Långhårig kattunge?
Ungefär vid vilken ålder kan man se om kattungen e långhårig? Mina kattungar är 2 veckor nu och jag tycker den ena ser fluffigare ut än de andra?
Vad för pälslängd har föräldrarna?
#1 Mamman är korthårig och pappan är okänd. Och båda föräldrarna måste ju bära på långhårsgen vet jag..
Då är det ju bara att se om mamman bär på långhårsgenen och samma med pappan. Lite lättare att förutsäga i sin uppfödning om båda föräldrarna är kända.
Du kommer nog se tydligare om ett par veckor eller så.
Mamman är En vildkatt som bott hos mig i 3 veckor så vet inget om henne och antagligen är pappan oxå En vildkatt :/

#4 Det finns inga vildkatter i Sverige.
Det som finns är förvildade tamkatter.
Stolt ägare till tre La permer
#5 det var nog det hen menade med vildkatt. En övergiven katt, helt enkelt.
Att en förälder bär på genen, men föräldrarna måste inte själva vara långhåriga?
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#6 Båda föräldrarna måste bära på anlaget för långhår. Har de dubbla anlag är de långhåriga själva, men har de endast ett långhårsanlag (och ett korthårsanlag) är de korthåriga, men kan få långhåriga ungar om de paras med en katt som också bär på enkel eller dubbel uppsättning av långhårsanlaget.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Ahaa, då förstår jag. Som sagt så kan det nog ta ett par veckor till tills du kan se helt om kattungen blir långhårig eller inte. Som #7 sa, så kan det bli både korthåriga och långhåriga kattungar i den kullen om båda föräldrarna bär på långhårsgenen eller en bär på långhårsgenen och ena föräldrern är långhårig.
Kan du posta lite bilder kanske så kanske någon uppfödare kan döma? Ska bli spännande att se. 🙂
En Vild katt då eller förvildad katt.. Ni fattar vad jag menar iallafall! Inte världens bästa bild men detta är hanen 2 veckor
Sen hans systrar..
Aww såna söta de är! 😃 Vilken tur att dom hamnade hos dig ju!
Visst ser den förste lite fluffigare ut enligt mig. Se vad någon mer kunnig kanske kan säga och bedöma?
#15 Tack! :)