Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1170 ggr
[varg74]
0

katter som fräser och mora åt vandra

jag fick nu han kat i går. Har en hona de fräser åt vandra så långt inga problem. Men frasse äter inget vad skall jag göra? Tacksam för alla svar

Rumblebee
1

Ge det tid. Det är en stor omställning för honom. Det du kan göra är att dela av hemmet om kan så hanen får vänja sig vid sitt nya hem ifred, med egen vatten och matskål samt egen låda. Antingen om du kan ha honom i tex sovrummet eller om du kan dela av halva hemmet genom en nätdörr, för då kan dom fortfarande se varandra.

[varg74]
0

det har jag gjort mera rädd att han ej ätter men tack för svaret

mayolica
2

Inget konstigt alls, många katter kan vara lite egna av sej. Det är en helt normal reaktion på en katt när det kommer in en ny katt.
 Den katten som är van att bo ensam katt kanske känner sej lite osäker i början ,se till att den har någonstans där den känner sej trygg och kan få vara ifred när den ska äta .🐱

~ mayolica ~

[varg74]
0

de är seperade o den nya katen frase vill ej ätta hur länge kan en katt vara utan mat

mayolica
0

Katter kan allt klara sej ett bra tag utan att äta,se bara till att den har vatten och att den har tillgång till mat. Du kan ju prova med att ge den något extra gott och lyxigt och lite extra omvårdnad och uppmärksamhet ,så den känner sej betydelsefull. Vissa katter kan vara svartsjuka eller känna sej mindre betydelsefulla plötsligt kommer en ny katt som den måste dela sin matte/husse med.🐱

~ mayolica ~

[varg74]
0

5 det är den nye katten hanen klase som ej äter men köpt makril i tomatsås det skall han gilla

[varg74]
0

o vatten torfoder mjau blötmat har den

mayolica
0

Ok då hade jag uppfattat det fel. Du kanske kan fråga dom som hade katten förut vad den brukade äta?👍

~ mayolica ~

[varg74]
0

8 jag gjort det o han får ex sagt samma o alla kan vi missuppfata saker

sagan
2

Max 3 dagar utan mat säger jag. Sen måste de äta. Vatten får de inte vara utan ens en dag.

mayolica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja vatten måste dom ha. Sen hur länge dom kan klara sej utan mat tror kan det nog vara lite olika med för olika katter,precis som för oss människor?  Som regel brukar dom känna själva att dom måste äta när dom inte har ätit på ett tag och gå och äta dom har tillgång till det (såvida det inte är något som är helt fel med dom)

Det här torrfodret är det som jag bäst erfarenheter av. 🐱

~ mayolica ~

jnielsen
0

Servera honom något riktigt gott, till exempel den där makrillen,när du går och lägger dig. Han äter säkert hellre i skydd av mörkret. Ni kommer säkert att få det jättebra ihop snart, men han har gjort en himla livsresa de senaste månaderna och varit med om stora omställningar, så han behöver däkert några dagar för att landa. (Jag vet var han kommer ifrån och känner stödhemmet, så jag förstod på namnen vilken katt det är) Lycka till! Ni kommer säkert att få det riktigt bra ihop, du och dina två katter!

sagan
2

#11 Katter kan faktist svälta sig själva. Man ska aldrig vänta ut en katt i tron om att den kommer att äta. Det kan bli anorektiska väldig fort. Även utveckla fettlever. Så ge aldrig råd att en katt kan vara utan mat eller att den kommer att börja äta när den är hungrig är du snäll.

Katter är inte som vi människor eller hundar!

mayolica
0

#13 Det du beskriver har jag aldrig sett med några katter i min närhet (aldrig hört talas om heller för den delen,men jag påstår inte att det inte kan förekomma)  Jag har aldrig gett råd om att  "vänta ut katten i tron att den kommer äta" har du läst in något sånt i det jag skrev har du tolkat texten felaktigt. 👻
 Jag skrev att det "normala" brukar vara att dom äter av sej själva ,såvida allt står rätt till med katten.  Jag skrev INTE "vänta ut katten tills den äter själv" Jag har aldrig påstått att just den katten kommer bete sej, eller göra si eller så (hur skulle jag kunna veta något om just den kattens beteende när jag aldrig har träffat den katten?)
 Däremot är det så jag har sett att det ofta BRUKAR fungera med "FRISKA" katter, dom brukar oftast äta av sej själva efter ca ett par tre dagar. 
Jag har heller inte påstått att katter skulle vara som hundar eller människor.😕
 Läs vad jag skriver istället för att tolka om läsa in saker jag inte skriver är du snäll.
Om du tycker att jag har uttryckt mej otydlig är det bättre att fråga vad jag menar än att fantisera ihop eget och fylla i med. ✉️

