Irriterad honkatt
Jag har en 1 årig kastrerad honkatt och skaffade en hankatt ( 3 månader) i februari. De första två månaderna var honkatten jättego mot hankatten, putsade och gosade med honom. Sen, från ena dan till den andra, vände det tvärt. Hon tål honom inte och morrar och slår efter honom. Hon har även ändar beteende mot oss i familjen och det händer att hon morrar åt mig med. Vad som väl bör nämnas är att hon aldrig har varit en såndär katt som man kan bära omkring på och gosa med, om det inte är på hennes villkor. Hankatten är fortfarande sjövild (är nu sju månader) och fattar inte hennes signaler och vill bara busa och jaga henne. Han är jättesocial och go mot allt och alla. Frågan är om han lugnar ner sig om han kastreras och att honkatten förhoppningsvis accepterar honom bättre då. Hade tänkt kastrera honom till hösten ändå. Syftet med att vi skaffade hankatten var att honkatten skulle få sällskap när vi jobbar. Nu känns det som att hon önskar honom dit pepparn växer och syftet liksom föll helt! Vad gör man?
Ta henne till veterinär och gör en koll, så tvär vändning i humör kan definitivt tyda på sjukdom.
Hon är pigg,äter och dricker. Är ute på dagarna och "hänger" med sin kille (grannens hankatt). Kommer in när man ropar på henne…. Men jag ska nog följa ditt råd och ringa veterinären och boka tid för en koll. Om inte annat så för att åtminstone utesluta sjukdom….
Det kan säkert också vara för att hanen är/börjar bli könsmogen.
Japp-nu ryker kulorna. Har precis bokat tid för kastrering och pratade med veterinären om honkattens beteende. Vi börjar där och hoppas att det lugnar ner sig och att de blir goda vänner igen.
#4 Åh vad bra!! Lycka till! Hoppas att det inte är något allvarligt med honan utan hjälper med kastreringen av lillkillen!
Tack! Ja man blir ju galen av oro när ens djur inte mår bra. Är nästan värre än när barnen var små och var sjuka…De kunde ju i alla fall säga vad det var som inte var bra.
Skaffa Feliway, kanske de tål varandra bättre då tills hans hormoner är i balans igen.
Bra att han blir kasterad. Det var säkert hans könsmognad det handlade om. Hon lugnar säkert ner sig när det är över.
#2 Här har vi det! Eftersom honkatten är ute på dagarna blir katternas relationsbyggande ständigt avbruten och de är främlingar igen varje gång hon kommer in igen. Mellan 3-7 månader händer det massor i katters utveckling och honkatten känner sig inte alls bekväm med att den harmlösa kattungen har förvandlats till den gränslösa vilde som har invaderat hennes kärnrevir.
För att katter ska acceptera att dela revir måste de tillbringa så mycket tid tillsammans att de blir en naturlig och ständigt närvarande del av varandras tillvaro. Gör de inte det, kommer de betrakta varandra som inkräktare. Än så länge är hankatten inte fullvuxen, men hinnar han bli det innan rutinerna ändras kan det bli ännu större problem eftersom han då kan börja se honkatten som en inkräktare i hans revir.
Sajtvärd Katter iFokus
Kan väl devis ligga nåt i det. Men de är inne båda två på dagarna när vi är på jobbet….Så de är ihop inne hela dagarna och nätterna…..
Hur som helst så tog sig saker och ting en helt annan vändning idag. Anastasia blev sämre idag. Började andas häftigt och har inte ätit och druckit på nästan två dar. Jag ringde min veterinär och fick en akuttid på förmiddagen. Anastasia hade nästan 40 graders feber, var helt uttorkad och hade vätska runt båda lungorna och kraftigt nedsatt lungkapacitet. De började diskutera FIP och jag höll på att svimma! Min "husveterinär" skickade mig vidare till Albano djursjukhus och de behöll henne😕. Hon har drenage på båda sidor om lungorna, får dropp och antibiotika intravenöst! Hon kommer att få stanna på sjukhuset minst tre dagar. Herregud jag känner mig sjuk av oro! Är det FIP så är det kört!!! De tror dock inte att det är det, men man tror ju alltid det värsta själv…..
#10 Nämen… 😕Jag håller tummarna för er Anastasia!
Sajtvärd Katter iFokus
Lycka till med kissen! Hoppas verkligen att hon blir bra igen!
Ojoj, hur har det gått?