Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 798 ggr
Melissa V
2014-05-26 17:22
0

Viktproblem

En väninnas katt är rätt liten, den är ca 3-4 år, bondkatt och hona. Hon väger knappt ett kilo, hon är väldigt liten i växten så inte bara spinkig. Extremt kräsen dam också, äter enbart torrfoder eller Sheba blötmat. Hon har försökt annat men då matvägrar hon och med tanke på hur spinkig hon är så vågar hon inte låta henne gå utan mat för länge heller. Nu till saken. Katten måste ju kastreras men hon är orolig för vikten om hon klarar det? Sen undrar hon om de finns nå trixs att få katten gå upp i vikt?

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

annzoo
2014-05-26 17:56
6

En katt som tex löper (dvs är okastrerad) äter mindre och när katten slipper alla hormoner i kroppen återfår den oftast aptiten. Så kastrering brukar ge underverk.

Är katten frisk ska de inte vara några problem fast katten är liten i växten men för säkerhetsskull kan du be väninnan att be veterinären göra en hälsokontroll och kolla hjärtat mm.

fvanilla
2014-05-26 19:16
1

Jag tror viktproblemen ligger på att hon helt enkelt är okastrerad. En okastrerad katt kan ha svårt att vilja äta, då de är för upptagna och stressade av sina hormoner.

Så kastrering är ett bra första steg 🙂

MonicaLagerquist
2014-05-26 21:49
1

Är ni verkligen säkra på att katten väger knappt ett kilo?
Det väger en liten kattunge som ännu inte fyllt 12 veckor.

Vad har ni använt för våg?

Stolt ägare till tre La permer

Melissa V
2014-05-26 23:23
0

Tack för alla svar, ska skicka vidare. :) 
Jag vet inte vad för våg eller hur hon vägt, men kan helt klart ha fel om det. 
Jag har bara träffat katten nån enstaka gång och är sjukt dålig på viktkänsla så vågar inte uttala mig alls om de är rätt eller fel

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Tyrisen
2014-05-27 01:30
1

Vår veterinär vill att katterna har en vikt på 2 kg om det är en hona som ska kastreras, eftersom de ska sövas osv. Tycker det låter helt otroligt om hon väger endast 1 kg i den åldern. Det bästa är nog att fråga en veterinär som får titta och känna på kissen.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!