Rumsren katt har börjat protestera!
Jag har min sambo har två katten på 2år, en kastrerad hane och en kastrerad hona. Dom har bott hos oss sen dom båda var 12 veckor och vi har aldrig haft problem med rumsrenhet hos någon av dom.
Katterna är ute/innekatter, dom är inne på dagarna när vi är på våra arbeten, men släpps ut på em. när vi kommer hem och är sedan ute tills dom själva vill komma in, vanligtvis på kvällskvisten kring 22.
Under ca 3 mån tid har honan börjat bajsa på div märkliga ställen, bla på vår spis vilket är mindre trevligt. Detta sker trots att lådan är rensad, vi har samma sorts sand som vi alltid haft, mat i skålarna etc. inget har alltså ändrats. I nio fall av tio har det skett när vi inte är hemma, men vid ett par tillfälle har min sambo fått syn på katten när hon var på väg, därav vet vi att det är hon som är "boven".
Det känns som om hon protesterar mot något…men vad?! Vad kan man göra? Att ha dom ute när vi inte är hemma på över 9h känns inte helt bra och det har inte varit några problem innan att ha dom inne på dagarna.
Situationen känns inte hållbar i längden om detta ska fortlöpa och jag vill verkligen försöka hitta något lösning.
Alla tips mottages!!
har något ändrats? typ, ny Kattsand, ny mat, omöblering?
Nej, inget sådant. Lådan står där den alltid gjort, sanden är den samma, maten likaså…ingen ommöblering etc.
Är katterna steriliserade?
Finns någon ny katt i området?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Båda är kastrerade. Jag tror inte där är någon ny katt i området, jag har inte sett någon i alla fall.
Kan det helt plötsligt ha blivit så att vår hane "tagit makten" över lådan och att hon inte vill/får gå på den?..fast då borde honan kanske även kissa utanför…och jag har sett henne gå på lådan massvis med gånger.
#5 har ni en låda eller flera?
Om ni bara har en så kan ni köpa en eller två till och placera ut på olika platser.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Det enda exemplet jag vet som var i en liknande situation var en katt som bajsade inne i flera år, men slutade när hon blev innekatt.
Kan vara en bra idé att lägga ut fler lådor, ifall hanen har börjat s.k ta över den. Normalt så rekommenderar man ha en kattlåda per katt + en extra. Har ni också hälsoundersökt henne hos en veterinär?
Senaste hälsokontrollen gjordes i samband med vaccinering för lite drygt två månader sedan och då var allt UA.
Den enda jag tycker är märkligt är att hon ju faktiskt går på lådan vanligtvis, det är bara ibland hon får dessa "bajs-ryck". Jag ska genast investera i en till låda, det är ju värt ett försök.
Det spelar ingen roll hur länge katten har accepterat en befintlig lådsituation tidigare - När katten börjar kissa eller bajsa på andra ställen måste man se på lådsituationen med nya och objektiva ögon. Den absolut vanligaste orsaken till felkissande eller felbajsande är att det är något med lådsituationen som inte är bra nog. Att den har verkat bra nog tidigare spelar ingen roll. Katter försöker i det längsta hålla sig till och stå ut med en angiven toalett, men till slut går det inte längre.
Att lådan inte duger till 100% längre kan bero på ytterligare stressfaktorer i kattens tillvaro. Stressfaktorer kan förstås vara sjukdom, men också otrygghet och oro. Ofta handlar det om relationer till andra katter (om sådana finns i kattens tillvaro). Med ytterligare en katt i hemmet och tillgång till utevistelse är det ganska troligt att det handlar om andra katter även i din katts fall.
Värt att nämna är att båda dina katter är i den ålder när de börjar uppnå social mognad (dvs se på sig själva, status och revir med en vuxen katts ögon).
Om en katt kissar eller bajsar utanför lådan bör man låta en veterinär göra en undersökning för att utesluta att beteendet beror på sjukdom.
Man bör också genast se till att skapa en så optimal lådsituation man kan utifrån vetenskapliga studier om katters naturliga beteenden och behov anpassat till det antal katter man har.
Hur många lådor har ni?
Var är dessa placerade?
Vad är det för typ av lådor?
Vilken Kattsand är det (märke och sort)?
Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Tack för ett väldigt informativt inlägg! Det finns mycket att fundera på angående det du skrivit. Prio ett på listan blir ytterligare en låda, placerad på ett annat ställe. Jag antar att man får köra lite uteslutningsmetoden och hoppas att det löser sig för vår fina kisse så att hon blir nöjd med tillvaron igen.
#8 "bajs-ryck" hahah lät lite rolig tyckte jag, sorry va tvungen och skriva ;P