Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 6916 ggr
Molekylflickan
0

Min katt fick 1 kattunge??

Hej!

En av våra katter la sin kattunge i halmen i stallet och vi hittade den idag. Hon har fått kattungar 1 gång fört, då 4 stycken som var friska och fina, men nu denna gången, då har hon bara fått 1… Vi hittade henne i stallet med 1 kattunge och vi har inte hittat några fler, det är ganska ovanligt att dom bara får 1, va…?

Kan det vara så att hon lagt dem någon annan stans, eller att de är döda och hon flyttat dem? Eller har hon bara fått en? Enligt mig kändes det som mer när vi kände på hennes mage, det bulade ut hit och dit…

Hjälp?!

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

VildaVittra
4

Det är inte ovanligt att okastrerade hankatter biter ihjäl ungar för att kattan ska löpa igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[pimey]]
23

Kastrering sen va?

jossan...
1

vi hade en katt som bara fick en en gång… dock dödfödd:(

Gud vad bra jag stavar…

annzoo
5

känner eu att de är kvar så är det troligen fler därinne och har de inte kommit nu hoppas jag du tagit kontakt med en veterinär. Det kan vara så att det är en död kattunge som blockerar vägen för övriga, då slutar de oftast med akut kejsarsnitt annars dör honan.

Eine
5

Det händer att det blir bara en unge. Inte så ovanligt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Molekylflickan
1

Hon är ju smal nu, det bulade ut innan hon födde dem, på flera ställen… Hon har en tendens att glömma vart hon lägger sina kattungar också… de kanske ligger någon konstig plats hon inte minns? Hon kommer inte ens ihåg om hon lagt den i badrummet denna gången eller i halmen i stallet… :/

Vi har en hankatt som inte är kastrerad, men kan inte tänka mig att han kan ha ätit upp dem? I så fall en av de andra katterna som stryker runt (som inte är våra), men de har vi inte sett till på ett tag… Tufffe (hankatten) är kattmammans bror, men det kanske inte spelar någon roll?

#2 Varför då? får dom bara ha kattungar 2 gånger, eller…? :)

#4 Inga kvar i magen på henne, jag formulerade mig lite konstigt, hon är smal nu, men det bulade ut hit och dit innan hon födde den, för ca 4 dagar sedan nu.

annzoo
34

#6 om eran hankatt är kattmammans bror är det mest troligt han som ät pappa till kullen. Då kan de vara därför honan bara fick en kattunge pga stark inavel. Du bör genast kastrera en av dessa katter (eller båda) annars kommer du få flera kullar mellan dessa syskon.  Ju mer inavel destå större chans för defekta/missbildade kattungar.

vinteralvan
22

Håller med #7. Att ha 2 okasterade syskon är verkligen att be om problem. Kasterar nån, helst båda, snarast.

[[pimey]]
37

Vi har runt 150 000 hemlösa huskatter i Sverige vi behöver inga fler. Sen låter det ytterst oansvarigt från er sida att låta katterna löpa fritt och para sig och få ungar överallt för någon koll verkar ni inte ha. Sedan syskonparning är en risk med men de kanske ni strunta i?

[Forest]
13

6 Har ni två okastrerade katter som är syskon!?  😕

Rumblebee
25

Jätteviktigt att era katter blir kastrerade! Både för deras skull (katter kan få könssjukdomar dom med), även för kattungarnas skull med tanke på att dom kan få genetiska sjukdomar och sedan även för alla andra katters skull i och ned att det finns så otroligt många som redan är o stort behov av hem. Som eran honas förra kull, det var fyra stycken som behövde nya hem vilket betyder att det blev några hemlösa katter som får vänta innan de får ett hem. Att kastrera katter är billigt i och med att det bara är en summa man betalar en gång per katt. Det är en bra investering som gör att katterna inte behöver slösa energi på att hitta en partner och honan sliter inte ut sin kropp av att föda kull efter kull. Även seriösa uppfödare låter sina honor bara få några kullar under sin avelskarriär.

