Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1983 ggr
00eme05
0

Katt från kattjouren

Min moster har adopterat en katt från kattjouren och den katten hittades i ett skjul där den blivit inlåst i månader innan min moster adopterat henne.katten hade av tidigare ägare blivit Sparkad på, matat med det sämsta fodret någonsin och den hittades med en massa andra katter, i skjulet. Dem la ut katterna på kattjouren och min moster adopterade en hona. Den hade tydligen blivit inlåst där för husets katter ej accepterade den och de andra katterna. Iallafall, hon adopterade den har gått till veterinär och stalisierade henne. Katten har varit hos min moster i två dagar och har varit i ett hörn. Vi förstår att hon är rädd och så för sin nya miljö. Hon brukar spana på min moster lite då och då. Hörnan är under sängen. Min moster brukar ofta plugga/vara vid datorn i sängen men som respekt för den nya katten har hon sattit sig i soffan så katten kan kolla sin nya miljö. Hon har sedan sattit matskål och kattlåda vid sängen så katten kanske vill krypa ut. Men icke, hon har ej kommit ut än. Varken ätit eller nåt. Min moster väntar i hopp om att katten skall äta och våga sig ut. Vi alla förstår att det kan vara svårt för henne att ta tillit till människor. Är det någon som har ett tips på vad min moster kan göra? Eller ska vi vänta och se?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Uppkatten
0

Har jag förstått dig rätt: Katten har tagits direkt från ett skjul till veterinären för kastrering och sedan direkt vidare till din moster för två dagar sedan?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
5

Vi adopterade en hittekatt som bott i ett jourhem ett tag den 15 december.

Jag sov i gästrummet med honom i 5 nätter. Vi har en katt till.

Han var förskräckligt rädd för mig och min man i början men på julaftonskväll så vände det. Så det tog ungefär 9 dagar för denne katt.

Han låg mest under sängen och jag gick in till honom och la mig på golvet ungefär en gång i timmen dagtid och pratade, gav godis och försökte leka.

Tålamod är det som gäller och denna katt verkar ju varit väldigt utsatt så det kan nog ta sin lilla tid innan hon känner tillit.

/Maria

00eme05
0

#1 nej, de hade först åkt till en jourfamilj. Hon hade adopterat den för några veckor sedan.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

00eme05
0

#2 tack så mycket för tipset!

Uppkatten
1

#3 Så katten är inte nykastrerad nu i dagarna?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

sagan
3

Allt beror på hur skygg katten är. Men med mycket tålamod och mutor brukar de flesta katter må bra av. Bäst är att väga maten så man verkligen ser om katten ätit eller inte. Det är svårt att se om man bara häller upp, de kan ha fått i sig lite som man inte märker. De flesta katter börjar äta efter tre dagar. Men gör den inte det kan man behöva ta den till veterinär och ge dropp. 

Feliway i vägguttaget kan vara en stor hjälp på vägen. Prata mycket och vara i rummet där kissen är är också bra. Hon kan högläsa när hon pluggar. 🙂

