Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 935 ggr
00eme05
1

Katt attackerar annan katt

För ett år sen ungefär, födde min katt fyra kattungar. Dem tog väl omhands och såldes sedan till fyra lyckliga ägare. Efter ett tag fick vi tillbaks en som är en hane. Dem vi sålde han till hade ingen tid för honom och sonen hade slutat bry sig. Ozzys (katten)mamma fanns ej kvar då hon varit med om en olycka. Vi hade även en perser som var elva år. Dem funkade bra. Sedan dog tyvärr vår perser. Det var en väldig sorgsen tid. Nu efter en tid har han varit ensam. Sedan fick vi nu igår tillbaks hans lillasyster Wilma. Hennes gammla ägare hade förlorat två syskon och hade då ingen ork för en katt. Wilma sprang och gömde sig under min säng. Men tack vare ett annat inlägg (där jag frågade om skygga katter) har hon kommit ut ur mitt rum lite då och då. Igårkväll smög hon ut för att undersöka hela huset. Men det vågade sig hon knappt på för hon hade blivit jagad av Ozzy tidigare på dagen. Vi frågade vad vi skulle göra och tydligen låta dem va. Men vi vet att Wilma kommer få mycket stryk av Ozzy för han fräser och hans hår reser sig. Han spanar på henne när hon är under sängen. När jag bar upp honom för hon kanske ville va ifred så bet han mig och rev han mig, vilket han Aldrig gjort innan. Nu satte vi henne i en liten stund, i en transportbur där hon la sig bekvämt och han gick runt buren, fräsde, mjuade högt, attackerade buren. Detta med att hon är skygg är inte problemet. För hon ser inte rädd ut under sängen. Min fråga är hur jag kan få Ozzy att acceptera sin syster. Det funkade när de var kattungar, men de minns de nog inte =(

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Uppkatten
1

Är båda katterna kastrerade?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Cahira
3

Fixa massa hyllor och annat sa den skygga katten kan ta sig fran rum till rum utan att kollidera pa vagen. Trotta ut hanen via lek och mata dom pa olika nivaer eller olika rum. Stang av med galler mellan rum sa de kan vanja sig vid varandra utan att kunna slass.

Med avskiljning kan du forma om deras minnesbilder av varandra. Du kan aven borja fran borjan med introduceringen dar de inte kan se varandra alls och borja med doft. Lat dom sova pa varsin handduk och sedan byt plats pa dom sa de kan kanna varandras doft under en period.

Hur langsamt du gar fram beror mycket pa individerna. Om hanen inte ar kastrerad rekommenderar jag det for att minska revirdrivet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

00eme05
0

#1 ja

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

00eme05
0

#2 tack!

00eme05
0

Han brukar även smyga sig på henne, vad betyder det? Ser han henne som ett byte? Vill han han visa vem som bestämmer? Dem träffas lite då och då nu i början när en människa är vid dem. Men detta är nytt för mig. Ingen av våra gammla katter har bettet sig såhär :-/

Cahira
0

#5 Lek massor med vippor (DaBird brukar alskas!) tills katten langsammar ned. Om du gor detta regelbundet sa lar det beteendet minska da katten far ut energin nagon annanstans. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Eleya]
2

Han är arg för att en okänd katt invaderar hans revir..katter skal långsamt presenteras för varandra och bara associera varandra med positiva händelser såsom lek och mat.
Skaffa en nätdörr som delar på katterna, de ska samexistera och lära känna varandras dofter och kroppsspråk innan man sammanför dem.
Mata dem på var sida om dörren, så att de ser varandra och förstår att de inte konkurrerar om maten.

Hur länge detta besvär ska pågå beror på katterna, men om du bara släpper systern med brodern är värsta senariot att han skadar henne allvarligt.