Allumania
15

#11 Bra inlägg. Fortsätter på ditt inlägg. :P Seriösa uppfödare avlar inte syskon och barn+förälder emellan heller just pga. sjukdomar & missbildningar…

fredricakarlsson
7

precis som de andra skriver här så finns det så många hemlösa katter i sverige och sen är det inte snällt till mammakatt om nu hon är en "dålig mamma" eller hur man säger det. Kan hon inte hålla reda på kattungarna så är det inte bra. och dessutom inte om ni har hennes okastrerade bror!!! som mest troligt är far till ungen.. Kastrera båda, det är det bästa beslut jag själv gjort!

[Forest]
12

TS du är inte så gammal 13 år? Jag tycker du kan prata med dina föräldrar om att det är dags att ta tag i kastrera katterna. Om man kastrerar katterna så kommer man dessutom slippa få friare till henne som i sin tur ger mer harmoni för hankatten som slipper slåss och honan som slipper bli parad av flera hanar utan att hon inte helt är villig alla gånger. Dessutom så kan friare ha diverse sjukdomar och ohyra som öronskabb,katt-aids mm

Molekylflickan
6

1. Alla kattungarna fick hem.

2. De springer INTE lösa!

Jag har 4 syskon, tror ni inte att vi gosar HELA TIDEN med dem, eller? Vi bor mitt i skogen, inga grannar på 3 km håll (men vet att katter kan färdas långt), stort hus m.m, våra katter rör sig fritt inne och ute vilket jag tycker hörs naturligt ut. Våra katter är långt ifrån vilda, Knia kan man faktiskt slå på och han gör ingenting. Den enda som river är Pippi och hon är bara sån.

Nu när jag läser igenom de senaste kommentarerna så måste jag säga; jag visste faktiskt inte att syskon kunde para sig. Dock skrev jag inte detaljerna just på den delen, för jag trodde inte att det skulle vara DET alla hakar upp sig på. Hankatten adopterades av honkattens mamma så de två tror att de är syskon, men det är dom egentligen inte. Ingen inavelsrisk alltså!

Och det med att det stryker förbi olika hankatter ibland - hankatter är ute på tur ibland och jag kan väl inte hindra dem att komma in på 8 kvadratkilometer mark?! Jag menar, katter går där dom går. Jamar det dessutom en honkatt och vill para sig, då kommer de ju!

Varför i all världen klagar ni på mig för? Allt jag undrar är om det kanske ligger några döda kattungar någonstans och då blir jag hackad på för att våra katter har ett liv där de inte tvingas sitta i lägenhet! De ha sin mat inne, de sover på stolar och i soffor inne, de gosas med jämt och kan knappt bli tamare, vad har ni att klaga på? Jag har väl inte skrivit att just de går fritt? Jag skrev att det går andra hankatter fria här och var, men det kan väl inte jag styra? Eller har jag rent faktiskt (utan att tänka på det) skrivit att våra katter är vilda och okastrerade och stryker runt och parar sig hit och dit?

Jag ska ta och leta genom mina texter några gånger till, jag har kanske skrivit på ett lätt misstolkande sätt??

Och just det, honkatten är inte en dålig mamma och jag förstår fortfarande inte varför vi ska kastrera henne för…? Vill vi ha kattungar ska vi väl inte kastrera henne? Fortfarande inte fått någon bra förklaring på det, men det kan vara för att jag snabbt läste de sista kommentarerna här?

Vill helst inte bli anklagad för någonting mer här nu tack, jag var från början bara en orolig liten tjej som undrade om det var vanligt med en kattunge.

En kattunge som för övrigt är rund och fin och frisk så vitt jag ser. Vilket de andra 4 var också. Skulle kanske nämna att honkatten är så kallad skeppskatt? Tror inte det spelar någon roll, har dock läst mycket om att man ska se över klorna och klippa dem m.m. för att det inte ska bli ett problem och liknande saker. Det är ju en slags "mutation"…

Molekylflickan
1

Angående att slå på Knia, vi håller ju inte på med djurmisshandel här xD Nejnej, jag menar… jag har småsyskon som inte riktigt fattar att man inte får banka på katten…

#9 De springer inte lösa! Läste igenom alla inlägg här igen och jag undrar vart alla får det ifrån? Alla fick hem, väldigt snabbt dessutom och jag har ju inte skrivit att de inte fått ett hem?

