Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2535 ggr
MissLindiz
5

Jag blir så arg!

Stod och pratade med min granne förra veckan och såg att hon hade kattungar i vedskjulet, cirka 7 veckor gamla.

Denna honkatt har en kull varje år och vill själv inte ha fler, hur tänker man när man inte kastrerar sina djur?

Hon har även en hankatt som inte är krastrerad (tor detta är honkattens son från förra säsongen), och hin vet inte vilket som är pappa till de här ungara vilket innebär att det kan vara inavel..

Inte nog med det, hon frågar mig om jag vet någon somm vill ha en katt och berättar att alla ungarna har ÖRONSKABB!! Hion vet om detta men gör inget åt det!!!

Saffran0Spice
3

Känner igen problemet…

Känner till en som bor på landet och har massa kattungar varje år då
''Det hör till när man bor på landet''
Men att ta hand om kattungarna, ge dem hem eller kastrera sina nuvarande djur existerar inte tydligen -.-'

vallhund
12

Anmäl till djurskyddet på Lst, det är ett brott mot djurskyddslagen att inte ta sina sjuka djur till veterinär för behandling.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

jnielsen
9

Igår betättade jag för min farmor, 82 år, att vi tagit in en hemlös skygg katt med ungar, att de ska omplaceras vid 12 v och att hon ska kastreras. Farmor kunde inte ens acceptera att det är mitt val, utan suckade och sa saker i stil med "du drar dit ALLT om du matar" och lät ungefär som att jag gjort något riktigt dumt. Hennes granne och vän menade på att går det katter här så kan jag ju ringa kommunen, varpå jag menade att allt de gör är att skjuta dem, "ja, det är väl bra?" Säger han. 89 år gammal. Jag menade på att vi tagit in familjen för att det inte är en trygg miljö i vår trädgård, och att det finns dem som slår ihjäl ungarna om de hittar dem, svaret blir: "ja, så är det ute på landet, det kan du inte ändra på!" Nä, tro fan det när folk resonerar som de gör!

fvanilla
9

Tyvärr tror folk att de på landet kan komma undan lagar, och inte kan ändra på sig och sina vanor.

Bara att anmäla dom, så att de vaknar till lite att man inte ska få vanvårda djur bara för att de bor på landet och "har alltid gjort så".

MissLindiz
29

Har idag gjort en anmälan till djurskyddsinspektionen!

Trasan08
3

#5  Bra gjort!

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Allumania
3

#5 Bra gjort!

ivanhoe81
3

jag har växt upp på landet etc men inte fan har vi varit som dessa personer, vi fick lära oss att behandla djuren på samma sätt som vi ville bli behandlade (alltså på ett bra sätt) vi kastrerade dem och allt ju som man ska göra de gånger som vi missade att sterilisera före de blev dräktigaoch fick kattungar så pratade vi med en jägare som kom och tog bort dem (efter att vi pratat med lässtyrelsen om vad som var bäst)

ivanhoe81
6

det som jag vill säga är att alla på landet inte beter sig så där och missköter djuren

fvanilla
3

Exakt! Jag är också trött på alla som skyller undan saker och ting på att "men så gör man ju på landet och det har man alltid gjort och så är det bara" för att komma undan med en massa djurplågeri.

[TanatosNyx]
7

De jag känner som bor på landet vårdar sina stallkatter som små juveler tack och lov. "katten måste vara stark och frisk för att orka vara en bra musjägare". Så lite hopp finns det 🙂

fvanilla
2

#11 Exakt så! 👍 Man behandlar väl inte en gårdshund eller vallhund illa, så varför då ens stallkatter?

catcult
6

#9 Självklart finns det bönder som behandlar sina katter bra, men jag vågar påstå att de flesta behandlar sina katter som skit. Har dessvärre inga fancy studier att länka till och baserar detta helt och hållet på anekdotisk evidens.