~ mayolica ~

sagan
2

#14. En frisk katt kan också svälta sig! Det är inte olika hur länge en katt kan klara sig utan mat, det är på intet sätt bra att vara utan mat om man är katt! Du skriver i #5 att en katt kan klara sig bra länge utan mat, för mig är det detsamma som att vänta ut och den kommer att äta så småningom. Så ja, jag uppfattar det du skriver på så sätt som att hon kan vänta, katten äter när den är hungrig. Inte bra råd att ge med tanke på att katter lätt kan utveckla fettlever som inte alls är bra! Har man som du inställningen att en katt till slut äter bara den är frisk kan det bli väldigt fel. Jag "läser" vad du skriver. Men om du aldrig hört talas om fett lever och att även friska katter kan drabbas kanske det vore bra att läsa på lite om katter?

mayolica
1

# 15 Jag har aldrig haft några sådana problem med mina katter,dom har varit friska och pigga länge och blivit gamla (min första katt blev 21år) Det hände allt ibland att dom var utan mat flera dagar ibland,inte på grund av att någon fått för sej att svälta ut dom eller inte gav dom mat, utan för att dom var brukade vara ute mycket på somrarna när det var varmt och kunde vara borta flera dagar ibland ,sen var dom jättehungriga när dom kom hem. Nu kan det nog vara en viss skillnad mellan vanliga katter som går ut och in fritt, och katter som är innekatter. 
 För mej betyder det bara att man inte behöver vara så orolig över att den svälter ihjäl, om den inte äter på nån dag. 

Sen gav jag råd om kattmat ,tex att köpa något extra gott och tips på kattmat som jag vet ofta brukar funka bra.  och att se till att katten känner sej trygg och kan äta i lugn och ro. Om du läser det jag har skrivit som att jag skulle råda någon att svälta ut katten förstår jag inte riktigt? 
(Jag skrev inte "svält ut katten" eller något liknande)
Exakt hur länge katten kan klara sej utan mat kan jag inte uttala mej om eftersom det kan vara lite olika, jag har aldrig haft problem med att någon katt inte vill äta (mer än tillfälligt om den varit sjuk eller om det har varit någon mat den inte har tyckt om )
Skulle det hända någon gång att en katt inte äter inom några dagar så hade jag misstänkt att något var fel och ringt veterinär.

~ mayolica ~

sagan
2

En utekatt får i sig mat, så det går inte att jämföra. Utekatter förser dig med mat själva. Du har inte ordagrant skrivit "svält katten" men skriver du som du gjort "kan vara utan mat en bra tid" kan den som läser anta att det går bra. Och det kan bli livshotande då organen stänger ner när de inte får näring. Kanske inte så bra att ge de råden du ger när du inte vet tänker jag!

mayolica
0

Det är möjligt att jag kan ha formulerat mej fel eller uttryckt mej klantigt eftersom det blivit missförstånd.🤔  Det handlade inte om att svälta katten,utan att inte få panik om det tar någon dag innan den vill äta. Då oro kan påverka katten negativt är det bra att försöka ge den en så gynnsam miljö som möjligt.☀️

Det viktiga tycker jag är att ts har läget under kontroll och följer upp hur katten mår ,förhoppningsvis blir allt bra bara katten kommer till ro och vant sej vid sitt nya hem, om inte får man söka professionell hjälp.Mer än så tycker jag inte finns att säga om saken i nuläge, förutom att jag önskar ts lycka till med den nya katten och att jag hoppas att allt går bra🐱

~ mayolica ~

jnielsen
2

Hur går det TS???

kanderss
4

Kan säga att det går framåt. Honkatten har varit ut och hämtat möss till hanen flera gånger. Han äter både blöt- och torrfoder nu 🙂 och han kommer få det jättebra i sitt nya hem, men vi saknar honom så otroligt mycket 😕

[varg74]
1

nu äter han igen o jagar låtas mus

sagan
0

👍

[varg74]
1

o han herre på täppan eller katt på täppan😉honan fräser o mora han bara skackar på huvdet kan du ej bätre