VildaVittra
9

#15 Du har inte skrivit så att det skulle kunna misstolkas, det är bara medlemmarna som inte kan hålla sig till ämnet. 

#13 Nej, där har du fel. En bra kattmamma kan gå iväg från sina ungar. Tänk dig själv, att i naturen kommer ju ingen och ger henne whiskas att äta. Så det är inte alls ett exempel på en dålig mamma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Molekylflickan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Knia, ser han ut som en vild katt som stryker runt hemlös?

Molekylflickan
1

#17 Tack :P

Molekylflickan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lucy, honkatten :) Känner att jag har bevis nog nu faktiskt.

ElisabethB
13

Ingen har skrivit att dina katter är vilda eller hemlösa, bara att för varje huskattsunge som föds så är det en hemlös som inte får ett hem.. Det är därifrån siffran 150000 hemlösa katter kommer ifrån..

Även om dina huskatter är jättesöta, så hör även jag till de som förespråkar kastrering av huskatter - just p.g.a. antalet hemlösa katter..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Molekylflickan
2

Molekylflickan
4

#21 Nja, att skriva det i samband med mitt inlägg och dessutom nämna att det inte är bra att ha löst springande katter, samt att det inte är bra att hon föder ännu fler tycker jag… (vet inte hur jag ska formulera mig)…

Jag kan då inte tänka mig många andra sätt att tolka det, förutom att man möligtvis slänger in det hit och dit ibland, bara sådär i vilka inlägg som helst?

[Forest]
10

Jag är inte med i svängen ingen har skrivit att era katter är hemlösa eller ser ut som hemlös katt? Bara att Ni bör kastrera katterna för slippa en massa kattungar. Det är ingen seriös kattavel ni framför så ser inte vitsen med låta katterna vara okastrerade?

http://www.agria.se/katt/artikel/kastrera-katten--varfor-det

annzoo
8

#15 så länge ni har en fertil hona som utekatt så lockar de till sig hankatter utifrån men då ni har en egen hane lär honan få kull på kull och de tär på henne. Och 2 okastrerade hanar kan fajtas rejält om en löphona så du vet.

i inlägg nr #6 skrev du _"Hon har en tendens att glömma vart hon lägger sina kattungar också… de kanske ligger någon konstig plats hon inte minns? Hon kommer inte ens ihåg om hon lagt den i badrummet denna gången eller i halmen i stallet… :/" _Så gör ingen bra mamma. Visst kan de byta plats om de tycker den nuvarande är smutsig eller hon är otrygg där men de glömmer inte vart de lagt dem. Jag hoppas ni inte håller henne fertil bara för att hon är sk skeppskatt?

Är kattungen fortfarande i halmen eller har ni tagit in mamman och ungen? Då en hona får en liten kull kommer de oftast i löp väldigt snabbt och då lämnar hon sin nuvarande för att få en bättre, så fungerar de i djurvärlden. Jag hoppas du håller koll på familjen för försvinner kattmamman är de du som måste agera mamma annars dör kattungen. Ge åtminstne honan p-piller så minskar du risken att hon lämnar den lille.

[Emma--]
13

Man får inte avla på polydaktyli då det är en defekt som kan skapa problem/smärta för katterna.

Molekylflickan
3

Jag/mamma är medvetna om det där, men inga av kattungarna har haft fler tår. Och nej, vi får inte kattungar av den grund, vi blev lurade när vi köpte henne. Hon sa att hon "bara hade lite många tår, det kallas skeppskatt", men när vi kollade upp det var det inte bra saker vi fick upp på skärmen.

Hon får P-piller och jag har ett svagt minne om prat om kastrering förra året, men det har vi inte gjort eftersom vi gärna ville ha ett kull till. Dock har det bara blivit 1 denna gången och det var DET jag undrade en massa över.

Jag har inte velat bli hackad på!

24# varför i all världen skriver man då i samband med mitt inlägg? För att det kommer fler kattungar till världen? Det var absolut inga svårigheter att sälja de 4 första och som någon skrev (ungefär): Vi har runt 150 000 hemlösa huskatter i Sverige vi behöver inga fler. Sen låter det ytterst oansvarigt från er sida att låta katterna löpa fritt och para sig och få ungar överallt för någon koll verkar ni inte ha. Sedan syskonparning är en risk med men de kanske ni strunta i?

