För tidigt födda kattungar - AKUT
Hej min kompis har en ung katthona från gatan som har blivit dräktig. Inatt började hon krysta ut ungar och ungarna ser ut nästan som kaninungar, rosa och väldigt små. Mellan varje unge tog det ca. 2 timmar när dom kom ut och det var ca. 2 ungar inatt. Nu för ca. En timme sedan krystade hon ut 3 ungar till o har ätit upp en och en halv varav inte ätit upp moderkakan på den sista. Vi har ingen modersmjölsersättning hemma utan endast laktosfri grädde om det fungerar att mata med. Hon har ungar kvar i magen, minst två stycken. Hon mår bra för övrigt och är pigg och äter. Vad ska vi göra, vad kan vi göra och vad är viktigt att tänka på inför de kommande ungarna? Kan det vara som så att hon har kastat dem eftersom hon är så ung och att de dessutom är för tidiga??? Vi har försökt ringa veterinären men de svarar inte och då våra föräldrar jobbarnas har vi ingen möjlighet att åka in alldeles just nu om inte katten går att ta på en moped (vilket förstås inte går). Snälla hjälp, vi vet inte vad vi ska göra!!??

Ta ett djupt andertag.Varför tror ni att kattungarna är för tidigt födda?
Har kattungarna päls?Vad väger de?
Vill du får du gärna ringa mig 0171 460 940
Monica
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Är inte alls bra på det här men djurambulansen finns ju? Hoppas det går bra med dom! ♥
Dogs is my world ♥
Det finns ingen hushålls åt i hemmet. Vi gissar att det har med hennes ålder att göra eftersom att vi misstänker att hon är 4-8 månader gammal. Nej kattungarna har inte päls. Kan se om jag kan bifoga en bild på det döda kattungarna.

Jag tror inte alls att mammkatt och ungar ska iväg till någon veterinär.
Lugn och ro och värme är vad det behövs nu.
Försöker kattungarn dia?
http://www.svenskadjurambulansen.se/# där hittar du numret
Nu är det dags igen

Har kattungarna ingen päls så är de ofta så pass tidigt födda att deras lungor inte är utvecklade ännu.
Man kan tyvärr inte göra så mycket. Man kan ge några droppar sockervatten med en spruta i munnen men man måste vara väldigt försiktig så att de inte drar ner det i lungorna.
Sen är det viktigt att de hålls varma och man får inte mata dem om de är kalla.
Laktosfri grädde eller annan människomat ska de inte ha öht,

Låt mammakatt föda ungarna och vill hon tvätta dem så låt henne göra det.Vill hon äta upp dem så plocka bort dem.
Sen bokar ni en tid för kastration av honan omedelbart.Släpp inte ut henne innan det är gjort.
Tyvärr så kan man inte alltid göra så mycket.
Sen så vill inte mammakatt ta hand om de. De piper och ät pigga den första timmen men blir snabbt kalla eftersom hon inte värmer dem
Tack så jätte mycket för snabba svar! Vi ska se till att försöka göra lidandet för dem så kort som möjligt och även vara noggrann med att få ut kattungarna. Men hur blir det med mjölken och ev. Mjölkstockning?

Hon kommer troligen inte att få någon mjölk då kattungarna inte diar.Men håll koll så att hon inte får feber och svullnar upp.
Men det finns redan mjölk i henne, det har gått och trycka ut lite
Jag är inte så inläst i katter men ungarna behöver väl råmjölken?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

#13 Pilla inte på juvren utan låt dem vara.
#14 de här kattungarna är på tok för tidigt födda för att kunna dia och leva.Deras lungor är inte utvecklade ännu.
Kommer inte dem återstående kattungarna ut kan ni behöver söka veterinär för dem kan orsaka problem för honan om dem ligger kvar där inne.
Ang dem levande ungarna, diar dem och verkar ok ge dem en chans, verkar dem dock för dåliga så är det bästa att ta bort dem på ett snabbt och smärtfritt sätt :(
Om alla kattungarna som kommer ut ser ut som de döda skulle jag tyvärr inte säga att det finns hopp om livet. De ser alldeles för tidigt födda ut.😕
Hoppas mamma katt mår bra. Mjölkstockning tror jag inte att ni behöver oroa er för. Om alla kattungarna är döda eller helt enkelt inte orkar dia kommer mjölken aldrig rinna till ordentligt så även om hon har lite mjölk nu (vilket de brukar ha) kommer det gå tillbaka av sig självt om det inte blir några ungar som diar.
Så länge kattan mår bra kan veterinären i det här läget inte göra någonting utan det bästa är om hon får vara hemma i lugn och ro och stöta ut ungarna på egen hand. Blir hon slö, får feber, slutar äta eller blir klen på annat sätt får ni ringa veterinär men ofta återhämtar de sig bra.
Tyvärr kommer de nog dö säg åt dem att kastrera mamman sen