5 veckors kattungar!!
Har fått ta hand om tre st ca 5 veckors gamla kattungar. Vad är det främst man ska tänka på?
Dem är duktiga på att gå på låda, dricker mjölkersättning från fat och äter lite våtfoder också.
Hur mycket mjölk ska dem ha? Ska jag ha nappflaska eller ska dem dricka från fat?
En 5v kattunge ska ha en vuxen katt som kan lära den att vara katt. En sedan gammal katt kan både äta och dricka själv. Du behöver alltså använda nappflaska=)
Ge dem obegränsat med mat och du kan även ge dem modermjölksersättning på ett fat då och då.
Du ska ej ha klump-bildande sand i lådorna då småttingar ofta äter sand. inge bra ed cement i magen.

Man kan ha havregryn i lådan också, istället för sand då. Ställ ut fler lådor (det går bra med typ glasslådor) på olika ställen, så små katter kan sällan hålla sig länge.
Om dom äter och dricker själva så behöver du inte nappa.
Var är mamman om man får fråga? Och se nu till att hålla ihop syskonen tills dom är 12 veckor gamla. Dom lär sig mycket av varandra och är varandras trygghet.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Dem vill inte nappa utan äter själva i skålar, och alla tre har både kissat och bajsat i lådan. Dem leker och trivs i mitt knä. Väldigt modiga och kaxiga ungar. Dem har redan börjat vänja sig för hunden. Och min ena vuxna katt är jätte snäll mot dem.
Dem vill mer äta blötfoder än mjölken.
Mamman är borta. Jag fick ta hand om dem, en av dem ska stanna här sen för alltid. Självklart kommer dem inte flytta försen 12 veckor från mig!
Vad menar du med att mamman är borta? Var kommer kattungarna ifrån?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
TS; Eftersom alla på den här sajten värnar om katter och dess välbefinnande, om att höja katters status ochatt alla lagar och regler gällande katter följs, så kan det vara bra att vara övertydlig. Vi undrar vad som hänt med mamman? Har ni försökt få tag i en amma? Är det huskatter? Finns det något katthem bakom? Osv osv..