Bra/dåligt foder?
Hur ser den här innehållsförteckningen ut för er som har koll?
Innehållsförteckning
köttmjöl 17,5% (varav nötköttsmjöl 70%), majsmjöl, majs, rismjöl, tamfågelkött (12%), tamfågelfett, köttfett (3%), hydrolyserad lever, sockerbetsfibrer, hemoglobin (torkat), torkad lever, pressrester av äpple (torkat)(0,7%), äggpulver, natriumklorid, jäst (torkad), kaliumklorid, korn (fermenterat) (0,3%), havsalger (torkade) (0,2%), linfrö (0,2%), cikoriarot (0,04%), kronärtskocka, maskros, ingefära, björkblad, nässlor, salvia, koriander, rosmarin, timjan, lakritsrot, kamomill, älgört, ramslök. (Örtkryddor totalt: 0,17%).
Mer information
Omsättbar energi (kcal/kg) 1 615,00 Råprotein (%) 30,00 Råfett (%) 12,00 Växttråd (%) 2,50 Aska (%) 6,00 Kalcium (%) 1,05 Fosfor (%) 0,70 Vitamin A (IE/kg) 18 000,00 Vitamin D (IE/kg) 1 800,00 Vitamin E (mg/kg) 100,00 Koppar (mg/kg) 12,00 Selen (mg/kg) 0,15 Järn (mg/kg) 120,00
Majs, ris, sockerbeta, äpple, kronärtskocka och örter är onödigt. Ett bra foder innehåller bara animaliska saker, och få ingredienser över huvud taget. Katter kan inte ta upp vegetabilier, och kolhydrater är helt onödigt över huvud taget.
Mjau blötmat är ett bra foder. Ett exempel på innehållet på en av Mjaus: Kött och köttbiprodukter (lamm 4% i biten), mineraler.
//Jessie
Jo mjau blötmat får dom men behöver ett bra torrfoder att ge de timmar jag inte är hemma
Applaws är ett bra torrfoder. Lite dyrare i inköp men det sparar du in på att det går åt mindre samt producerar mindre bajs = mindre sandåtgång. :)
Bara 17,5 % köttmjöl känns lite lite. De analytiska värdena säger också att det är 30 % protein, det får gärna vara mer protein, men många foder ligger precis över 30 %. Endast 12 % fett är också lite, om det inte är ett foder för kastrerad katt så borde det vara minst 20 %.
Sedan innehåller fodret väldigt mycket diverse frukt och liknande, personligen ställer jag mig lite frågande till det. Alla kattfoder kommer innehålla kolhydrater och växttråd. Kolhydrater, i motsats till vad många hävdar, ingår i en vild katts diet. Kött, som vilda katter äter, är en bra KÄLLA till protein, kött är inte enbart protein. Dessutom äter vilda katter i princip hela sitt bytesdjur, maginnehåll och allt. Men man vill såklart inte ha ett högt kolhydratinnehåll, det ska vara lågt.
Mjaus blötmat innehåller även det kolhydrater och växttråd, vilket är deklarerat på förpackningen. Något folk gärna glömmer bort. Jag rekommenderar dock Mjaus/Bozitas blötmat helhjärtat, min katt älskar det och det har högt vatten-, protein- och fettinnehåll.
Annars är det intressant att se vilken halt magnesium som fodret innehåller (ska vara lågt), även salthalten ska vara mycket låg. Taurin ska dock vara tillsatt.
Riktigt klent med kött i det fodret och varken protein- eller fetthalt är något att hurra över.
De timmar man inte är hemma kan man blanda i lite vatten så håller de sig fräscht, bara ett tips :)
Aut viam inveniam aut faciam
#6 Fast det stämmer ju inte alls. Det hindrar bara maten från att torka och se ofräsch ut.
Den blir absolut dålig efter ett par timmar i värmen i alla fall, precis som all annan mat med högre vatteninnehåll. Det går ju extra fort nu på sommaren också. Flugor och andra insekter lägger gärna ägg i blötmaten också.
Ja, torrfoder är ju inte fritt från bakterier så häller man på vatten så sätter bakterietillväxten igång och då ska maten bort efter 20 minuter framme i värmen vi har nu.
