Tuggleksak mot vassa tänder?
Hej i sommarvärmen!
Som rubriken lyder så undrar jag om någon vet om någon bra tuggleksak eller liknande för katter som samtidigt kan "vässa" deras vassa tänder?
Jag har en innekatt med sylvassa tänder och hon gillar att använda dom på mig ibland vid lek eller när hon blir arg och dom känns bara vassare och vassare..
/L
Ärligt talat tror jag inte att ens tänder kan bli vassare i alls fall inte i vuxen ålder. Mitt tips år att inte leka med händerna utan ha någon leksak. Vet inte om råa ben kan ha någon påverkan på tänderna förutom att de hålls renare… Hur gammal är katten? Att det känns som att tänderna blir vassare kanske år för att katten får kraftigare käkmuskler? Spekulerar bara :p
Råa kycklingvingar med ben och brosk i är en favorit hos min katt. Hon gillar att gnaga och använda tänderna. Men jag vet inte om det påverkar själva tänderna så mycket. Det är nyttigt för henne och hon blir glad när hon får dem i alla fall.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Jag tror inte det är så bra att ge något som sliter på tänderna. Kycklingvingar och liknande är bra för att det är nyttigt och det hjälper till att förebygga tandsten.
men precis som på människor är det inte bra att ge katterna sådant som sliter ner tänderna eftersom det då kan bli tandproblem som följd.
Bättre att du tränar katten till att inte bita genom att leka med leksaker och säga i från om den biter dig. Det kommer att ta lite tid men mycket bättre både för katten och din plånbok i längden eftersom det kommer bli dyra veterinärbesök i framtiden om den får tandproblem.
Tack för er råd!
#3 Menar du kyckling som vi människor äter, eller är det sånt man köper till katter?
#4 Jag har försökt att lära henne att inte bita, med det är svårt. Säger jag ifrån ordentlig å triggar det henne mer istället.. hon är lite speciell min lilla dam!
Kan ni rekommendera något som är bra för dom att tugga på och som är bra för tänderna?
Kan du prova att ignorera när hon biter? Förstår att det kan vara svårt men om hon inte får någon uppmärksamhet alls så kanske hon inte tycker att det är lika roligt?
Min katt har en leksak som hon gillar att bita i, det påstås vara bra för att få bort plack men det vet jag inte om jag tror på. Den slutade lukta mint efter ett tag men den är tydligen fortfarande rolig att bita. Länk: http://www.zoo.se/dental-fresh-breath-mint-stick-petstages-kattleksak.html
#5 Snurpan83. Det går bra med vanlig rå kyckling som vi människor äter men då får man kolla så den inte är marinerad eller innehåller salt.
Jag tycker att det enklaste är att köpa en 2 kg förpackning med frysta kycklingvingar i djuraffären. Sedan låter jag den tina precis så mycket att det går att dela på kycklingvingarna. Jag plockar isär dem en och en och fryser ner dem igen fördelade på flera olika plastpåsar. Sedan plockar jag upp en vinge i taget och tinar upp och ger katten.
I början delade jag på dem och gjorde små bitar, men nu äter hon dem hela eller bara delade i lederna. 
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen