stamtavla i efterhand?
Hej alla! Min pojkvän köpte en ragdoll katt för 1 år sen utan stamtavla (vet att han räknas som huskatt) men i detta fallet så vet vi att föräldrarna är reggade och har stamtavla. Finns det något sätt att regga honom i efterhand?? Dna?? Jag är så mycket för detta med stamtavla osv så för mig är det viktigt. . Tyvärr såg inte min pojkvän den betydelsen just då. :-)
Nej det går inte som du säger han räknas dom huskatt och köper man en Ragdoll utan stamtavla fast föräldrarna ska man dra öronen åt sig!
Hoppas han inser nu att stamtavlor är viktiga
Ni kan inte regga honom utan det måste uppfödaren göra. Jag vet dock inte om det går att göra så långt efter.
Är han köpt av en SVERAK-registrerad uppfödare med stamnamn?

Det är bara uppfödaren som kan registrera katten. Hela kullen måste registreras och eftersom att de är över tio månader så kan uppfödarens klubb anmäla uppfödaren till disciplinnämnden.
Stolt ägare till tre La permer
Inom SVERAK, nej. Dock kan katten sannolikt registreras hos TICA men då måste uppfödaren skriva under registreringspapperet.

Risken med sådana katter är att det är nåt fel på en förälder som gör att man inte får avla på den, och därmed reggas inte ungarna eftersom det då skulle komma fram att de ändå avlat på den katten.
Tack för alla svar!
Desto mer jag kollar runt desto säkrare börjar jag bli på att de var något mysko med just den här kullen…. tror min pojkvän köpte honom för 2500-3500kr och när jag tittar på priserna på en renrasig ragdoll så verkar de skumt…
Stamtavla osv vet jag själv inte kostar mycket … så de måste vara något annat som drar ner priset så himla mycket… Dessvärre tror jag inte de kommer gå att regissera honom.
Blir nästan lite upprörd… min pojkvän var på g först att skaffa en renrasig brittisk korthårskattunge med stamtavla bra föräldrar osv… men han fick kalla fötter för priset och innan jag han reagera hade han köpt den här ragdollen istället.
Ja, är man dum nog att köpa en katt ifrån en BYB. Det går inte att registrera en huskatt som en raskatt om det inte är en novis (och vad jag vet tar man inte in noviser hos ragdoll), och denna katten ses tyvärr helt som en huskatt i kattvärldens ögon. Inom kattvärlden spelar det mindre roll om föräldrarna är samma ras eller inte. Inom vissa raser blandar man ju även in andra raser eller tar in noviser och de ses fortfarande helt 100% som sin ras.
Anledningen till att de säljs så billigt är för att de sällan vaccineras, ID-chippas, växer upp med bra mat och sand, otestade föräldrar, och pressar ner priset så mycket som möjligt så ju mer pengar hamnar i fickan. Katterna kan även ha avelsförbud p.ga en ärftlig, kanske väldigt farlig sjukdom. Det finns ingen anledning att köpa ifrån en sådan uppfödare.