Öronskabb?
Hej Har fått hem en kisse på 10 veckor, och upptäckte precis nyss att hon fått öronskabb (tror det är det) förmodligen från mammakatt. någon som vet om det är öronskabb eller öroninflammation? Ska ta henne till vet så fort min pappa kommit hem, vad kan det kosta att behandla? Hur lång tid tar behandlingen? Mer info uppskattas också :) Tacksam för allt svar!
Oj, det var mycket!:/ Kan tyvärr inte svar på prisfrågan men hoppas det löser sig och att den lille blir av med det snart!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
1# jaa usch! det var väldigt mycket, tycker det lite underligt att uppfödaren inte kollade :/
Du har nog tyvärr stött på en mindre seriös uppfödare med tanke på att kattungen dessutom lämnades iväg två veckor för tidigt😕
Det stämmer att öronskabb vanligen smittar mellan modern och ungarna, och behandlingstiden kan variera kraftigt eftersom vissa smittor är ihärdiga och kommer tillbaka. Räkna med att få betala för en veterinärundersökning (där det fastställs om det rör sig om öronskabb eller inte) och sedan själva behandlingen.
Skabb består av parasiter som ger upphov till klåda, så om hon inte verkar besvärad kan det lika gärna vara en öroninfektion. Veterinär är att föredra i vilket fall!
Lycka till!🙂
Usch vad jag blir ledsen på såna uppfödare.
Uppfödaren bryter lagen genom att skicka iväg en katt före 12 veckor, och tror även uppfödaren har en skyldighet att stå för vad det här kommer att kosta då katten helt klart blivit smittad där.
Men sen så behöver lillkatten sin mamma i minst 2 veckor till. 😕 Det är viktigt för kattens utveckling. Det kan bli både fysiska och psykiska problem. http://katter.ifokus.se/articles/4d714794b9cb46222105c779-varfor-bor-kattungarna-vara-minst-12-veckor
Ja de ser ut som öron skabb. Så beställ tid hos veterinär. Har du fler djur så måste de oxå kollas.
De är lätt o behandla öron skabb men om den spritt sig till andra djur i hemmet måste alla behandlas samtidigt. De är väldigt smittsamt.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Om veterinären säger öronskabb ska ni inte nöja er med frontline (tar ej skabb) utan ni ska få utskrivet stronghold som ska sättas i nacken. OBS inget spoton lösning ska droppas i öronen!
Min mamma sa att är det skabb så kilar dom sig självs i öronen konstant, men hon har knappt gjort det, 3-4 ggr kanske bara och hon har varit här 1 vecka , är det ändå öronskabb? Eller är det öroninflammation? 7# Har hund och kanin, hunden och katten har inte varit så mycket nära varann och så bara lite, men kanin och katten har… :/ hur smittas det?? 8# okej! Tack så mycket
Eftersom hon inte kliat nånting alls kan det vara så att äggen inte har kläckts än?
Ingen som vet vad kostnaden kan gå på?
#11 Det är väl bara att kolla på någon sida?
Då jag ännu hade djur så brukade jag gå till en smådjursklinik. De hade en egen websida där man kunde kolla upp hur mycket en vanlig hälsogranskning kostade och dylikt. Det är granskningen som kostar en hel del medans medicinen brukar vara relativt billig.
#13 vilken behandling fick katten?
Nej men Gud så söt haha! Var det skabb?
Sajtvärd på degus.ifokus
#14 hon och dom 2 andra djuren fick stronghold :) #15 jaaa hon är för söt! Yes skabb var det :/
#16 Hur mår hon nu då? Hon är verkligen bedårande!
Sajtvärd på degus.ifokus
#14 hoppas de inte rengjorde öronen med de medlet iaf. Hoppas ni anmäler den sk uppfödaren till länstyrelsen dp denna brytit mot lagen samt sålt sjuka kattungar
Sorgligt att läsa… Hur kunde du gå med på att skilja kattungen från sin mamma redan vid 10 veckors ålder?
Anmäl uppfödaren för brott mot Djurskyddslagen som han/hon uppenbarligen struntar i!
Sajtvärd Katter iFokus
Om du oroar dig för vad en simpel skabb-behandling kostar, hoppas jag innerligt att ni veterinärvårdsförsäkrar katten! Nästa gång ni har anledning att uppsöka veterinär blir det sannolikt betydligt dyrare.
Sajtvärd Katter iFokus
#19 TS är bara 14 år så det är hennes föräldrar som är ansvariga för det.
#19, 20
Vore underbart om unga nyblivna kattägare som skriver på kattsajterna kunde få slippa bli tagna i upptuktelse i ganska fördömande ton när de bara är uppriktigt oroliga och intresserade av att få råd så de kan ta väl hand om sina katter.
Jag läser ofta här, dels för att jag är allmänt djurintresserad, dels för att vara så väl förberedd som möjligt den dag jag förhoppningsvis kan skaffa katt. Har lärt mig mycket som jag inte visste tidigare. Men jag blir ofta ledsen över tonen i många personers svar och kommentarer. En del verkar kräva att man är 110% perfekt från början för att duga som kattägare…
#21 Alla i hushållet måste vara pålästa innan man tar hem ett nytt djur! Alla måste vara införstådda med regler och ansvar.
Klart att hennes föräldrar också är delaktiga, men jag tror inte att det var en "uppfödare" de skaffade lill-katten från utan någon som bara råkade ha fått en kull från stallkatten eller liknande.
Men det är fantastiskt att de tar hand om tösen och gav henne den vård hon behöver. Sen behöver det inte betyda att katten kommer att få fysiska/psykiska men av att ha separerats från sin katt-familj, vi får hoppas hon kommer ha ett underbart och berikat liv.
Om hon får problem senare i livet finns det gott om experthjälp för att ställa det till rätta.
Gjort är gjort..lets move on!
Ts. Vad söt kisse var. Så där med öronen rätt ut brukar min katt o hund se ur när jag haft rengörings medel i öronen. De ser för himla kul ut.
Till er andra. Tänk på att de är ett barn ni pratar med.
#16 hon mår alldeles utmärkt precis som alla andra djuren :) #18 dom rengjorde inte med själva stronghold om det var det du menade, men med någonting annat tror öronrengöring eller nåt sånt #22 haha kunde knappt sagt det bättre. Själv! Och till er andra om att hon kom för tidigt till oss, visst kan det kanskee bli så att katten för men för livet eller nåt men inte våran hon mår perfekt och trivs hur bra som helst här och har inte visat ett enda tecken på att hon blivit "skadad" av att åka från mamma 2 veckor för tidigt så oroa er inte! Sen är den massa privata skäl som gör att visa saker blir svårare tex med ekonomi men allt ordnar sig som jag sa oroa er inte, katten mår hur bra som helst så inget av det ni skrivit stämmer in på MIN katt allt funkar kanon som jag nu sagt 10 gånger typ hehe :) #24 ja veeet hon är bra söt och öronen såg otroligt roliga och söts ut! Tack o hej
Så var glada och le för att allt ordnade sig även fast det vart lite knasigt i början! :DD
#25 Var snäll och hånskratta inte åt allvarliga saker!
Det faktum att det även finns vuxna (?) människor i den här tråden som slätar över för att inte göra dig ledsen(?) kanske får dig att tro att det "inte är så farligt", vilket är helt fel budskap.
Att kattungar separeras från sin mamma, sina syskon och sin invanda miljö före tidigast vid 12 veckors ålder ger inga omedelbara men, utan visar sig oftast först när katten är vuxen.
Saker som påverkas är den vuxna kattens grundtrygghet, dvs förmåga vara självständig och känna sig trygg både med sig själv och tillsammans med andra på ett avslappnat sätt. En katt med god grundtrygghet klarar av förändringar i tillvaron utan några större problem, medan en katt med bräcklig grundtrygghet blir orolig och stressad, vilket kan visa sig genom beteendeproblem som t..ex. stressutlösta urinvägsproblem, överdrivet tvättande, revirmarkeringar genom felkissande, felbajsande eller överdrivet klovässande.
