FĂ€rg och teckning?
Gooogla enkelt svar
Jag har gogoglat men Ă€r fortfararnde osĂ€ker pĂ„ fĂ€rg đ fĂ„r det till att hon skulle kunna vara BruntigrĂ©??? Ăr jag inne pĂ„ rĂ€tt spĂ„r?
Ja, hon Àr bruntigré vad jag kan se. Har hon vitt nÄgonstans (förutom runt munnen), t.ex. pÄ tassarna Àr hon bruntigré och vit, annars bara bruntigré.
SajtvÀrd Katter iFokus
Vacker flicka!
SÀger som #3 Bruntigré!
#5 Den rödbruna tonen Àr förmodligen rufism, dvs. en rödbrun pigmentering som kan vara mer eller mindre framtrÀdande, men som inte Àr en genetisk fÀrg och dÀrför inte rÀknas vid fÀrgbestÀmning.
En bruntigré katts genetiska fÀrg Àr svart. En tvÄfÀrgad (sköldpaddsfÀrgad) katt har tvÄ genetiska fÀrger, dvs bÄde svart och röd. Eftersom katters fÀrg Àrvs genom X-kromosomen Àrver hankatter (XY) sin grundfÀrg endast frÄn mamman, medan honkatter (XX) Àrver fÀrg frÄn bÄde mamman och pappan. PÄ sÄ sÀtt kan honkatter bli sköldpaddsfÀrgade om de Àrver röd frÄn den ena förÀldern och svart frÄn den andra.
Vet du vad din katts förÀldrar har för fÀrg?
SajtvÀrd Katter iFokus
#6 hur ser man om det Ă€r rufism eller sköldpadd? SkölpaddsfĂ€rgade kan vĂ€l oxĂ„ vad tigrĂ© eller? đ
#7 Oftast Àr det ganska tydligt, men det finns förstÄs otydliga fall ocksÄ. Vet man förÀldrarnas fÀrger kan man börja med att utgÄ ifrÄn om det över huvud taget Àr möjligt att katten Àr sköldpaddsfÀrgad.
SköldpaddsfÀrgade katter kan ocksÄ vara tigré. I TS fall skulle katten i sÄ fall vara svartsköldpaddstigré.
SajtvÀrd Katter iFokus
#9 Aha! Ăr pappan röd och mamman svartsköldpadda kan honkattungarna bara bli antingen röda (röd frĂ„n mamman + röd frĂ„n pappan) eller sköldpaddsfĂ€rgade (svart frĂ„n mamman + röd frĂ„n pappan).
I sÄ fall Àr din katt svartsköldpaddstigré.
SajtvÀrd Katter iFokus
Okej vad intressant đ Tack för hjĂ€lpen OberonsMatte! Glad midsommar allađ