Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4216 ggr
[SarahOhrn]
0

Att skaffa katt...

Behöver lite råd och tips! Jag och min sambo funderar på att skaffa katt. Det kommer bli en utekatt, vi bor ändå i hus och med mycket skog runt tomten så känns bara onödigt med en innekatt. Jag har växt upp med katter i mitt hem hela livet, alltid varit utekatter och mina föräldrar har inte ens en låda inne förutom om katten måste va inne för dom varit till vet eller något annat. Men katterna är ute mycket på dagarna osv, inne på natten men går inte på hela natten och sen ut på morgonen och är ute medans dom är på jobbet alt. inne någon enstaka gång men håller sig även då. Ni andra som har utekatter har ni låda inne?? 

Vi tänkte skaffa en hona men inte helt hundra. Bör man ha en eller två katter? 

Checklista för vad man behöver införskaffa? Ja skaffar man en kattunge måste man ju ha en låda inne till en början så en kattlåda, sand och mat såklart. Och eftersom lådan blir "tillfällig" har jag ingen lust att lägga dyra pengar på den, några tips på billig låda som funkar bra? Vad mer behöver man införskaffa?

Skulle ni försäkra en bondkatt?

[MrDiabolic]
17

Självklart ska även en bondkatt försäkras. Veterinären tar samma pris om katten får t.ex. urinsten oavsett om det är en bondkatt eller en prisbelönt perser med stamtavla.

fvanilla
11

Absolut ska en bondkatt försäkras! Som #1 sa är inte veterinärvård billigare för en bondkatt, det gäller samma priser som det är för raskatter.

Kattlåda bör du alltid ha. Inte bara är det lag/regel på det om jag inte misstar mig, utan det blir lite lättare att förutsäga om katten är sjuk eller inte. Är det en utekatt är det ju ännu svårare, så en kattlåda kan ge ett hum om det åtminstone. (T.ex urinvägsinfektion visar sig med svårigheter att kissa, tarmsjukdomar med dålig avföring, osv.)

MonicaLagerquist
12

Självklart ska man försäkra sin katt om man nu inte har sådär 40-60 tusen kronor att slänga bort bara sådär.

Vår hona blev sjuk förra sommaren och de tre första dygnen på djursjukhuset kostade 43 tusen. Slutnotan gick på närmare 60 kronor och tyvärr så slutade de inte väl utan Q fick somna in till slut.

Får man tipsa om en mycket bra hemsida då man går i köpa katt tanka
Läs på den och ni kommer att lära er massor.

http://www.kattstatus.se/

Stolt ägare till tre La permer

[SarahOhrn]
0

#2 Är det så att det är lag på det? Hade ingen aning men då vet jag nu! :D 

#1 #2 #3 Ja det är sant, mest nyfiken på hur andra gjort då många inte verkar försäkra "billiga" djur likaså med kaniner t ex men vi försäkrade vår kanin ändå. #3 Hur mycket av den summan fick ni själva stå för då när ni hade försäkring? :O Helt sjuuuukt och ska väl ha bra otur iaf om det kommer upp i den summan man får väl hålla tummarna :)

[SarahOhrn]
2

#3 Och tack för länken, toppen :D

[trh]
10

Varför skulle du inte försäkra din katt? Bondkatt, raskatt.. Katten är väl lika värdefull ändå?

[[eskils_]]
5

Det som gällde för 20-30 år sedan ifråga om biltrafik gäller tyvärr inte längre! Idag är trafikdöden den vanligaste dödsorsaken för katter i Sverige, enligt försäkringsbolaget Agria. 😕

Läs här 

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/535004d18e0e741ace0007da-bilen-kattens-varsta-fiende

Här är Agrias artikel.

MonicaLagerquist
1

#4 Jag har IF försäkring till mina katter och de har fast självrisk så 2500 fick jag betala.Då ingick även den medicin som Q fick.

Stolt ägare till tre La permer

[sse_]
4

Jag har fyra utekatter, dom är ute i princip hela dagarna men får gå in och ut som dom vill, har fyra lådor utspridda i huset eftersom att dom är inne på natten och vissa föredrar att gå in och gå på lådan. Om du skaffar en kattunge så tror jag att det är bäst att skaffa två. Jag ska få hem en kattunge på torsdag men mina äldre kattungar är väldigt lekfulla av sig så hon kommer nog klara sig fint som ensam kattunge. Men om man inte har fler katter kan det nog bli ensamt för kissen. Man behöver inte köpa en kattlåda på djuraffär, jag hade plastbackar från ikea förut, tror dom kostade runt 20-30 kr. Så länge den är tillräckligt stor och lagom djup och stadig så är det inga problem. Jag har alla mina bondkatter försäkrade på agria, rätt som det är så kan olyckan vara framme så en försäkring är alltid det bästa!