Genom att leva ihop med sin mamma och sina syskon under tiden före 12 veckors ålder lär sig kattungen för livet genom naturlig lek och samvaro att behärska styrkan i klor och tänder vid lek med andra katter, samt förmågan att umgås och kommunicera med andra katter.
Före 12 veckors ålder håller kattungens naturliga och grundläggande immunförsvar på att byggas upp. Immunförsvar är stresskänsliga och en flytt innebär alltid en mycket stor påfrestning. Förutom stressen innebär en flytt dessutom en helt ny bakterieflora som immunförsvaret ska klara av att hantera och stå emot.
Vid 10-12 veckors ålder håller kattmamman på att lära sina kattungar en väldigt viktig sak i livet genom att neka dem di och neka dem ständig uppmärksamhet. Det handlar om att kattungarna måste lära sig att hantera frustration. En katt som inte lärt sig detta under det naturliga utvecklingsstadiet kan i fullvuxen ålder uppvisa aggressivitet (mot exempelvis ägaren) när den inte får som den vill.
Detta är som sagt saker som oftast visar sig först när katten är vuxen (fysiskt, mentalt och socialt), och eftersom det handlar om grundläggande utvecklingsstadier under den tidiga uppväxten går de inte att rätta till eller reparera i efterhand.
Dela gärna med dig av din nya kunskap till dina föräldrar och till dina jämnåriga vänner så att inte fler kattungar drabbas.
Sajtvärd Katter iFokus
#28 Jag låter som jag känner mig när jag för hundrafjotifemte gången får höra talas om att 12-veckorsregeln nonchaleras. Idag är det hur lätt som helst att hitta information inför kattköp genom en enkel googling, så jag förstår faktiskt inte hur man som blivande kattägare kan ha missat det när man hänger på forum och troligen använder Internet dagligen. Är man inte mer intresserad än så eller är det ren nonchalans?
Sajtvärd Katter iFokus
#27 jag ville inte släta över något. Men det är många som inte tänker på att TS är ung och bara vill ha tips och råd som hon kan vidarebefordra till sina föräldrar som har det övergripande ansvaret i det hela.
#0# Man kan inte begära att en 14-åring skall ta hela ansvaret för ett djur med allt som det innebär. Det gäller inte bara kostnader utan även när djuret tas från uppfödaren.
Man kan i den åldern hjälpa till att informera om lagar och om vad som bör göras men det är ändå föräldrarna som är ansvariga.
Jag skulle aldrig låta mina barn vara helt ansvariga för djur och jag förväntar mig inte att andras skall kunna vara det heller. Jag tycker att det är jätte bra att de vill vara med och lära sig och ta det ansvar som djur innebär oavsett om det är fisk, katt eller hund men jag ser mig som ansvarig för djuren och deras välmående.
Jag tycker att det är bättre att de unga kommer till forum som detta och får konkreta råd som de kan vidarebefordra eller anamma när de blir äldre och skaffar egna djur än att de blir rädda för att ta upp de känsliga ämnena.
Det här är viktiga frågor som behöver lyftas fram men det jag tycker är att men skall tänka på tonen när man säger det så att man hjälper i stället för stjälper. Om man tänker på att man talar till ett barn eller en ung vuxen kanske man når fram lättare.
#30 Hur tycker du att TS verkar ha tagit till sig informationen? Läs gärna inlägg #25 igen.
Sajtvärd Katter iFokus
# 29 Man behöver inte såra en tonåring heller. Precis som att ta katter förtidigt så är man i en känslig ålder.
Tror du på fullaste allvar att din attetyd går hem? De går o framföra saker på olika sätt. Hur trött man än är.
#32 Jag prioriterar att försöka förbättra katters förutsättningar i livet genom att sprida kunskap framför att vara "snäll" i det här fallet. En sårad stolthet går över. En avbruten utvecklingsperiod går inte att reparera.
Sajtvärd Katter iFokus
# 33 Tycker du de verkar som de gick hem? Ditt sätt mot en tonåring kan faktiskt göra motsatt verkan "min katt mår vist bra"
Nu pratar ja generellt om tonåringar inte just om ts. Så vill du ha fram ditt budskap byt taktik. O nej jag slätar inte över de.
