Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1536 ggr
jossan_20
0

lite fundersam

Har skaffat en kattunge på 4 månader som inte är kastrerad. Min 2 åriga katthona (kastrerad) tycker inte om henne. Ska jag gosa med kattungen? Eller gör jag saken värre då? Försöker gosa med min äldre katt också.

catcult
1

Det är helt normalt att din katt inte tycker om nytillskottet än, det kan ta ett tag innan hon accepterar den nya familjemedlemmen. Självklart kan du gosa med kattungen, men var väldigt noga med att gosa med din äldre katt också. Gärna samtidigt, om det är möjligt.

När jag introducerar en ny katt till flocken brukar har jag alltid en väldigt positiv grundinställning och är helt inställd på att de SKA bli vänner – något annat alternativ finns inte. Med en positiv inställning är halva slaget redan vunnet, sedan brukar jag vara extremt noga med att se till att befintliga katter får extra mycket uppmärksamhet. En annan grej som fungerat bra för mig och mina katter är att utnyttja deras gemensamma intresse för god mat, jag brukar m.a.o. lyxa till det för dem och skämma bort dem med deras favoritmat och godis. 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

jossan_20
0

Samma rum är inte möjligt än. okej då vet jag vad jag ska göra. Tack:D

OberonsMatte
2

Genom att klappa båda katterna hjälper du till att blanda deras dofter och göra dofterna mindre hotfulla och främmande, vilket underlättar för katterna att vänja sig vid varandra.

När en katt är upprörd och känner sig hotad (som din äldre katt gör nu) är det dock inte alltid läge att försöka gosa. Om hon morrar och fräser är det bästa att låta henne vara. Det är väldigt viktigt att du inte har en ömkande och tröstande inställning till din upprörda katt. Sådant beteende förstärker bara kattens känsla av att situationen hon befinner sig i är farlig och hotfull. Du bör alltså visa en så obekymrad, lättsam  och vanlig inställning till katten som möjligt (oavsett hur den beter sig eller låter). Om det är möjligt är lek bra. (i samma rum som kattungen kan dock bli fel och leda till onödiga konfrontationer innan de accepterar varandra fullt ut).

Min erfarenhet är att det bästa är att bara ignorera befintliga katters eventuella morrande och "låtsas som det regnar". Inte titta på/observera dem eller ge dem mer uppmärksamhet än vanligt och inte bete sig/göra något annat än det man brukar göra. Att jag gör stillsamma och för mig helt vanliga saker som att sitta vid datorn, titta på TV eller ligga och läsa är de saker som mina katter blir lugna av ifall de blivit oroade av något.

Jag har introducerat många katter för varandra och har aldrig varit med om att de inte accepterat varandra till slut. Att man själv är övertygad om att det kommer att gå bra gör att det går bra. Ägarens inställning (och därigenom beteende) är otroligt viktig.

Sajtvärd Katter iFokus

Nenujap
0

När jag fick min andra katt fick de hälsa genom buren. Hade inte möjlighet att ha dem i separata rum. Båda var,och är fortfarande, kattungar, och det underlättade ju såklart. Uppfödaren till min nya katt var med vid introduktionen. Min första katt fräste och morrade en del, rätt mycket, första dagen. Andra dagen var det bara fräsningar och tredje dagen var det fajt. Fick rådet att låta dem hållas, att de måste göra upp ordningen. Introducerade även med mat. Serverade god mat i samma rum,men en bit ifrån varandra. Flyttade sedan successivt skålarna närmare. Lekte med båda samtidigt. Satt på golvet med en katt på vardera sida och lekte med samma leksak med båda två. Uppfödaren sa även till mig att hålla koll på hur lådan funkade. Att båda fick vara ifred från varandra där. Även om jag inte hade för avsikt från början att ge min första katt mera uppmärksamhet, gjorde jag nog det. Tog ibland med henne ensam ut på balkongen för att var lite med bara henne. Det var nog även för att hon skulle få lite lugn och ro. Hon tyckte inte om nykomlingen, men nykomlingen ville jättegärna vara med henne. Efter dagen med fajt, var det helt lugnt. De började tvätta varandra och kunde äta ihop utan att "försvara" sin mat. Har hört att när man har katterna i olika rum, kan man ha en filt eller handduk eller så som man flyttar fram och tillbaka mellan rummen för att de ska vänja sig vid varandras dofter. Hoppas det går bra för er!

@Mpajunen på Instagram

Kaptenalexa
1

Det jag har gjort med alla katter jag har introducerat är faktiskt att bada den nya katten. Först för att få bort alla andra konstiga dofter och sedan torka med handduk som luktar antingen mig eller min sambo.

Jag är väldigt noggrann med att de ska få lukta på varandra via bur eller liknande först och att de fightas eller inte gillar varandra och glor på varandra på avstånd är ingenting konstigt. Det är trots allt en ny parvel som kommer in på den första kattens revir!

Sen att leka med samma leksak med båda i samma rum är fantastiskt! Det brukar hjälpa dem att tänka på annat och vänja sig vid att se och känna av varandras närvaro utan att just det är i fokus :)

Lycka till!

OberonsMatte
1

Att leka med samma leksak i samma rum måste jag faktiskt varna lite för. När katterna fortfarande är rädda för varandra kan de i leken plötsligt råka hamna för nära (eller t.o.m. på) varandra, vilket kan kännas väldigt skrämmande och leda till onödig dramatik.

Sajtvärd Katter iFokus

jossan_20
0

Jag kommer inte leka me nån av katterna. Nu kan dom iallafal dricka vatten i samma skål. Tack för tipsen ska tänka på de ni har skrivit.