Det skrevs att det låter ytterst oansvarligt från er sida att låta katterna löpa fritt och para sig och få ungar överallt för någon koll verkar ni inte ha. Och sedan syskonparning är ingen risk, men det verkar ni strunt i?

Nej, vi struntar inte syskonparning, men jag visste inte att det skulle kunna hända! Och nu är dom ju inte syskon heller, så då ingen fara? Jag struntar inte i att det kan födas små stackars kattungar med defekter, men jag vet inte bättre heller!

Skulle ni kunna hålla er till ämnet nu istället för att läsa mellan raderna på det ni tror att ni har läst?

[[pimey]]
8

P piller skyddar inte mot dräktighet utan tar endast bort löpet + att vid för lång tids användning så ger P piller livmoderscancer. Och ja katthonor bryr sig inte om om de är syskon de styrs av drift och tänker inte som vi människor. Tycker ni borde ta tag i kastreringen och inte bara prata flyktigt om det att "ta kattungar på sin söta hona" och "vi vill BARA ha en till kull" har just lett till dessa hemlösa katter trots att de fick hem era ungar. Man kan inte tycka synd om de hemlösa sedan sätta fler till världen själv det är dubbelmoral. Sedan finns det bra kattmammor och dåliga och er hona låter inte som den optimala mamman för de lämnar inte ungar runt om sig sedan att ni låter henne föda ute är inte heller optimalt! Om det händer något? En unge fastnar? Då har ni ungen koll om hon behöver veterinärvård tex

[Emma--]
11

#27 Spelar tyvärr ingen roll att ungarna inte fått fler tår än normalt. Mamman har en defekt ni inte får avla på, för ungarna kan ärva det och risken finns att det blir problem. 

"Avel 

24 § Djur får inte användas i avel om 
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas, 

2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom, 

3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag, 

4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman, 

5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller 

6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt."

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1242046873606/2008-005.pdf

Ni måste alltså kastrera henne.

Vill ni vara med om kattungar så finns det katthem som hela tiden behöver stödhem för bland annat dräktiga honor.

Molekylflickan
2

#28 Nej, men nu har hon ju bara fått p-piller i et halvt år, så det tror jag omöjligt kan vara så lång tid? :)

#29, Vi är medvetna om det och som jag nämnde i mitt inlägg ovan så ha vi funderat på att kastrera henne. Det har bara inte blivit av än.

Tillbaka till varför jag startade den här tråden, brukar katter få endast en kattunge? Nu har hon ju tagit hand om den ena kattungen ganska länge och verkar inte springa iväg för att mata de andra, sticker till matskålen ibland, eller ut för att göra andra behov, men det är bara i några sekunder och sedan sticker hon in igen och gosar. Är det då risk, i och med att hon är skeppskatt, att de ligger döda någonstans? Gräver katter ner dem eller flyttar dem när de är döda? Eller något tredje?

annzoo
5

#30 de finns flera anledningar till en kattunge. Om hon fött fler kan hon faktiskt ha ätit upp dem eller något annat djur kan ha gjort de. Sedan beror antalet befruktade ägg både på honan och hanen och när honan blivit parad. Storleken på kullen kan även påverkas om honan ätit p-piller då hon var dräktig.

Där du hittade ungen var de där hona har fött dvs såg du något spår av moderkakor eller liknande?

Döda kattungar kan alla katter få, det spelar ingen roll om hon är skeppskatt. Vissa kattungar är fullgångna andra har dött av defekter mm

fvanilla
5

Jag har hört att inavelsdepression kan leda till mindre kullar och färre kattungar (fast det kan hända ändå), så om kattens okastrerade bror finns runtomkring är det möjligt att det kanske är pappan till kattungen. Vilka färger har kattmamman, dess bror och kattungen?

Sen så finns det som sagt redan hundratusentals katter där ute som vill ha hem som är jättefina katter dom med. Alla dessa katter kom till för att just precis andra också ville ha söta ungar efter sin katt, men sen så fick aldrig kattungarna något hem för det finns inte tillräckligt med hem åt dom, och övergavs, och nu sitter i katthem, jourhem, lever ute på gatan, eller så föddes dom förvildade av övergivna katter. Nu är det ju inte ditt fel, utan det är dina föräldrar som har ansvar över djuren, men förklarar så att du kanske nu förstår varför folk tycker att det är synd att det föds fler huskattsungar till det reda stora överflödet.

kristinol
4

#32 den okastretade hanen var inte biologisk bror till katthonan enligt Molekylflickan.

Molekylflickan
1

#33 precis :) Adopterad, så de tror att de är syskon, för det var det jag trodde skulle spela roll ;)

32# Men nu är det så att blir vi inte av med kattungen behåller vi den, så jag tycker i alla fall inte att vi bidrar till katter utan hem, för våra har ju det. Det är väldigt sorgligt och dumt mo alla de stackars katterna, men som tur är lever våra i ett hus och ute och dom klappas och får mat och vård om det behövs.

Jag vet inte vad färgerna heter, men jag kn bifoga bilder. De katter som sprungit runt här för några månader sedan var svarta, rödorangea och en var lite gråspräcklig.

Honan är den trefärgade och "brodern" är den där gråspräckliga katten. Dom är inte så lika, varken i ansiktet eller kroppen.

Kattungen har jag ingen bild på, men den är vit och svart (fläckar). Hade en som var de i förra kullen också, så det är bara att scrolla upp :)

Molekylflickan
0

Just det, de kattungar vi sålda blev inte långhåriga och både honkatten och hankatten är någorlunda långhåriga. Tuffe tror jag har längst päls, men det är ungefär samma.

Molekylflickan
0

Det låg rester av moderkakan ja :)

[Emma--]
8

#30 Va bra att ni är medvetna om det, då tar ni tag i det nu också! 🙂

viktoria91
10

Får katter gå ut som dem vill så går dem ju lösa. 😟

fvanilla
4

#34 Då får vi eventuellt se vad för kön kattungen har. Är det en hona så måste pappan svart, men om både honan och sin bror är långhåriga och ungen korthårig så kan brodern absolut inte vara pappan.

Och ja, tyvärr är det många som tar kattungar efter sin katt, och sen kastar ut kattungarna om dom inte säljs (vanligt scenario) då det inte finns tillräckligt med hem. Många på forumet tycker att avel ska lämnas till dom som är utbildade och kunniga inom det, då det är en hel del man ska tänka på (t.ex ärftliga och genetiska sjukdomar). Men som sagt är det inte ditt ansvar utan dina föräldrars. Se till att ta hand om denna kattungen! 🙂

IceJossan
0

#39, om ungen är en hona så kan "brorsan" vara pappa efterson han också är svart genetiskt sett. Svartmönstrad.

Molekylflickan
0

Dock har det ju strukit runt en svart hemlös katt och en med samma färg som hankatten, fast inte alls lika långhårig. Kan vara vad som helst :/

Molekylflickan
2

#38 Och mina katter är inte lösa om de har ett hem ;)

[Forest]
9

27 För att NI inte avlar seriöst ni kollar inte hälsan på katten och fader okänd= super oseriös kattavel 

Rumblebee
9

#42 jo dom är lösa i och med att de får gå som dom vill, oavsett att de har ett hem. Lösa är inte samma sak som hemlösa. Om inte kAtterna är ute i sele eller rastgård så går dom lösa ute.

Rafflan
9

Herre gud vad folk tar i -_-

TS är inte myndig (om jag fattat det rätt) och då är katterna + ev unga föräldrarnas ansvar, oseriös avel eller inte så behöver ni inte hacka och gå till "attack" på TS!

Man kan informera på ett lugnt sätt, vet att folk här har svårt för det, men snälla någon, tänk er för lite!!!

Till TS: det är vanligt att katter ibland bara för 1 unge, helt normalt, är honan tjock, har värkar eller på annat sätt inte verkar okej kan hon ha fler ungar kvar i magen och då är det akut till veterinären som gäller annars kan mamma katt dö.