#34 Såg du att jag även gav en tydlig förklaring till varför 12-veckorsregeln finns och vad som påverkas när man tar hem kattungar för tidigt? Detta har inte TS svarat på (än).
Sajtvärd Katter iFokus
Jo, de såg jag. Du kanske ska börja i den änden? Berömt de hon faktiskt gjorde bra,
O vad vet du, hon kanske frågade om kostnaden så hon visste ungefär hur mycket pengar hon skulle ta ut.
Tänk på tonen.
Diskussionen här i slutet kan tas privat.
#25 hånskrattat? när har jag gjort det?! och jaa det kan vara allvarligt att som separerats för tidigt men som jag skrev! Hon mår bra. Är du hemma hos oss nu? Ser du hur katten mår nu? Har du någon helst aning om katten leker är självständig osv? NEJ som jag sagt 100000 gånger katten mår bra! Vad ska du hetsa upp för? Visst katten kom för tidigt men gjort är gjort, och ingen skada har hänt, och hur jag vet det är för JAG är kattägaren! Och jaaaa det är mitt ansvar och jag tog ansvaret jag tog katten till veterinär även fast det fanns MASSA privata hinder, så snälla du kom inte till min tråd och börja anklaga mig för en massa när du inte vet ett skit! Hur kan du säga att jag inte är påläst när jag sitter framför Google hela tiden, det har du inte den blekaste aning om så NEJ inte ok och komma med en massa anklagelser, jag har tagit mitt ansvar för katten och HON MÅR BRA ÄVEN FAST HON SEPARERATS FÖR TIDIGT, HON MÅR BRA, hur många gånger ska jag säga det, och som jag sa kom inte och säg en massa annat när du inte har en susning om vad som pågår TACK! Ursäkta min attityd men nu blev jag lite irriterad!
Min katt hon klara det, kan säga att hon är en välisigt social lekfull nyfiken o mer precis som en 12 veckors gammal katt, och jag är kattägare självklart om jag visste och såg att det var nåt som inte stämde och förstod att det var pågrund av separationen så skulle jag SJÄLVKLART lämna tillbaka henne i 2 veckor till., jag är inte dum i huvudet som du verkligen får det att låta du känner varken mig eller MIN katt, hon mår alldeles perfekt och verkar inte visa några dåliga symtomer pga seperationen, så MIN katt klarade sig kan du inte nöja dig med det och vara glad för att min misse mår bra ? Jag är en bra djurägare jag älskar mina djur och skulle aldrig låta dom lida så du får gärna ta dina anklagelse och gå, för du känner inte mig, mina djur eller mitt liv. Snälla ta reda på lite till innan du börjar skriva
#39 Det finns en orsak till att det lag på att inte ta katter före 12 veckors ålder. Och det är något man bör respektera. Oavsett om din katt "mår bra nu" så kan den med tiden utveckla ett icke accepterande beteende.
Tycker att du i alla fall ska ta till dig vad som skrivs och förstå att det är för kattens bästa som denna lag trätt i kraft.
#39 Som jag försökt förklara handlar det inte om hur din katt beter sig NU, det handlar om vilka beteenden som kan visa sig när katten är vuxen p.g.a. att hon flyttat för tidigt som kattunge.
Sajtvärd Katter iFokus
#39 Om du läser #27 en gång till utan att brusa upp dig så kommer du förstå att det är ingen som kastar sk*t på dig utan förklarar vad konsekvenserna KAN bli framöver, dvs när katten blivit 1 år gammal! En kattunge visar sällan dåligt beteende utan detta är något som kommer visa sig när katten blivit äldre, jag har sett det med egna ögon tyvärr (det var min första katt som min pappa köpte).. Denna katt var från början väldigt framåt tills han blev äldre, då var han extremt skygg mot alla och nästan aggressiv om man kom för nära. Han litade enbart på min mormor som tog över honom i ung ålder och han fick bli utekatt för att han helt enkelt inte fungerade normalt inomhus.
Det är bra att du tog katten till veterinär för skabben och jag HOPPAS att hon slipper framtida problem, för psykiska problem går tyvärr inte att medicinera..
