Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1076 ggr
ElinaS
0

Vill köpa katt

Har fått upp ögonen för katter, sååå underbara ju! Är 13 år, bor i radhus med 5 rum, 2 hallar, toa, duschrum och kök, mina syskon är 17 och 19 (19 åringen flyttar snart ut), min mamma o extrapappa, och mina 2 hundar och 2 kaniner. Inklusive det är vi helgfamilj åt en 13 årig pojke och mamma jobbar som dagmamma åt 7 småbarn. Så det är full rulle! Vårt hus ligger mitt i stan så vi vill inte ha den ev katten ute pga. riskerna att den blir påkörd, kidnappad, hamnar i slagsmål eller blir plågad av några idioter (har hänt här nyligen att några misshandlade en katt dem hittade på gatan). Jag vill inte ha en katt för att jag ledsnat på mina andra djur, jag älskar dem jättemycket. Dock känner jag att jag vill ha en katt också. Om man jämför med att skaffa barn, bara för att man skaffar två älskar man ju inte den äldsta mindre. Jag är den ända i familjen som gillar katter. Mamma är rädd att dem rivs och bajsar i soffan. Dem andra är bara totalt ointresserade. Har ingen erfarenhet av katter, vet att svansen sitter bak typ. Jag har tid att lägga på katten, går av privata skäl inte i skolan (inga frågor om det tack) så har i princip hela dagarna lediga. Om 5 år när jag flyttar hemifrån ska jag ta med hundarna så mitt jobb, mitt hem och min vardag kommer anpassas efter djuren. Hur ska jag argumentera mot mamma att jag ska ha en katt? Och om jag lyckas få en katt, finns det någon speciell ras som passar min livsstil? Vill ha en med skinn på näsan som vågar riva ifrån åt hundarna, men ändå passande som innekatt och helst gilla att gosa. Jag gillar bondkatter väldigt mycket, passar en sån?

fvanilla
6

Hej och välkommen hit!

En katt klöser inte på soffor om de får klösmöjligheter, och inte bajsar en katt i en soffa heller om den är frisk.

Ang. bondkatter/huskatter så vet man ju inte riktigt vad man får med en sån. De kan se ut och vara på vilka sätt som helst! Det som många anser är charmen med dom. Man kan veta mer säkert om man adopterar en äldre katt.

Mina kattraser (burma och siames) har jag hört samsas bra med hundar, och säger gärna ifrån. Men sen beror det också på vad för andra krav du har. Hur mycket pälsvård är du ok med? Aktivitetsnivån? Hur pratiga de får vara? osv. Alla katter kan vara innekatter, det är inget rasspecifikt. Nog snarare ett individfall, som med alla andra djur i andra ord.

Gillar du bondkattslooken, så finns det ju b.la Europé som är vår egna bevarade lantras. Brittiskt korthår och chartreux har också lite utav en "bondkattslook" (dessa två raser härstammar ju ur engelska och franska huskatter/bondkatter, så förståeligt!).

Vill du ha bondkatt/huskatt, så adoptera gärna ifrån ett katthem eller ta en omplacering. (Undvik att falla för dessa BYB som säljer oftast påstådda rasblandingar med procent hit och dit för en stor summa. Det är inte "raskattsgenerna" som kostar!) Det är mina tips iaf! 🙂

http://www.kattstatus.se/ Läs också lite på denna sidan med en hel del bra information om katter, b.la denna http://www.kattstatus.se/sida90.html! Lycka till! 😃

ElinaS
1

Tack för ditt jättebra svar! :) Pälsvård spelar ingen roll för mig, jag älskar att borsta och dona så en långhårig katt går lika bra som en korthårig. Dock inte nakenkatter eller "trubbnosar", jag gillar inte utseendet på dem. Eftersom att jag troligtvis får betala den ev. katten själv så kan jag inte lägga hur mycket som helst. Max 1500kr med tanke på att jag även ska inhandla borstar, toasand, toalåda, tänker spara till en klätterställning (en jättestor) och mat. Mamma kommer ju stötta upp med pengar, oväntade vetrinärkostnader mm. Aktivera kan jag göra typ 2 h om dan. Prata får den också göra :)

[[pimey]]
1

Då ska du hellre adoptera från ett katthem!

fvanilla
3

#2 Om du bara är villig att lägga ned en sådan liten summa, så tycker jag som #3 att det blir till att adoptera ifrån ett katthem. 1500kr får du inte en raskatt som är hälsotestad, vaccinerad, ID-chippad osv. för.

Du kan ju kolla upp bland katthem i ditt område, se om det finns någon som passar dig. De brukar ha allt ifrån kattungar till vuxna katter från olika bakgrunder. 🙂