Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 941 ggr
marabo995
0

Färgbestämning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror ni det kommer bli av den här? Föddes med helt rosa hud, men nu har öronen, svansen, delar av huvudet och ryggen blivit gråsilvriga. Magen är alltså ännu rosa och likaså tassarna, högre upp på benen skymtar litegråsilvrigt.

marabo995
0

Fler bilder

marabo995
0

Mera bilder

marabo995
0

Sista bilden. Mamman till katten är svart med mycket vita tecken och pappan är svart. Har en tråd där jag behöver hjälp med könsbestämningen, så vore snällt om ni även kollade in den.

http://katter.ifokus.se/discussions/5398b014ce12c414fa000fbe-hjalp-mig-identifiera-konen?discussions-1

[Lilyz]
0

Ser ut som att den lilla parveln har så kallad "feberpäls" vilket de kan få tex om mamman haft en infektion under dräktigheten. Hen blir nog blå eller svart som vuxen, möjligen med vitt.

marabo995
0

Mammakatt har varit pigg och kry under hela graviditeten, kan hon faktiskt haft en infektion och dolt det så bra?

marabo995
0

Kattungen i fråga är även den största av alla i kullen och i väldigt gott skick, kry och pigg!

[Lilyz]
0

Det jag skrev var bara ett exempel på orsak, vad det beror på i det här fallet är omöjligt för mig att säga. Det är inte farligt för kattungen så länge den mår bra i övrigt och det kommer växa bort med tiden. 🙂

marabo995
0

Läste på i alla hast på nätet och kan inte komma på en sak som mammakatt skulle ha kunna haft under graviditeten. Vissa skriver att stress hos själva kattungen i fosterstadiet kan förorsaka feberpälsen, alltså att mamman inte vore delaktig, vilket vore mer förståerligt.

Är du helt säker att det är feberpäls? 🙂 Tycker så om den vita pälsen, synd om den försvinner, hehe

[Lilyz]
0

#8 Absolut möjligt att det är kattungen själv som "framkallat" pälsen, vad jag förstått är det ofta svårt att hitta en förklaring till varför det uppstår.

Jag skulle säga att jag är iaf 90% säker, men jag kan såklart ha fel. Jag känner till en annan katt här på forumet som hade sån päls som liten och hans utveckling finns i denna tråd: http://huskatter.ifokus.se/discussions/5239e4b48e0e7416f000389a-bildtrad-chili?discussions-1

Time will tell. 🙂

fvanilla
0

Eftersom pälsen är mörkare längre in så tror jag på feberpäls med. Vita katter har inte en sådan färg utan är helt enkelt helt vita. Dessutom så är ingen av föräldrarna helvita, så det låter inte så möjligt för kattungen att bli helvit.

Man vet inte riktigt varför en kattunge får feberpäls. Det kan vara p.ga stress eller en liten infektion hos mamman vilket man kanske inte alltid märker av. Eftersom det är bara en kattunge med feberpäls så tror jag nog mer på det första.