Lycka till
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#39 men snälla du det är väl självklart att jag förstår?! Och jo det spelar roll om hon "mår bra nu" det som är hela poängen är det inte? Att hon mår bra, och att hon kommer utveckla ett annorlunda beteende när hon blir äldre är någon jag absolut ej tror kommer hända. Kom och säg Vaaad ni vill men jag tror inte det. Kan inte NI bara respektera att alla MÅR BRA, ja jag sa det igen, alla mår bra även den lilla katten. Jag är medveten om att katten togs för tidigt bort från mamman och det kan påverkar problem, blir det nu så att dom problemen kommer så tar jag hand om det på bästa sätt jag kan, men som jag sa tror ej det kommer hända just för jag är kattägare och märker och ser hur bra allt funkar! Tycker nån kan låsa denna tråd för det börja spåra, som vissa har sagt ni hoppar på en 14 åring ni kanske vi ge "tips" osv men en bra ton verkar ni ej känna till. Säger inte att jag har bästa tonen heller men jag har mina andledningar, ellerhur?
När katter såldes när dom var 8 veckor så innan 12 veckors lagen kom tror ni verkligen att varenda katt blev skadade av seperationen, tror inte jag, och tror min katt är en av dom som klara sig/ kommer klara sig. Säg vad din vill men det är vad jag tro nästan 100 på det
Och sen var ju inte detta min tråd handlade om ellerhur? Jag är medveten om konsekvenserna och allt, så ni kan lämna det ämnet för jag vet
#44 Den alltför tidiga separationen innebär att din katt fått sämre förutsättningar för att i vuxen ålder utvecklas till en trygg, harmonisk, frisk och självständig familjekatt med stabilt temperament som fungerar bra ihop med andra katter och vars psyke inte påverkas i första taget av förändringar i tillvaron. Detta är fakta. Vad man tror och hoppas är en annan sak.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag fick själv min katt när hon var 7 veckor vilket har gjort att hon är den märkligaste katten på jorden. Jag har haft så mycket problem med henne och hennes felaktiga beteende visades inte förrens en längre tid efter hon bott hos mig. Det beslutet är det sämsta jag gjotr.. det har lett till så mycket dåliga saker. Bråk i familjen, ingen gillade min katt, mycket pengar.. jag och katten har mått dåligt av det, tankar om omplacering eller avlivning.. två år av all detta pågrund av några veckor. Dock visste jag inte att hon var så ung när jag fick henne. Och i början när hon t.xe väckte mig mitt i natten för att sutta på fingrar, näsa eller öron så tyckte man ju att det va gulligt och mysigt och tänkte inte på att något va fel. Men sen utveklades hennes felaktiga beteende. Nu har jag dock fått lite mer rättsida med henne och har lagt ut så mycket pengar på olika medel för att hon tex inte skulle kissa inne. Det vi har fått göra är att låta henne gå ute.. vilket jag går och mår dåligt över varje dag och undrar om jag kommer se henne i slutet av dagen.. Hon har aldigt kelat med någon annan än mig (hennes mamma) och knappt ens det. hon har inte många vanliga beteenden som andra katter har.. Nu säger jag inte att din katt kommer på beteende problem men det är värt att tänka på. och inte bara anta att din katt mår bra nu och kommer göra det för alltid. Som sagt s uppstod min katts beteende problem förens en tid efter och då la man inte märket till det direkt. Och sen ska man tänka på kattens bästa, den mår bäst av att va med sin mamma i minst 12 veckor. Och den reglen att de ska vara 12 veckor har ju faktiskt kommit av en anlidning och det är ju för att många katter fick beteende problem. Nu får inte alla det och då har man tur. Vill inte att du ska känna dig påhoppade eller något men jag vill att du ska ta till dig de folk skriver här och tänka på det sen. Och var uppmärksam på din katts beteende. som sagt så märker man inte alltid om den får problem.
Hoppas det går bra med din katt, och hoppas skabben försvinner. Lycka till.
#47 yes självklart tar jag till mig vad som skrivs förstår ju naturligtvis att det är viktigt! Tack så mycket hoppas också att går lyckat till ;)