Jag använder Orijen Cat & Kitten torrfoder som komplement och lite "godis" till katten (Hon får Mjau blötmat eller ICAs portionspåsar som huvudfoder.)
Orijen innehåller:
INGREDIENSER
Färsk benfri kyckling (20 %), torkad kyckling (15 %), färsk kycklinglever (4 %), färsk hel sill (4 %), färsk benfri kalkon (4 %), torkad kalkon (4 %), färsk kalkonlever (3 %), färska hela ägg (3 %), färsk benfri gös (3 %), färsk hel lax (3 %), färskt kycklinghjärta (3 %), kycklingbrosk (3 %), torkad sill (3 %), torkad lax (3 %), kycklingleverolja (3 %), kycklingfett (2 %), röda linser, gröna ärtor, gröna linser, alfalfa, kelp, pumpa, butternutsquash, spenat, morötter, äpplen, päron, tranbär, cikoriarot, maskrosrot, kamomill, pepparmyntsblad, ingefära, kummin, gurkmeja, nypon, frystorkad kycklinglever, frystorkad kalkonlever, frystorkad kyckling, frystorkad kalkon..
TILLSATSER
Per kg: Vitamin A: 15000 IE, Vitamin D3: 2000 IE, E1 (Järn): 40 mg, E2 (Jod): 3 mg, E4 (Koppar): 13 mg, E5 (Mangan): 14 mg, E6 (Zink): 150 mg, E8 (Selen): 0,3 mg, Probiotika (Enterococcus faecium).
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Här ger jag Mjau torrfoder till ena katten som inte tål fisk och detta innehåller det fodret INTE det bästa det vet vi men han vill äta ett torrfoder och för slippa att han äter hundarnas så var detta ända utvägen. Det är kattunge fodret som heter föräldrar fritt
Sammansättning: Kött och köttbiprodukter (färsk svensk kyckling 6 %), spannmål, oljor och fetter, vegetabiliska proteinextrakt, mineraler, jäst.
Protein 35 %, fettinnehåll 15 %, kolhydrater (NFE) 32 %, växttråd 2 %, mineraler (råaska) 7 % (kalcium 1,3 %, fosfor 1,1 % och magnesium 0,09 %), vatten 9 %. Omsättbar energi 1530 kJ/100g.
Våran andra katt som har ungar (fd hemlös/skyggis) äter
R.C Babycat 34 :
Torkad fågel, animaliskt fett, ris, vegetabiliskt proteinisolat*, majsmjöl, hydrolyserat animaliskt protein, vegetabilisk fiber, jäst, sockerbetsfiber, L-Lysin, sojaolja, fiskolja, mineraler, fruktos-oligosackarider, äggpulver, jästhydrolyserat (innehåller mannan-oligosackarider), DL-methionin, taurin, ringblommeextrakt (innehåller lutein), L-karnitin
arumärkeRoyal CaninJmf pris (kr/kg)107,25 krOmsättbar energi (kcal/kg)4 201,00Råprotein (%)34,00Råfett (%)25,00Växttråd (%)2,00Aska (%)6,70Kalcium (%)1,10Fosfor (%)0,97Vitamin A (IE/kg)22 000,00Vitamin D (IE/kg)700,00Vitamin E (mg/kg)600,00Koppar (mg/kg)22,00Selen (mg/kg)0,11Järn (mg/kg)
Katter äter flugor, så jag tror uppriktigt sagt inte att äggen gör till eller från och maten är ok längre än vad du tror. För din egen skull kan du ställa matskålen på ett frysblock så håller det maten kyld, alternativt frysa in i portioner så det tinar långsamt tills kissen är hungrig igen efter morgon målet. Finns knep för allt 😉
Saken är den att jag vet inte om jag tycker RC är så mycket bättre 🤔
Skrev om mjukmat. De skulle funka hos mig iallafall då det alltid är svalt inne och inte finns flugor :) dock kan det växa ändå, men man ger ju inte jätte mycket får jag hoppas. Så de äter nog upp innan de blir dåligt om det inte är en som äter väldigt sällan.
Aut viam inveniam aut faciam