Bra färskfoder för katt?
Hej!
Kommer få hem en kattunge om ungefär en månad. En liten hona (huskatt). Funderar lite på det här med maten. Har tidigare varit inställd på att ge Mjau tetra och en gång i veckan ungefär ge en kycklingvinge eller några halsar. Men nu funderar jag på ett färskfoder istället. Har läst lite om ämnet men verkar inte finnas något bra helfoder?
Vill fortfarande ge hela vingar eller halsar någon gång i veckan för tändernas skull, finns det något bra foder som passar med det?
Aut viam inveniam aut faciam
De jag känner till som har kompletta helfoder är Vom og Hundemat som har ett helfoder med ben och inälvor och utan tillsatser, alltså ett BARF-foder i princip. De har två sorter, den ena på kyckling och nöt och den andra på kyckling, nöt och lax. Finns att beställa på nätet och eventuellt i djuraffär beroende på var du bor.
Emmzo har också släppt helfoder till katt, dock inte BARF utan baserat på köttblandningar med tillsatta vitaminer och mineraler. Jag har inte sett det säljas någonstans än men det kommer nog snart. De har tre sorter, två på kyckling och en på lamm.
Mush har köttbullar avsedda för katt men de är inte helfoder.
Om du ger kycklinghalsar eller vingar ofta så blir din utfodring inte balanserad eftersom färskfodret ju är balanserat till att vara fullvärdigt helfoder, och att ge vingar/halsar rubbar näringsprofilen i kattens hela matintag. T ex kan det bli för mycket ben/för lite a-vitamin om du inte balanserar maten som du ger vid sidan av färskfodret, så ha det i åtanke och räkna gärna på att vitaminnivån inte blir för låg om du ger måltider på kycklinghals och vingar vid sidan av.
Personligen är jag nojig och skulle inte våga rubba helfodrets sammansättning under en längre tid. Jag skulle hellre blanda färskfoder och BARF i så fall, och utöver kycklingbenen ge lite hjärta och lever ibland också, typ halvbarfa. 
Tack för ett så bra svar! Kan absolut tänka mig att halv barfa, men lär nog läsa in mig lite mer i ämnet bara. Känns lite svårt det hela :)

I Stockholm har Bromma Zoomarknad börjat sälja fryst barf för katter. Har även försäljning på nätet, men jag vet inte om det gäller barf.
Okej, hoppas det har kommit till Gävle med. Får höra runt lite :)
En katt på kanske 4 kg ska väl ha 130 g per dag?
Men om jag ska ha Mjau istället, rubbar det balansen också om katten skulle få en vinge i veckan? Eller nackar då.
Kanske blir färskfoder i framtiden isåfall, så jag hinner känna mig säker på hur man gör.