Utekatt som flyttat till nytt område
Hej, kattvänner! I cirka 2,5 år har vår katt bott hos Sambons föräldrar, då vi själva inte haft en boendesituation som tillåtit katt. Innan han flyttade dit var han innekatt, men i och med flytten till föräldrahemmet så fick han börja gå ut. Nu har vi flyttat till en lägenhet som äntligen tillåter katt, och vi har återförenats med vår älskade kille. Självklart är tanken att han ska få gå ut, trots att vi bor i en lägenhet. Vi bor på andra våningen, och har byggt en kattramp som vi har tänkt att han ska använda. Nu till problemet: Idag lyckades vi för första gången få med oss honom ut, dock genom huvudentrén, då han tycker att kattrampen är lite läskig att gå ner för. Han var försiktig fram till ytterdörren, men så fort han kom utanför dörren försvann all rädsla, och han fick en jäkla fart runt hela området. Vi gick så klart med hela tiden, men efter ett tag kände vi att han började gå lite väl långt från sitt nya hem, och han visade inga tecken på att sakta in. Han markerade med urin på ett ställe en bit bort från hemmet, kanske 150-200 meter från huset, inne i en skog. När vi efter en stund tyckte att han gått för långt för att vara första gången ute, tog vi honom i famnen och gick hem. Det var dock inte helt lätt att få in honom. Nu undrar vi vad ni tror - kommer man våga släppa honom fritt en gång till utan att han springer iväg? Ska man följa efter honom nästa gång också, eller kan det göra honom än mer stressad/modig? Kan han kanske bli mer försiktig om han får vara ute helt själv? Är det någon annan som har erfarenhet av att introducera en katt för kattramp? Ska vi fortsätta "insistera" på att han använder den, eftersom det är svårt för oss att springa ner till huvudentrén varje gång han vill in, eftersom vi inte ser när han vill in på den sidan? Vi frågar mest för att vi blev lite chockade över att han hade sån fart när han kom ut, och vi trodde han skulle vara mer försiktig. Är detta något att oroa sig för? Kan tillägga att han är väldigt tillgiven oss, och han är jättelugn och trevlig inomhus och har verkligen kommit till ro i lägenheten. Direkt efter sin lilla promenad idag gick han och lade sig på sin favoritplats utan vidare. Många, jobbiga och krångliga frågor, men vi hoppas på svar. Tack på förhand!
Jag förstår inte hur ni vågade släppa ut honom alls. Tänk om han stuckit?
Kan ni inte gå med honom i koppel så här i början?
/Maria

Vi hade engång en kattstege upp till balkongen. När den nya katten skulle introduceras stod en nere med katten och placerade honom på stegen, och en annan uppe och lockade på honom med prat och godbit. Den katten var extremt smart och orädd så han fattade och vågade direkt. Kanske behövs det några gångers träning med er innan katten förstår vitsen med rampen.
Lägenhet brukar innebära tätbebyggt, och det är inte det mest lämpliga stället för en utekatt.
Han lär nog fortsätta vara sådär modig och gå långt från hemmet ändå även om han är ute själv.
Hur länge har han bott hos er? Tänkte så att han vet var han hör hemma.
Hur många meter från marken är eran lägenhet?
Men personligen skulle jag hålla katten inne med kontrollerad utevistelse, alternativt att han får fortsätta bo där han bott tidigare om det är en bättre utemiljö där.
Det låter inte alls som om ni bor lämpligt till för att ha utekatt.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Vi kan förtydliga att det är lägenheter som ligger intill en stor skog - underbar miljö för katter. Det finns flera utekatter i området. Det är alltså inget fel på själva utemiljön. Så om vi bortser från det problemet, vad ska man tänka på när en katt flyttar? Han har bott hos oss en dryg vecka, och vi har varit ute mycket på balkongen tillsammans med honom och spanat ut över reviret. Det märktes när han var ute att han visste var han hörde hemma, men han kändes bara lite väl tuff.
Du vet att det är lag på att ha nät på balkongen om katten är där ute.