Uppkatten
9

Om mycket skygg katt: Första dagarna/veckan bör man inte ge katten för mycket uppmärksamhet utan låta katten "landa" ifred. Ställ mat och vatten under sängen (ej för nära varandra, katter vill inte äta o dricka på samma ställe), och ställ kattlådan alldeles intill sängen (ej nära mat/vatten). Gå in i rummet och byt i lådan, ge ny mat och nytt vatten men var inte i rummet en massa i onödan. Låt det gärna vara tyst och lugnt i rummet, inte för stark belysning. Katten kommer i första hand att söka sig ut från utrymmet under sängen när det är tyst och lugnt och mörkt (t ex nattetid). Plugga gärna in en Feliway doftavgivare i vägguttaget. De finns att köpa på apoteket och sänder ut en doft som signalerar till katten att "det här är ett lugnt och tryggt ställe att vara på". Så småningom (efter någon vecka) kan man börja vistas allt mer i rummet, dock fortfarande utan att ge katten en massa uppmärksamhet. Sitt i rummet och läs/jobba men "strunta" i katten (ja, låtsas att ni struntar i den alltså, självklart måste ni ha koll på att katten äter/dricker/kissar/bajsar o s v). Börja också ha radio/TV på stundtals under dagen så att katten vänjer sig vid ljud (låg volym till att börja med). Efter ytterligare en tid kan man prova att muta med godis/locka med spännande leksaker. Försöka få katten "i rörelse". Ha gärna lite nedsläckt i rummet. Ibland kan en katt behöva t ex en kartong/katt-tunnel mellan sig och människan för att våga sig fram och leka. En del skygga katter föredrar tysta leksaker. En del stressade katter reagerar med att bli "apatiska". Ibland så till den grad att de låter sig klappas etc. Det innebär inte att katten är "snäll"/"börjat bli tam" utan är uttryck för att katten är mkt stressad. Tänk på att inte stirra katten i ögonen - det gör att katten uppfattar dig som hotfull. Blinka istället långsamt mot katten när den möter din blick. Vänd långsamt bort huvudet och gäspa. På så sätt signalerar du att du är vänlig/ofarlig. Rör dig lågt i rummet. D v s sitt på golvet/stå på huk/kryp (om så behövs). På så sätt uppfattas du som mindre och också som mindre hotande av katten. Försök att få in en rutin som katten känner igen. "Så här ser en dag ut hemma hos mig". För skygga katter är det ofta en trygghet att inget oväntat händer utan att allt är lika-lika-lika. D v s matte/husse bör om möjligt göra på ett och samma sätt varje dag i umgänget med katten och endast långsamt göra förändringar. Se till att det finns många olika "gömslen" för katten i rummet så att den snabbt kan slinka undan någonstans om den blir rädd. De flesta katter mår bra av att vistas "högt" i rummet (då blir vi människor inte lika stora och läskiga), så hyllor på väggarna där katten kan ta sig upp kan vara en bra investering (ev med ett draperi för en del av hyllan som lite extra skydd). Inne på Hittekatter i Fokus finns många med intresse för/kunskaper om skygga katter ifall du har fler tankar, funderingar och frågor om skygga katter.

[varg74]
0

nu skall jag berätta en historia. Min kompis adopterade en katt  från kattjouren. Den var aldrig frame men maten försvan på  natten.Men han tillverkade leksaker o då kom den. sedan upp i sängen försök aktivera den. NU är ej alla kater inte likadana. Vidare det kan ta tid. Nu är min väns kat ute men så fick den vara med min lugna kat nu jaga de i hopp. Har tålamod o lyckat till

00eme05
0

Tack! #7 #8

fredricakarlsson
2

Jag har en jourkatt från Kattjouren. Jag fick henne på en söndag och på torsdagen så fick hon fyra bebisar. Hon var ju så rädd att hon hade svårt att ta hand om dem i början, men redan efter någon timme så gick det bättre. Kattungarna är nu 3 veckor och mamman har varit inne i 4 veckor idag.. Det är dem största omställningen för en katt som har levt ute kanske hela sitt liv och försökt fånga engen föda osv.. Och helt plötsligt bli instängd inomhus. Hon gör dock framsteg men väldigt sakta. Hon är inte världens bästa mamma men hon ger dem di och sen lägger hon sig undr min säng.. Men under natten och morgonen är hon ute väldigt mycket och lägger sig mitt på golvet och tvättar sig lite och tittar på mig. Det kan ta några dagar innan de äter och går på lådan, det är helt normalt eftersom de är så rädda. Det är i gen ide att försöka få katten tamare snabbare på något vis. De vill ta det i sin egen takt. Har ni testat Feliway? Det kan vara till en stor hjälp! Just nu ger jag min katt Zylkène och det är lite som feliway fast i tabblet. Men feliway ska vara bättre :) men hon kommer nog våga sig fram så småningom när hon märker att hon är på en trygg plats (eller när hon blir för hungrig) Jätte bra av er att adoptera en katt! :)

Marr
0

Bra tips har du fått men vill också rekommendera Feliway. Det är verkligen bra!Tummen upp

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*