Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
LĂ€st 1283 ggr
Veronika H
1

FĂ€rg och teckning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej🙂 Jag undrar om nĂ„gon skulle kunna hjĂ€lpa mig med att ta reda pĂ„ vad min lilla tjej har för fĂ€rg och teckning?

[varg74]
0

Gooogla enkelt svar

Veronika H
1

Jag har gogoglat men Ă€r fortfararnde osĂ€ker pĂ„ fĂ€rg 🙂 fĂ„r det till att hon skulle kunna vara BruntigrĂ©??? Är jag inne pĂ„ rĂ€tt spĂ„r?

OberonsMatte
3

Ja, hon Àr bruntigré vad jag kan se. Har hon vitt nÄgonstans (förutom runt munnen), t.ex. pÄ tassarna Àr hon bruntigré och vit, annars bara bruntigré.

SajtvÀrd Katter iFokus

Vixxen
1

Vacker flicka!

SÀger som #3 Bruntigré!

Veronika H
0

Tack #3 och #4 👍 Hon har bara vit under hackan. En liten fundering, hon har rött i mellan rĂ€nderna av svart och grĂ„tt, heter det fortfarande bruntigrĂ© dĂ„? det Ă€r det som gör att jag Ă€r sĂ„ osĂ€ker pĂ„ om det Ă€r bruntigrĂ©đŸ€”

OberonsMatte
1

#5 Den rödbruna tonen Ă€r förmodligen rufism, dvs. en rödbrun pigmentering som kan vara mer eller mindre framtrĂ€dande, men som  inte Ă€r en genetisk fĂ€rg och dĂ€rför inte rĂ€knas vid fĂ€rgbestĂ€mning.

En bruntigrĂ© katts genetiska fĂ€rg Ă€r svart. En tvĂ„fĂ€rgad (sköldpaddsfĂ€rgad) katt har tvĂ„ genetiska fĂ€rger, dvs bĂ„de svart och röd. Eftersom katters fĂ€rg Ă€rvs genom X-kromosomen Ă€rver hankatter  (XY) sin grundfĂ€rg endast frĂ„n mamman, medan honkatter (XX) Ă€rver fĂ€rg frĂ„n bĂ„de mamman och pappan. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan honkatter bli sköldpaddsfĂ€rgade om de Ă€rver röd frĂ„n den ena förĂ€ldern och svart frĂ„n den andra.

Vet du vad din katts förÀldrar har för fÀrg?

SajtvÀrd Katter iFokus

Niiinah92
0

#6 hur ser man om det Ă€r rufism eller sköldpadd? SkölpaddsfĂ€rgade kan vĂ€l oxĂ„ vad tigrĂ© eller? đŸ™‚

OberonsMatte
0

#7 Oftast Àr det ganska tydligt, men det finns förstÄs otydliga fall ocksÄ. Vet man förÀldrarnas fÀrger kan man börja med att utgÄ ifrÄn om det över huvud taget Àr möjligt att katten Àr sköldpaddsfÀrgad.

SköldpaddsfÀrgade katter kan ocksÄ vara tigré. I TS fall skulle katten i sÄ fall vara svartsköldpaddstigré.

SajtvÀrd Katter iFokus

Veronika H
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fadern ska var röd om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt och modern har jag ett kort pĂ„ dĂ€r man tydligt ser hennes fĂ€rger 🙂

OberonsMatte
5

#9 Aha! Är pappan röd och mamman svartsköldpadda kan honkattungarna bara bli antingen röda (röd frĂ„n mamman + röd frĂ„n pappan) eller sköldpaddsfĂ€rgade (svart frĂ„n mamman + röd frĂ„n pappan). 

I sÄ fall Àr din katt svartsköldpaddstigré.

SajtvÀrd Katter iFokus

Veronika H
0

Okej vad intressant 👍 Tack för hjĂ€lpen OberonsMatte! Glad midsommar  alla🙂