Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1759 ggr
[postmortum91]
0

Gömmer sig under soffan

Vi fick hem vår kattunge för ca 30 minuter sedan och hon gömde sig bakom soffan och vill inte komma fram. Ska vi ta ut henne eller låta henne vara? Hur långt tid tar det innan hon kommer ut tror ni om vi låter henne vara? Har för mig att jag läste någonstans att man skulle se till att katten inte kan gömma sig någonstans, är det så.

[Lilyz]
6

Låt henne vara. Om hon inte kommit fram efter några timmar kan ni försöka locka fram henne med lite godis och fungerar inte det så ställ en matskål i närheten av hennes gömställe. Katter ska kunna gömma sig om de vill, det är helt naturligt. Jag är säker på att hon kommer fram när hon märker att ni inte är farliga.🙂

OberonsMatte
3

Det är naturligt för katter att gömma sig när de känner sig osäkra och otrygga i ny miljö. Låt henne vara och se till att miljön hålls så lugn och trygg som möjligt. Har ni andra katter eller djur? I så fall bör de hållas åtskilda i olika rum tills nykomlingen känner sig säkrare och mer hemmastadd och trygg i det rum hon får möjlighet att utforska först.

Hur gick det till när ni kom hem med henne? Var, hur och vilka var närvarande när hon kom ut ur buren?

Sajtvärd Katter iFokus

[postmortum91]
0

Jag och sambon var hemma. Jag tog upp henne i min famn och klappade henne någon minut sedan lät jag henne upptäcka men då gick hon och gömde sig. Jag satte mig i soffan med henne då. Hon har ju inte kommit fram än och uppfödaren sa att hon var en tuff katt, så nu känns det som jag har gjort något fel och har dåligt samvete.

cattisa
2

Låt henne få den tid hon behöver för att spana in sitt nya hem från gömstället. Det är en stor omställning för en liten kattunge. Hon kommer säkert fram när hon hunnit ta in allt det nya.

Mycket lycka till med katten!!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Uppkatten
1

#3 Låt henne landa i lugn och ro nu. Ställ mat och vatten intill hennes gömställe (men ha en bit mellan kopparna), ställ också dit en kattlåda (men ha den en bit ifrån mat- o vattenkoppen). Många katter börjar utforska sitt nya hem först sedan det har blivit mörkt ute/i rummet. Det kan ta några dagar innan hon vågar sig ut ordentligt, och ett par veckor innan hon är mer hemmastadd. Ha koll på att hon kommer igång att äta/dricka lite (även om det inte blir några stora mängder de första dagarna) och att hon så småningom även kissar/bajsar. Alla katter är olika, en del behöver mer tid på sig andra mindre. Se till att ha det lugnt hemma, sätt gärna in en Feliway doftavgivare i vägguttaget för att "berätta" för henne att "det här är ett lugnt och tryggt ställe för katter" att vara på. De finns att köpa på apoteket. Hur gammal är kattungen? Har ni katt sedan tidigare i hemmet?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.