Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 744 ggr
elvirawz
0

Konstigt beteende (film)

Hej!

Min katt gör alltid såhär när han ska dricka, är det någon som vet varför? 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=C79K_DI-Y90

elvira.horseworld.se

annzoo
0

Gräver vattenhålet större ;)

Har du testade större vattenskål?

Mina brukar tvätta tssarna och känna på vattenytan för att sedan dricka vatten från tassen.

elvirawz
0

Vi har en anti skvätt skål eftersom han stöter till skålen så allt vatten ramlar ut annars 🤪 Så det är nog inget allternativ då vi fick vattenskador på golvet när vi inte hade anti skvätt skål ☔️

elvira.horseworld.se

jnielsen
0

KAtter gillar inte när morrhåren stöter i kanten på mat/vattenskålar, så testa att ge honom en bredare skål =)

annzoo
0

#2 jag har en skobricka i plast under mina skålar (har också trägolv).

OberonsMatte
3

Katter har en nedärvd instinkt (från tiden som ökendjur) att gräva fram sina vattenhål och rensa vattenytan från skräp, så det är det din katt håller på med. Beteendet är ganska vanligt, men jag har nog aldrig sett någon som gräver så grundligt som din katt gör!

Ett tips är att ställa vattenskålen på ett vattentåligare underlag. Katter föredrar dessutom att ha vattenskålen och matskålen på olika platser, vilket också är mest hygieniskt (inga smulor i vattnet eller vatten i torrfodret).

Sajtvärd Katter iFokus

Hesat
0

#5 Tack för upplysningen! Den behövde även jag.

Vi har en liknande procedur för mat, vattenfontän, godis osv😃. Har länge funderat på varför han skulle vilja "gräva ner" vattnet i fontänen dock…

Medarbetare - Halloween.ifokus

elvirawz
0

Tack så mycket för alla svar! :)

elvira.horseworld.se

Urhasten
0

Det ser ut som missen är missnöjd med både skålen och underlaget. Har ni testat att lägga någonting under som stabiliserar? Han ser lite spänd och lättirriterad ut.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

elvirawz
0

Vad menar du med stabiliserar? 🤪

elvira.horseworld.se

Urhasten
0

#9 Det som jag tycker ser ut att hända är att underlaget gör att katten uppmanas att göra det som #5 tar upp ang. det naturliga beteendet. Jag tror det skulle hjälpa katten att förstå att behovet inte finns om underlaget är mer i form av gummi/något som känns "stabilare" helt enkelt. 

Att känna behov av att gräva blir som ett störningsbeteende, det ser inte rätt, harmoniskt eller nödvändigt ut.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️