Byta till blötmat (vuxen katt)?
Vet att det finns folk här som är mer kunniga när det gäller foder än jag, så jag vill bara slänga ur mig en fråga (som kanske är ganska dum egentligen, när jag tänker efter) -
Kan man gå över till att enbart utfodra med blötmat, till en katt som ätit huvudsakligen torrfoder? Eller kan katten ta skada på något sätt, bli sjuk, inte vet jag, om man lägger om kosten efter ett halvt liv med mest torrisar? Kan det leda till nån brist alt. "överdos" av något?
Tillägg: handlar inte om några specialfoder, blötmaten det gäller är bara vanlig mjau t.ex.

Jag har gjort det med flera vuxna katter och det har gått bra 🙂
Som vanligt måste det gå långsamt, två månader är oftast lagom men det kan ta längre tid, och man måste vara uppmärksam. Att katten blir lite fisig eller att avföringen blir lite mjukare ett tag är en sak, men om det börjar närma sig diarré så måste man ta ett antal steg tillbaka, och om det fortfarande inte går efter att man väntat ett tag och därefter gått ännu långsammare fram så måste man kolla på andra blötmatssorter. Och om det ändå inte går så är det förmodligen BARF eller torrfoder som gäller.
Men för det mesta går det bra bara man tar det långsamt🙂
Tack så mycket för ditt svar!
Mina får Mjau numera, blev av med inflammationer, stelheten och kraftigt tjocka. Bara torrmat är inget bra vad veterinären än säger. Dom får i sig för lite vätska med bara torrmat eftersom det tar tid att slörpa i sig vatten, Mjau blötmat är kanon, utan spannmål och kolhydrater som helt enkelt är LCHF för katter, dom blir normalviktig, fetheten,, inflammationer, människor blir även dement, hjärt-kärl samma med katter så mjau är kanon!!
LCHF för människor är bra då man blir av med inflammationer, ledvärk (jag) och dom flesta går ner i vikt, jag gjorde det som inte ska det men det är en annan sak.
Varken djur eller människor sak ha fabricerad mat, spannmål, kolhydrater=som bilr socker i kroppen för det ger alla dessa sjukdomar och fethet.
#3, Jag håller inte med dig om LCHF, men däremot om blötmat för katter, absolut, you're preaching to the choir så att säga. Min egen katt åt mjau-tetror som huvudfoder hela sitt korta liv.
Det är alltså inte torr vs blöt jag var osäker på, tänkte mer på just att lägga om kosten för en katt som ätit torrisar i större delen av sitt liv. Hur kroppen ev. reagerar på en sån sak, om det på något sätt kan skada (förutsatt att man som #1 också skriver, givetvis, inte skyndar för fort framåt med foderbytet).
Det är inga problem alls att lägga om kosten för kattens skull. Däremot kan det vara svårt då många katter är lite torrfoderjunkies och är därmed svåra att vänja av. Din katt kommer att må bättre av endast blötmat :)
Man kan inte riktigt jämföra endast blötmat med LCHF då det är en bantningsmetod och en kost på endast blötmat inte är detta. Katter bör förövrigt inte heller ha kolhydrater alls i sin diet.
#5, Ja som sagt, min egen katt åt endast blöt… :-) Så det här gäller inte min egen. Tack så mycket för ditt svar! 👍
Glömde ju: #5 ja, jag hade det problemet med min egen för nåt år sen. Hennes uppfödare gav bara torrt, och hon ville knappt äta blötmaten. Jag fick pyssla med att smula över torrfoder, för att lura i henne det, hehe. Men sen ville hon inte ha annat. ;)