Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1571 ggr
OneSound
2

Vaccinera kattunge

Hej!

Jag får om ungefär en månad hem en kattunge som kommer vara ovaccinerad. Hur ska jag gå till väga med vaccinationen? Bör jag vaccinera henne första gången innan jag hämtar hem henne?

Hört att man kan få problem med försäkringen om katten inte är vaccinerad från början.

Tacksam för råd och synpunkter.

Aut viam inveniam aut faciam

Saffran0Spice
0

Får man fråga varför den inte är vaccinerad när du hämtar den?
Det är väl ett krav nu för tiden vid försäljning? =)

OneSound
0

#1 Huruvida det är ett krav eller inte vet jag inte något om. Dock säljs den inte utan "överlåtes" så vet inte om det appliceras på detta ändå.

Jag som antar att den inte är vaccinerad pga det. Men har inte frågat om det direkt, vilket jag självklart gör innan jag vaccinerar den själv.

Saffran0Spice
2

Ok =)
Har du andra katter hemma?
Isåfall hade jag nog vaccinerat innan den flyttade hem, annars bör du göra det snarast efter att du fått hem den - första veckan om den är gammal nog =)

OneSound
0

Nope inga katter, blir första sen jag flyttade hemifrån :)

Kommer ta hem henne tidigast vid 12 v. Funderar dock på om det blir fel med försäkringen. :/

Saffran0Spice
0

Hur menar du fel?
Oavsett när du försäkrar så måste ju katten bli vaccinerad om den inte är det när du gör det =)
Vad jag vet gör det ingen skillnad i försäkringen om den är det eller inte när du tecknar försäkringen (inte på kattunge iallafall)

MonicaLagerquist
5

Jag skulle se till att katten är vaccinerad innan den flyttar. Betala uppfödaren så att den kan göra det.

Att ta hem on ovaccinerad katt kan bli både dyrt och trist.

http://www.kattstatus.se/sida67.html

Stolt ägare till tre La permer

OneSound
0

#5 Jamen typ utifall det skulle bli någonting som vaccinationen skulle förhindrat om den var vaccinerad redan innan man tecknade försäkringen.

Jag vet inte riktigt själv haha men det var någon som påstod att "det kunde bli fel". 

#6 Ja okej, tack!

MonicaLagerquist
1

Du kan inte teckna en försäkring som gäller fullt ut på en ovaccinerad katt.

OneSound
0

Jaha det var så det var, tack hörrni för svaren :)

cattisa
3

Agria skriver i sina försäkringsvillkor: " Du kan inte få ersättning för kostnader för: […] Kattpest (parvovirus), kattsnuva (herpes- och calicivirus) om katten inte är tillräckligt vaccinerad enligt rekommendationer i FASS vet."

http://www.agria.se/images/pdf/se-villkor-katt-villkor-katt-2014.pdf

Jag tycker att det verkar som att man kan försäkra en ovaccinerad katt, men att försäkringen inte ersätter skador eller sjukdomar som beror på att katten inte är vaccinerad.

Med andra ord:
*Vaccinera så snart du kan.
*Teckna en försäkring så snart du kan.
Men om katten får kattpest ed inom den närmsta tiden kan du inte räkna med att få ersättning för kostnaderna för veterinärvård för den sjukdomen. Däremot kan du få ersättning för om katten råkar ut för något annat som inte har med vaccinationen att göra.

Hoppas jag har tolkat Agrias villkor rätt.

Lycka till med katten!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

MonicaLagerquist
2

Det var ju just det jag skrev.

Men det är ju inte bara för pengarna som ska se till att få katten vaccinerad innan den flyttar.

Sen signalerar det ju även till uppfödaren som förhoppningsvis framöver ser till att vaccinera sina kattungar innan de flyttar.

Både kattpest och kattsnuva kan döda en kattunge.

[Forest]
2

Jag skulle göra som 6 föreslår. Sen har jag missat att det är ett krav för det säljs på blocket en massa kattungar som inte är vacc eller veterinärbesiktade så tror inte det är ett krav. 

Sen vill jag säga grattis till bli med kattunge jag hopas du bjuder oss på lite bilder sen med och jag skulle även försäkra kattungen+veterinärbesiktade+märka den. Det är inte ovanligt att man läser att katter lyckas smita ut omärkta o det är svårt o få tillbaka sin katt när man inte vet vem som är ägaren.

[Eleya]
1

DU kan be personen kattungen växer upp hos att grundvaccinera kattungen innan du får  hem henne, så kan ni själva komma överrens om betalning eller om du följer med vid tillfället. Ni kan ta en hälsocheck på katten då också.

Katten skall helst avmaskas och undersökas för öronskabb också, för säkerhets skull. Blir mycket spring till apotek och veterinärer annars.

Sedan kan du försäkra henne med gott samvete från den dagen du hämtar hem henne.

Have fun with your Little one! =D

sweety92
1

du ska vaccinera eller helst om hon gör det. Men du ska se ett vaccinationsintyg på det som du ska få med dig. Du ska 3 veckor efter första vaccineringen få en vaccinering till. Ta nobivac tricat, den täcker det mesta. fourcat är bättre men få som har den tyvärr. 

Efter 2 vaccinationer räknas kattungen som grundskyddad! Och sen ska det göras varje år :) Tänk på att försäkra henne innan 4 mån annars täcker inte försäkringen ev ledskador i framtiden….:)

Lycka till och om du har fler frågor, släng i väg ett sms: 073-6717760, jobbar på uppsala universitetsdjursjukhus och har jobbat med katt i 6 år :)