Toalett träna katterna?
Vi har funderat på att eventuellt träna våra två katter att göra sina behov på toaletten. Mest för att det verkar enkelt och bekvämt, man slipper städa lådan och kostnaden för sand.. Vad tycker ni som har toa tränade katter att det finns för nackdelar/fördelar? Man har ju väldigt bra koll på kattens mående genom avföring osv kanske det blir sämre om de använder toan? Saknar katten att gräva? Och framförallt luktar det mycket? vi har kattlådan inbyggt i en låda och en bra sand så det luktar nästintill aldrig dåligt (förutom ibland strax efter uträttat behov). Jag föreställer mig att det borde bli mycket lukt innan man hunnit spola efter katten, och det är man ju inte med och gör direkt. Vi vill helst slippa stank hemma då är det värt att rensa kattlåda :) Vad rycker ni, bra eller dåligt? :)
Här kan du läsa om toalett träning av katt och se en bra produkt för det 😂
http://inventorspot.com/articles/toilet-training-your-cat-made-easy-cat-training-kits
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Stolt ägare till tre La permer
#1 Tack, ska kolla in den :) #2 Hittar inget i texten från länken som säger att det skulle vara olagligt? Kan dock bara läsa från mobilen så kanske missar något. Är inte detta vanligt bland kattägare? Någon som har tränat sina katter får gärna tipsa. :)

Saxat från texten
Om du har flera innekatter på samma yta måste du se till att det finns minst en kattlåda per två katter.

Tack och lov är det inte vanligt.
Det är ett naturligt beteende för katten att gräva ner sin avföring.
Spontant så tycker jag att det känns rätt synd om katten. Det lilla jag sett så kan det inte vara så bekvämt för den? Det hela känns rätt onaturligt, så nej, jag tycker inte att det är en bra idé. Speciellt inte när ni redan verkar ha en fungerande situation.
Med texten så menas nog att de måste ha två ställen att göra sina behov på, men vanligast är väl kattlåda därför de skriver så givetvis. Att det skulle vara olagligt låter ju lite väl att ta i.
Har frågat jordbruksverket och enligt dem är det helt ok sålänge katten trivs med det och inte tvingas göra sina behov på andra ställen i lägenheten.
Är det inte någon som ser några fördelar i detta? Kanske vi ska låta katterna ha kvar sin låda.. 😃

Jag ser inga fördelar med det alls för katterna, bara för deras ägare, tyvärr.
Katter har nämligen en instinkt att gräva ner sin avföring, och de behöver få utlopp för denna, men går de på människotoa så går ju inte det. Och djur som inte får utlopp för sina naturliga instinkter blir lätt stressade, och det kan myckat väl vara en stress som inte märks på beteendet men som senare yttrar sig i olika fysiska symptom.
Sen finns det en praktiskt aspekt av det hela, och det är att om katten får problem med urinvägarna är ett vanligt symptom att den går och småskvätter, har man då en låda med klumpbildande sand är det ju lätt att se att det inte blivit några klumpar utan bara smådroppar, medan om den går på toaletten kan man inte se hur katten har kissat, bara att den har gjort det.