Olagligt?
Min mormor fick" en katt. För ca 5 år sedan nu, vår älskade oliver. Han E en vanlig bondkatt o låg ute på blocket. När vi kom dit försökte hon tvinga på oss alla sina katter, hon orkade inte med de, hon sa att vi fick dom gratis o så.. Är det olagligt? Att ge bort katter sådär? Det är ju ett liv lixom? Vem som hälst kan inpulsköpa dom..
Nej, det är inte olagligt men mycket sorgligt. Stackars katter. 😕
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Nej, det är inte mer olagligt att ge bort en katt än att sälja en.
Lagen reglerar inte priset på det man överlåter.
Nej det är inte olagligt att skänka bort djur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tyvärr sitter ingen och söker bakgrundsinfo på en människa för att se om han är passande som förvaltare av ett gäng adopterade djur, även fast man tycker att det många gånger hade behövts med alla djurplågare som fälls varje år i rätten. 🐱💔😞hoppas att dom kommer till ett bra hem iaf.
Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta.
Mm.. Dessutom varv intvingas att ta honom när han var ALLDELLES för liten.. Det ångrar vi verkligen nu, han beter sig helt annorlunda än vanliga katter..
#5 Fast det är ju köparens ansvar att inte ta kattungen före 12 veckors ålder.
På vilket sätt beter han sig annorlunda?
Han river, klöser jamar o massa annat som tyder på att vi tog han för riktigt, köparen hotade oss att om vi inte tog honom vid 8 veckors ålder var hon tvungen att avliva honom..
låter som en helt vanlig liten kisse i mina öron! 😃
Usch vilket monster till uppfödare som ställer ett sånt utlimatum dock! var nog bra att ni tog en utav katterna ifrån H*n i alla fall..
Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta.
Mm.. Han låter ingen annan än mig o mormor klappa honom.. Han är VÄLDIGT skygg, rädd för allt.. Blev ju inte värre av branden mormor hade, de har precis kommit i årsringarna, gissa om mormor blev rädd när katten var borta EN vecka efter, ingen mat vatten eller nått!! De letade överallt, poliser o allt, ingen var hemma när det hände, fy.. Han är orolig hela tiden, tack Gud att de hittade honom..
Hur många katter har din mormor? Är de kastrerade allihop?
Vad är det som hon tycker är jobbigast med katterna? Om det är att bära hem sand och mat så kan du tipsa om att man kan beställa hem det till dörren, t ex från animail.se.
#10 Inte mormorn som tycker det är jobbigt med katter.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
#0 När vi kom dit försökte hon tvinga på oss alla sina katter, hon orkade inte med de, hon sa att vi fick dom gratis o så..
#11 Vem avses då? Och hur många katter har hon?
#9 Och vad menas med detta: Blev ju inte värre av branden mormor hade, de har precis kommit i årsringarna
Kanske jag som är trög, men tycker det är lite oklart här.
_Min mormor fick" en katt.
_
Hon menar den mormorn fick katten av. Alltså säljaren som gav bort den till mormorn.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Sedan 1 maj 2008 är det olagligt att skilja en kattunge från sin mamma och syskon före 12 veckors ålder, och det ansvaret ligger helt och hållet på uppfödaren.
#14 Vart har du läst just det årtalet och datum? För det är betydligt längre sen jag fick reda på att det var 12 veckor på kattungar som gällde.

#15 SVERAK har haft regeln längre men lagen kom de datum som #14 skriver.
Stolt ägare till tre La permer
#16 Aha okej, kanske därför då.

#15, det är precis som #16 säger🙂
Eller mer exakt var det en föreskrift som började gälla då, men den är kopplad till djurskyddslagen så bryter man mot den bryter man mot lagen.