Att det finns fler katter i området innebär bara att er katt inkräktar på andras revir och riskerar att bli bortjagad.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Vår balkong är inte mer än fem meter över marken, och han vistas alltid där ute under uppsikt. Nu ber vi vänligast om att folk inte enbart uppmärksammar fler problem utan att ge oss någon lösning. Att området har många katter och därmed många revir är ju självklart. Det har vi förstått. Vi är inte ute efter att få detta förklarat för oss, utan vi är ute efter lösningar. Hur introducerar man en katt till ett nytt område? Bortse från balkonger, lägenheter, nät, och annat. Katt på ny mark, andra katter i området. Är det möjligt?
När vi fick hem vår katthona i vintras höll vi henne först inne en vecka. Sedan var vi ute med henne i sele och koppel i två veckor, och gick runt tillsammans i omgivningen. Därefter släppte vi henne lös, men var med henne ute hela tiden ca 3 dagar. Sedan vågade vi låta henne vara ute själv, men inte allt för långa vändor i taget i början.
Vår katt hade flyttat till oss och fått nytt hem och ny familj. Vi var lite rädda att hon skulle få för sig att försöka gå tillbaka till sitt gamla hem. Det är ganska många mil, men inte omöjligt för en katt. Som tur är har hon stannat kvar hos oss och trivs bra.
Jag fick rådet av flera personer att vänta ett par veckor innan hon fick gå lös ute, för att det tar ett par veckor för katten att ställa in sig mentalt på var de bor någonstans. Om man släpper ut dem för tidigt kan de tydligen få svårt att hitta hem, eller börja vandra tillbaka till sitt gamla hem fick jag höra. Det kan nog vara olika på olika katter, men jag ville inte ta någon risk i onödan.
Hoppas det går bra för dig och katten!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Tack för ett bra svar! Ja, imorgon blir det inhandling av sele, det är en sak som är säker. Får se hur han tar den, men det får ju gå. Är mängden andra katter något att oroa sig för? Eller det löser katterna själva, så länge de vet var de hör hemma? Alla katter har ju varit nya i reviret någon gång. Under sitt äventyr idag träffade han ena grannkatten, som mest kändes nyfiken, och inte särskilt agressiv.

#9 andra katter kan vara ett problem och eran katt kan bli bortjagad. Det är inte alla katter som accepterar nykomlingar.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har flyttat en del och varje gång följt med katterna ut i början. Mina är lite mer av den försiktiga typen utomhus och har aldrig gått speciellt långt ifrån mig.
När det gäller andra katter så har min ena katt (bondkatten) varit i en del slagsmål och det har blivit en del veterinärbesök. Den andra katten (en birma) har aldrig haft en skråma.
De är snart tretton år och de har hittills bott på fyra olika ställen där de har kunnat gå ut.
Tror inte ni kommer ha några större problem att släppa ut katten själv, att vara med och hålla koll kan man göra om man inte är säker på sin katt, hemmiljö, men det tror jag inte ni har men fortsätt följa med. Att skapa ett nytt revir för en katt kan ta flera timmar och kan gå in i slagsmål mot andra bestämmande katter, det tar sin tid . jag har alltid låtit mina gå fritt efter 1 vecka tills dom känt sig he,,a i nya hemmet sen gått med dom någon vecka. sen löser dom det där själva. Min äldre honkatt rör sig inte många meter från huset men säkert mer än jag vet. Hankatten är har skapat ett enormt stort revir, varit i slagsmål, men har alltid kommit hem efter 1 dygn, lycklig att få vila, kela och få Mjau-mat:)
Har bott i lägenheter Norrtälje, Solna, Bromma, radhus och nu äntligen villa men stor tomt och mycket skog och givetvis grannkatter,. Dom har varit på innekatter (blev tjocka= och nu villa i Vallentuna kan dom äntligen röra sig mer och sova på altanen (tak), men dom fungerade bra som lägenhetskatter och då åkte hiss till entren utan koppel, båda 2:O)
Allt går att lära katter utan sele bara det inte är så farlt trafikerat. Ena kattesn spatsera under E18-bron:O9 och kom hem samma väg enligt grannar.