Ang att hon lämnar ungarna, en katthona glömmer inte bort sina ungar, men dem är inte heller vid ungarna hela tiden, dem måste hämta mat, vakta sitt revir, osv. Så det är helt normalt om hon lämnar ungarna, hon har inte glömt bort dem :)

Jag tycker dock det vore bra om ni kastrerade henne efter denna kull och hanen också, då det är sån risk för en katthona att vara dräktig och födda så känns det som en onödig risk att ta :)

Molekylflickan
2

Hon glömmer dem faktiskt, hon går till badrummet och mjauar förtvivlat, så jag fick visa henne till stallet. Vi har inte det problemet nu längre dock, som tur är. Nu har hon kall.

Hon är smal och fin och har inte värkar, hur snäll som helst fortfarande, så inget fel på henne. Inga kvar.

Och jag undrar, vi snackade om färger på kattungarna och så får jag en massa skit kastar i ansiktet igen? Värre än någonsin dessutom, när vi redan snackat klart om det?

Jag är mindreårig, tyvärr, och allt jag kan göra är att be mina föräldrar ge henne p-piller, kastrera henne, ge henne en kattlåda, jag försökte be dem om att låta henne vara inne, men det fick hon inte, så då födde hon i stallet medans vi var borta. Det är väl inte mitt fel, eller? Jag kan inte bestämma om mina föräldrars katter!

Okejdå, de går lösa. Men vi bidrar inte till de stackars katter som inte har ett hem. Våra katter mår bra och får kärlek och omsorg. Vi har rätt gott om pengar så vi kan betala veterinärkostnader också. Vi är även medvetna om riskerna med att ha katter som får vara ute om dom vill, vår 12:åriga katt Basse dog 2012 av att ha vandrat för nära en ägare med vakthund. Sånt är livet och det får man lära sig, dock går det att förhindra att såna saker sker, genom att bland annat ha dem inne, vilket vi INTE kommer göra, våra katter har alltid varit ute och det är synd att ha dem som innekatter då.

Denna kommentar har tagits bort.
[TeamGolden]
3

Har en hankatt på landet, vi kastrerade han tidigt så han inte skulle bli pappa till 300 kattungar, men förstår inte vad ni andra skriver, får katterna inte vara lösa ute på landet? Min katt har alltid varit utekatt utan halsband då han fastnat men nu på senare år måste vi ha halsband då desperata ''katthjältar'' tror sig rätta katter när de försöker fånga in honom bara för han inte har halsband. Tur är att han är skygg och fräser åt dem. Nu har han halsband och hoppas alla ger tusan i honom rent ut sagt :-)

Caifig
4

Jag tror det folk reagerade på var att TS har två okastrerade katter som springer fritt, men eftersom hon faktiskt är minderårig så spelar det ingen roll vad folk här skriver. Ingenting hon kan göra åt saken ändå, förutom att be sina föräldrar kastrera. Det brukar alltid bli extrema diskussioner när någon skriver att de har en okastrerad katt lös. Jag kan hålla med om att jag inte tycker att det är bra, men för det finns det ingen anledning till att hoppa på en liten tjej.

Till TS: Jag tror mycket väl att ni tar väl hand om era katter, så ta det verkligen inte personligt av alla dessa kommentarer.

viktoria91
0

#42. Jo, dem är lösa då dem.går som dem vill. Stallkatterna i mitt stall är lösa då dem går som dem vill men.bor där. När vi har hunden så är den inte hemlös för det.

fvanilla
5

#48 Du kan ju alltid ge han en örontatuering.

Du kan ju inte klandra folk som bryr sig om hemlösa katter och försöker fånga in dom, och sen om din katt hamnar i någon av deras kattfällor är ju inte deras fel direkt.

Nog värre om någon kattjägare är omkring på uppdrag av att skjuta av hemlösa katter och din katt misstas för en.

Sen säger ingen att man inte kan ha sin hund eller katt osv. lösa ute på landet. Det är en del som har det.

Ceratico
15

Okej, nu blir jag nästan förvirrad… TS säger sig att de inte stödjer till fler hemlösa katter därför att de tar bra hand om sina katter och ger kattungarna hem, fast att de egentligen stödjer till huskattsaveln väldigt starkt.

