Ormar är gott?
Upptäckte nyss att min katt hade fångat en liten orm, och han inte bara lekte med den utan han åt upp den! Är det vanligt, att katter äter ormar? Har aldrig sett att han gjort något sånt förut.
nja, det kan hända att de äter en kopparorm/ödla och nån snok ibland, vanligast är det att de käkar upp kopparödlor :)
Min katt käkade upp en snok för några dagar sedan när det var som varmast.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Just orm har jag aldrig varit med om att de ens tagit, däremot skogsödlor, som de även glatt mumsar i sig, hela ödlan.
Min gamla katt fångade flera huggormar och åt. Han åt inte upp dem jag såg helt eftersom de var så stora, men han gnagde i sig en bit av dem. Jag blev lika rädd varje gång jag såg det, men han blev aldrig biten av någon. Och när jag såg honom med ormarna var de ju redan döda.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Har inte egen erfarenhet, men jag hörde att katterna äter ormar (för att överleva eller något)…och hörde även att ormätande katt har risk att få nån typ av mask. (Spirometra erinaceieuropaei heter latinska, vet inte för svenska…Om ormen har ätit grodor som bär den odjurs ägg
. Fast jag vet inte om sån odjur finns i Sverige
.)
Okej, tack för alla svar! :) #4 Hoppas inte! :P
Min förra hankatt fångade huggorm och snokar varenda förbannade dag under sommaren XD
Gick man hemifrån kunde man vara säker på att det låg halvätna ormar på trappen när man kom hem =P
Vad jag vet är det ganska vanligt hos bondkatter att dom fångar ormar och ödlor, vissa föredrar det mer än andra.
Min hankatt fångade bara reptiler och harar (som alltid var större än honom!) medans våran andra hankatt kom med möss, råttor och småfåglar istället.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Har aldrig sett våra katter äta det, jag visste inte ens att de gjorde det! Såg dock en ekorre på Youtube eller vad det var som försökte ta en huggorm xD
Jag tycker ju att ormar är så fruktansvärt äckliga (av någon anledning), så hade en av våra katter lämnat bitar av ormar överallt vet jag inte vad jag hade gjort :S
//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner