Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2108 ggr
Galenkatt
4

Är min katt hyperaktiv ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag tror min katt kan vara hyperaktiv eller något. Han är en hane på 4 år och kan gå runt och skrika som en tok i lägenheten. Han är kastrerad och är i normal vikt. Jag har stört mig nu länge och vill nu fråga om råd varför han är så galen.

Kan vakna på nätterna av att han klöser på dörren och vill in jag släpper in han och sen stänger han dörren och börjar klösa på insidan. Så gör han fler gånger på nätterna och även på dagtid.

Har två katter till en hona som han älskar att leka med men spelar ingen roll hur mycket han leker han är ändå på hyperaktiv. 

Kan en katt ha ADHD? 

Kan han ha överaktiva sköldkörtlar eller struma?

Så länge dörren är stäng så klöser han i ett och han ger sig inte. Eftersom han river ner mina saker i mitt rum. Hoppar upp på tv:n och sitter och skriker/mjau i mitt rum. Så kan man inte sova.

Tacksam för svar.

Maria
1

Kan du inte ha dörren till sovrummet helt öppen så att den varken går att stänga eller öppna på natten?

/Maria

Galenkatt
1

Jo, nå kan jag det. Men då lever han djävul i mitt rum, drar ner saker, leker bakom min tv. Sen så mjau han med det låter som han skriker.

mimåne
5

Denna kisse verkar göra allt han bara kan för att få din uppmärksamhet, det låter som att han är mycket mycket uttråkad. Att han "skriker" och jamar klagande är ett tecken på att han är missnöjd. Vad gör du på kvällen för att han ska få stimulans?

Min katt lärde sig att om han hoppade upp vid min smyckesställning och levde rövade där, så kom matte upp arg, irriterad och jagade bort honom. För en katt som vill ha uppmärksamhet, så spelar det ingen roll om den är bra eller dålig. Om man är arg eller glad. Så länge han får uppmärksamhet så har han lyckats.

Jag tog bort mina smycken och allt som var kul att pillra på. Ut och in i en byrå. Han var mycket förvirrad första gången han hoppade upp och skulle riva ner allt som då var borta. Han satt och jamade "Matte ser du inte var jag är, ska du inte komma upp!" Men tröttnade då inget hände.

Nu är det frid och fröjd om nätterna här hemma och mina smycken är framme igen. 

Du kan inte "kattsäkra" ditt rum så att du kan ignorera honom om natten? Samt ge honom massor med stimulering om kvällen!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[sorbel]
1

Leka mer med katten- köp Da Bird eller nåt. Det gör katten trött, trött, trött, efter bara 15-25 minuter. Leka med honom på morgonen och kvällen. Jag tror inte att han är hyperaktiv. Det låter mer som han behöver bara få mer lektid.

Då är det att om man går upp och öppna en dörr när katten krafsar på den eller jamar, så försätter de göra det. Man måste helt ignorera katten och det kommer ta ganska länge (ibland kan det ta kortare tid) innan de fattar att de får inte komma in.

Jag brukar sova med dörren öppet men har behövt hålla katterna separerad den här veckan pga kastration. Det tog ca 4-5 kvällar innan katterna fattade att det går inte att jamar/krafsar (första kvällen var jobbigaste men det blev kortare och kortare över tid och nu kanske de försöker en gång och sedan inte igen under hela kvällen).

IceJossan
9

Jag känner en tjej som hade en sån här katt. Efter många försök till att ge honom bättre stimulans så valde hon att omplacera honom till ett hem på landet. Detta nya hem har räknat ut med hjälp av uppsatta kameror att katten går flera mil per dag! Att den katten var halvgalen i deras tvåa var ju då inte konstigt :/ Katters behov är så väldigt olika och vissa måste helt enkelt ha mycket stort utrymme och konstant stimulans den vakna tiden för att vara tillfreds. Andra mår bra att man leker lite med dem ibland.

Galenkatt
0

Men jag kan liksom inte städa bort hela mitt rum, han är på 3 olika ställen. Mest rädd för att han ska gå bakom tv:n och få en stöt eller riva ner den.

Caifig
0

Ge honom mycket lek och uppmärksamhet innan du går och lägger dig. Du kan ju också testa att skjuta lite på matningen eller dela upp dagsransonen mer och ge dem precis innan du går och lägger dig. Mina brukar bli väldigt trötta efter att de har ätit och det kan ju hjälpa att han lugnar ner sig lite. 🙂

sagan
5

Aktivera katten tills den blir trött! Se till att katten får igång flåset. Låt honom vila och kör två-tre gånger till. Detta innan du går i säng. Bästa redskapet är Da Bird.  Ge honom utmaningar i form av matjakt, antingen gömma runt om i lägenheten eller ordna en foderboll, kartong som han får pilla fram maten genom små hål. Det är bara din fantasi som sätter stopp för vad du kan hitta på.

Har han möjlighet att klättra? Har du klösmöbler? Golv till tak är väldigt populära. Annars kan man se till att katten kan röra sig runt i ett rum genom att möblera så att den kan använda möbler på olika sätt. Då får han mer utrymme att göra av sin energi på.

Vad gäller dina saker. En katt fortsätter med dåligt beteende när det ger utdelning. Vill du att han ska sluta peta ner får du helt enkelt ta bort det eller låta bli att reagera. Vad gäller sladdar kan du skydda honom genom att sätta sladdskydd, finns att köpa eller ta silvertejp och linda runt. Se till att tv:en är förankrad går säkert att göra på ett lätt sätt.

[Forest]
0

Hur har det gått med katten? Aktiverar du den  och har det hjälpt?