Lästips katthierarki/beteende
Om ca 2-3 mån blir det dags att introducera vår hittekatt med våra egna. Då har ungarna flyttat, hon är kastrerad och läkt samt veterinärundersökt och förhoppningsvis har vi en ippskattning om hennes ålder.. Jag vill ha tips på litteratur att läsa inför ihopsläppandet, vad styr katters rangordning? Hon är ju en hona som fått ungar och varit könsmogen innan kastrering, En av mina var könsmogen vid kastrering och en var det inte. Även litteratur om deras beteende "överlag" i dagsläget vet jag egentligen inte hur mina två katters rangordning är, bara att Nina blivit tuffare och visar framfötterna mer sen vi flyttade. Det känns som att jag borde ha koll på detta innzn jag börjar introducera en tredje katt.
De böcker om katters beteende som gett mig flest aha-upplevelser och större insikt i hur katter fungerar är den engelska kattbeteenderådgivaren Vicky Halls böcker Cat Confidential, Cat Detective och Cat Counsellor.
De är skrivna på ett lättsamt sätt med massor av intressanta exempel från olika fall hon varit inkopplad på, så är du någorlunda bekväm med att läsa engelsk text rekommenderar jag dessa starkt. De finns att beställa hos de flesta nätbokhandlar.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för tipsen! Engelska är inget problem!