Tycker också att det är moraliskt förkastligt att avrätta kattungar som kommit till världen av ens egen negligens.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

AnnaFagerell
3

*#13 Jag håller med dig. Många bönder skiter fullständigt i vem och vad katten parar sig med. Har själv påpåkat detta hos vänner där mamma katt nu fått bebisar med sin son och där toligen sonen redan är inavlad, eller om det var modern =( Här kan man inte anmäla för det görs inget åt det ändå. atterna ser till synes krya ut och får mat.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
8

Oj vilka försdomar mot oss som bor på landet, själv har jag största delen av mitt liv bott på landet och nästan hela den tiden har vi haft katt och inte *censur* behandlar vi katter som ni påstår att vi lantbor gör.

Dom enda okastrerade utekatterna jag träffat på går på p-piller, det finns inte "högar" med kattungar, dom är friska och får mat.

Sluta dra lantbor över en kant bara för att ni sett nån/några som behandlar djur illa.

l'm back

fvanilla
5

#15 Jag har bott vid landet, min ena förälder växte upp på landet osv. Jag har pratat med en hel del ifrån landet och tyvärr ÄR det vanligt med den synen där.

Många på landet lever gärna rätt så gammaldags, och man har alltid fått höra hur "men så är det på landet och så gör vi". Har aldrig träffat en lantmänniska hittills som gör som t.ex du eller som dom i #11s inlägg, så ni har tur. Nej, alla är inte så och det har ingen sagt, men det är tyvärr rätt så vanligt. Dock så märker jag av att landsbygden börjar göra sig mer modern och få en mer modern syn på djur, så vi får hoppas att det ändrar sig.

AnnaFagerell
0

#15 det är skillnad att bo på landet och bedriva lantbruk. Har du stort lantbruk med kor, grisar eller div djur? Om inte så tillhör du inte de kategorier vi menar… Jag bor också på landet men jag kastrerar mina… men på de flesta stora lantnruk gör man det inte, tyvärr

Medarbetare på djurskydd.ifokus

tlover
4

#16 fortfarande fult att dra alla över en kant, man skulle kunna säga att man ogillar folk som gör x och y inte att man ogillar lantbor.

#17 här i tråden har det pratats om lantbor inte bönder, men även dom bönder jag känt har bara haft en katt, kastrerat den osv.

Vi själv har "bara" ca 20 djur på gården (om man inte räknar bina då har vi snarare ½ miljon) men tanken är att skaffa fler djur, men som sagt även hos bönder har jag inte sett det som ni påstår att "lantbor" gör

l'm back

Stallmima
3

#5 Superbra gjort  😃

MissLindiz
7

Tror inte det spelar någon roll om man bor mitt i stan eller på landet, idioter finns det överallt!

Bara för att folk bor på landet så skulle de inte göra det rätta menar ni?

Underbarn
3

Min sambos bror och tjej har utekatter som också alltid får kattungar. De har ett par kullar varje år. Trots att de fått P-piller till honorna. Varför kastrerar man dom inte bara -.- Senast vi var dit på besök hitta vi 3 kattungar i deras verkstad i en låda längst upp i en hylla. De var ca 4 veckor gamla och se visste inte ens att de hade kattungar?!!

vinteralvan
2

Förskräckligt. Stackars katter.

MissLindiz
0

Min sambo fick idag påhälsning av en arg granne..
Känner mig som stora stygga vargen..

[varg74]
0

nu morra jag grrrr! Jag uppföd på landet och inte gjorde vi så!!! Vi vårda våra djur fram till slakt o de gick ute kater kasterades

[varg74]
0

vi fick tidigt lära oss att djur o natu´r hör i hopp

[[pimey]]
0

Du ska INTE känna dig som en stygg varg utan du gjorde helt rätt!

[varg74]
0

26 varför jag kallas varg är för jag har tatuerat en varg på ryggen försöker hålla i hopp mäniskor