Honan har nu fött 5 kattungar totalt som har tagit upp ca. 5 hem som hemlösa katter kunde ha fått (om det finns söta kattungar på blocket, vem går då till ett katthem där de har massa krav?). Hanen går okastrerad, ni vet alltså inte hur många honor den hanen har betäckt och skapat kattungar hos vilket har gett x antal kattungar till x antal hem som x antal hemlösa katter kunde ha fått istället. Ja, honor färdas också långt och ni kan omöjligt veta om ni haft honor som strövat omkring i området och eran hane har betäckt henne.

Det är inte för att vara elak att jag skriver detta, utan för att ta fram sanningen.

Men till TS fråga; Ja det är relativt normalt att honor kan föda bara en kattunge, speciellt om hon har gått på p-piller.

Molekylflickan
3

#52 Men ska man ta det så långt, då är det väl inte tillåtet att avla på katter alls då? För de kattungar som kommer tar upp hem som hemlösa katter skulle kunna haft.

Är det mitt fel att de flesta familjer väljer att köpa katt på blocket och inte en hemlös katt? Nej, det tycker inte jag att det är. Du drog säkert bara upp det för att göra mig medveten om det, tack - tänker man så, så visst. Dock kan man väl inte tänka så hela tiden? Och de här 3 familjerna som köpte förra året, tror ni de hade köpt en hemlös katt om de inte köpt min? Det tror inte jag, de hade antagligen hittat en annan. Då är det den kattungens fel att den kom till världen istället, då? Då får tydligen inga kattungar födas i vanliga hushåll, helst ska man bara skaffa sig hemlösa katter. Nu överdriver jag också, men det är för att jag blir fruktansvärt ledsen när jag loggar in och ser kommentarerna. Jag undrade utan några vidare baktankar om det var vanligt med 1 kattunge, jag har fått svar - ja, det är rätt vanligt. ack för svaren :)

Men inte hade jag trott att helt vanliga människor skulle läsa mellan rader och övertolka allt, dra upp saker till ytan jag knappt visste någonting om och kräva av en 13 år gammal tjej att alla katter ska kastreras, det är mitt fel att kattungen föddes, det är väl då också mitt fel att det sitter 5 katter utan hem där som kanske behövde de hemmen?

Era katter då? Hur många före detta hemlösa katter har ni? Köpte du en hemlös katt eller en från blocket. Jag hade i alla fall helst startat med en katt från blocket eftersom de värkar mindre skygga, eller har jag missuppfattat allt? Är som ni nog kanske förstår inte så insatt i ämnet. Dock finns det ingenting som är onödigt att lära. Ni får gärna dra upp fler saker som har med katt att göra, det är bara akul, men gör det utan att hacka och se ner på mig, för jag kan inte göra mer än att tjata på mina föräldrar!

Punkt slut för det nu, tack. Dra gärna upp annat kul, men låt bli att hacka på mig.

OberonsMatte
8

Vilka katter är det som hamnar i hemlöshet? Är det raskatter som fötts upp genom registrerad avel eller är det huskatter? Det är där sambandet mellan huskattavel och hemlöshet finns. Tillgången på huskatter överstiger efterfrågan och genom att avla på sin huskatt ser man till att det fortsätter att vara så och att hemmen inte räcker till åt alla. Genom att bidra till överskottet ser man även till att motverka att huskattens status höjs.

Sajtvärd Katter iFokus

Lys
4

TS: När jag läste din inläggning, viste jag inte att du var minderårig, bara 13 år gamla. Eftersom du är minderårig, kan du faktiskt inte göra så mycket om dina föräldras katter (kanske du kan tjata mycket om kastrering, id-eller öronmarkering, vaccination mm, men det är dina föräldrar som bestämmer, tyvärr…) 
Men jag förstår att du vill engagera familjens katter och göra bra för dem. Approderar!
Sen vill jag bara be dig att ta det inte illa om alla som skriver om kastrering eller hemlösa katters situation. (Även du kanske känner dig att de upprepade… )
Visst det är inte ditt ansvar att alla svenska hemlösa katter som måste vänta länge att ha riktiga hem eller något. Det är dina förålder som måste förstå och tänka om det.
Och här i sajten tycker jag att  många tycker jätte synd om dagens hemlösa katters situation (ingår: hemlösa katters produktions system, dvs. oseriösa avel) och vill engagera minska sån tragedi. Det är därför folk reagerar mycket och starkt, tycker jag.
Men du har mycket information om det och för framtiden, när du blir vuxen och skaffa din(a) egen(egna) katt(er), blir du jättebra kattägare än dagens många okunniga oseriösa myndig kattägare. Det tycker jag starkt.
(Och bara en sak: döm inte om alla katthemmets katter är skygga eller otrygga, det finns många som är gosiga och trygga som helst eller bli jättegosiga och trygga när de hittar "eget hem"Glad )

Molekylflickan
0

:)

Ceratico
5

#53 Att du är minderårig på 13 år är absolut en helt godkänd ursäkt för att inte kunna göra speciellt mycket, men själv har jag svårt att se det då jag själv är minderårig (16 år) och har sex egna husdjur inkl. mig själv som jag betalar för med mitt studiebidrag på endast 1050:-, men sedan har jag även fått mitt barnbidrag sedan den dagen jag fyllde 13 år :) Men kan säga att en 13 åring har mycket inflytande på sina föräldrar bara man visar att man kan. Engagera dig i katter (om du nu vill) och bevisa för dina föräldrar så brukar dem lyssna! Det gjorde mina i alla fall, men sedan var jag extremt mogen för min ålder och fick dem att lyssna på mig.

Jag menar inget illa alls, utan informerar bara om sanningen - jag ber hemskt mycket om ursäkt och det verkade som att jag hackade på dig!!! Det är så himla tråkigt men sant - för om ingen föder upp huskatter på ett par år så måste ju folket gå till katthem och/eller raskattsuppfödare för att kunna skaffa katt och då skulle antalet hemlösa minska och katternas status höjas därför att de inte skulle ses som slit och släng vara längre. Katthems katter är billigare än raskatter och då tror jag många skulle gå dit för att få sig en livskamrat.
Det är bara min hypotes, det kan så klart vara annorlunda.

Jag säger att ni stödjer till hemlösa katter just därför att ni är en av många som föder upp kattungar utan att ha någon som helst koll på deras hälsa (det finns många ärftliga sjukdomar som kan ligga i gener), pappa och just för att det verkar som att ni bara vill ha kattungar för att dem är söta! "Vi ville bara ha EN kull till på henne" eller liknade skrev du i något inlägg, men just denna "bara en till kull" gör väldigt mycket för de hemlösa katterna därför att det är så många som vill ha just denna "bara en till kull".

Jag vill inget annat än att förmedla fakta och information till de som ännu inte vet något eller till de som inte vet så mycket om hur de hemlösas katter situation ser ut, jag hoppas inte att du tar illa upp för fakta.

Molekylflickan
2

#57 Nejnej, fakta är bra :)

Jag förstår ju att det är många som vill ha "en till kull" (liksom vi ville då) och då är det självklart en risk att man inte blir av med dem och då bidrar man ju ännu mer till det än vad man annars skulle ha gjort.

Jag är då enligt mina föräldrar inte särskilt mogen av mig, kan bero på många saker, men jag får inte bestämma särskilt mycket och jag vågar inte säga ifrån heller. Skulle dom få reda på den här tråden jag startat och alla svar jag fått, bra som dåliga, hade jag aldrig fått gå ut på internet. Jag gör dock vad jag kan. Förutsättningarna är olika i olika familjer, du kanske fick bestämma och tycka till ganska mycket själv, men det får dock inte jag :/

ElisabethB
2

Tråkigt att du inte har så mycket att säga till om.

När jag skrev mitt förra inlägg hade jag helt missat att du är minderårig och vill därför be om ursäkt ifall jag lät hård.

Ta med dig det du lärt dig in i vuxenlivet och jag är säker på att du kommer bli en bra djurägare den dagen..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Molekylflickan
1

#59 Tack :)

De flesta har nog inte fått med sig det ;) Det gör inte så mycket när jag inser varför, det förklarar de flesta reaktioner jag fått.