Inaktiv lek? Tips?
Hejsan. Någon som har bra tips på passiv lek med katter? Jag brukar leka ganska aktivt tillsammans med mina katter, 9 och 7 månader. Minstingen leker ganska mycket själv med leksaker och så och de leker med varandra också, jage, brottning… Men äldsta får man "leka igång" lite. Nu är det dock så att jag fått lunginflammation som komplikation av en operation, så jag har beordrats vila och inaktivitet en tid framöver. Så hur leker jag aktivt med katterna när jag ska vara inaktiv? Tips? Är medveten om att katterna klarar dig bra med bara varandra i leken egentligen. Det är nog mer mitt lekbehov som ska uppfyllas ;) Ha de gött!
@Mpajunen på Instagram
Laserpekar och Da Bird där du själv kan stå eller sitta medans du aktiverar kissarna är bra leksaker. Laserpekaren kan vissa katter bli stressade av men du märker ganska snart om de blir det eller inte.
Hoppas du mår bättre snart!
Ger du katterna torrfoder? I så fall älskar många katter att man kastar iväg torrfoderprickar som de får jaga ifatt. Såpbubblor avsedda för katt har jag hört att en del katter fascineras av. Mina tjejer gillade att jag rev sidor ur t ex reklamblad, knycklade ihop sidorna till bollar och kastade iväg dem när de var i den åldern.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Laser använder jag. Det är roligt ett tag :) Såpbubblor testade jag också. Katterna gillade det, men det fastnade "klet" från bubblorna överallt. På golvet och i pälsen på katterna. Lätt att få bort visserligen men har inte ork att torka av golvet och mattorna. Kasta torrfoder ska jag testa :) De gillar att jaga pingisbollar när jag kastar dem, men att gå och hämta tillbaka dem efter kastet går tyvärr också bort. Men fodret äter de ju upp, så jag behöver inte hämta något :) Kanon!! Ena damen leker ändå ofta med bitarna som hamnat utanför skålen! Tack för tipsen!
@Mpajunen på Instagram