmärkt.