Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1076 ggr
ElinaS
0

Vill köpa katt

Har fått upp ögonen för katter, sååå underbara ju! Är 13 år, bor i radhus med 5 rum, 2 hallar, toa, duschrum och kök, mina syskon är 17 och 19 (19 åringen flyttar snart ut), min mamma o extrapappa, och mina 2 hundar och 2 kaniner. Inklusive det är vi helgfamilj åt en 13 årig pojke och mamma jobbar som dagmamma åt 7 småbarn. Så det är full rulle! Vårt hus ligger mitt i stan så vi vill inte ha den ev katten ute pga. riskerna att den blir påkörd, kidnappad, hamnar i slagsmål eller blir plågad av några idioter (har hänt här nyligen att några misshandlade en katt dem hittade på gatan). Jag vill inte ha en katt för att jag ledsnat på mina andra djur, jag älskar dem jättemycket. Dock känner jag att jag vill ha en katt också. Om man jämför med att skaffa barn, bara för att man skaffar två älskar man ju inte den äldsta mindre. Jag är den ända i familjen som gillar katter. Mamma är rädd att dem rivs och bajsar i soffan. Dem andra är bara totalt ointresserade. Har ingen erfarenhet av katter, vet att svansen sitter bak typ. Jag har tid att lägga på katten, går av privata skäl inte i skolan (inga frågor om det tack) så har i princip hela dagarna lediga. Om 5 år när jag flyttar hemifrån ska jag ta med hundarna så mitt jobb, mitt hem och min vardag kommer anpassas efter djuren. Hur ska jag argumentera mot mamma att jag ska ha en katt? Och om jag lyckas få en katt, finns det någon speciell ras som passar min livsstil? Vill ha en med skinn på näsan som vågar riva ifrån åt hundarna, men ändå passande som innekatt och helst gilla att gosa. Jag gillar bondkatter väldigt mycket, passar en sån?

fvanilla
6

Hej och välkommen hit!

En katt klöser inte på soffor om de får klösmöjligheter, och inte bajsar en katt i en soffa heller om den är frisk.