[SarahOhrn]
3

Jag sa int att jag inte skulle försäkra min katt om ni läser! Jag bara undrade hur andra gjort! Eftersom folk tyckte jag va knäpp som försäkrade en kanin som inte ska va på utställning eller nåt sånt….

[sse_]
4

Är absolut inte knäppt att försäkra kaninen! Jag har både min kanin och orm försäkrade så det är absolut inget konstigt med det, vad bra att du tänker försäkra katten, vissa tycker ju inte att det behövs på en bondkatt, hoppas du hittar din kisse snart!

[Emma--]
12

En dyr kattlåda är ändå inte bättre, har själv planer på att skaffa plastbackar istället. 😛 

Sen personligen tycker jag att katten även ska kunna aktivera sig inomhus med klätterträd osv. Sen håll in katterna tills dom är kastrerade och lite äldre. 🙂

Bor ni i tätbebyggt så råder jag er att tänka om, och har ni grannar bör ni prata med dom innan katterna går fritt.

cattisa
5

Jag har min katt försäkrad i Agria. Man kan själv välja försäkringsbelopp (hur mycket ersättning man max kan få ut) och självrisk. Det påverkar sedan hur mycket man får betala per år i avgift.

Jag har ett försäkringsbelopp på 50.000:- (man kan välja 25 000 också om man vill) och en självrisk på 1600:- (kan vara både högre eller lägre om man vill.) I försäkringen ingår ersättning för medicin på upp till 3000:-. Jag betalar 1127:-/år.

Om man väljer ett lägre maxbelopp och en högre självrisk får man en lägre årsavgift per år.

Jag tycker att Agria har varit bra att ha att göra med. Det har inte varit några problem att få ut ersättning från dem. Dessutom försäkrar de även gamla katter, vilket inte alla försäkringsbolag gör.

Lycka till med katten!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

cattisa
3

Jag glömde att skriva att min katt sover inne på nätterna, men är ute på dagarna - när hon vill. Det vill hon oftast, utom om det regnar för mycket.

Hon har en kattlåda inne som hon använder ibland, oftast på nätterna eller om det regnar ute eller är för kallt.

Jag tycker att det är bra att katten är van att använda kattlådan inne också. Det är lättare att hålla koll på att hon kissar och bajsar som hon ska när hon gör det i lådan ibland. Dessutom vet jag att hon tycker att det är ok att gå på lådan inne om hon inte får gå ut på ett par dagar efter veterinärbesök ed.

För övrigt bor vi som du: Hus mitt i skogen med glest med trafik.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[SarahOhrn]
2

#12 Vad menar du med tänka om? Visst det är villor här men mycket skog runt omkring. Många som har katter springande här och närmsta grannen är våra vänner och har själv katt. Så ja det kommer bli en utekatt även om vi inte bor på landet :) Tycker mer synd om dom att vara inomhus jämt och i ett hus, aldrig kunna ha dörren öppen osv.

fvanilla
9

#15 Om du har katter som springer runt i området borde du faktiskt tänka om. Katter är starkt revirbundna djur, tycker inte om revirinkräktare, och det kan sluta illa med slagsmål och att din katt jagas iväg. Katter är inte som hundar där kompisar oftast godtas.

Och alla innekatter, precis som innehundar, är inte "inomhus jämt i ett hus". Många har rastgård, inhägnad trädgård, altan, osv. där dom får vara på och gå på koppelpromenader.  http://www.kattstatus.se/sida82.html

kigon
15

#15 Min familj bor ute på landet och har 3 utekatter som jag växt upp med, och utav egen erfarenhet kan jag informera (det är ALLTID bättre att veta risker än att få reda på dem den hårda vägen, så detta är inte för att låta irriterande utan bara ren info);

Om de finns mycket katter springande så tänk på stressen, alt om någon katt redan har er tomt inom deras revir, så det blir en lååång period ni får gå ut med katten i kontrollerad utevistelse (koppel t.ex.) efter ni har kastrerat den. Det blir stress för katterna när andra katter kommer in på deras revir, vilket ofta resulterar i bråk (även för din katt när den har etablerat sitt revir).

Om ni bor nära skog så tänk på risken med rovdjur (illrar, rävar, fåglar, mm). Vår grannes katt blev tagen av en iller eller en räv, vi bor bredvid skogen då. Har aldrig sett en räv eller en iller här i hela mitt liv, men det stoppade dem inte från att ta både katter och höns 😉

Iom att ni bor i villaområde är det hög risk att katten går in någonstans och blir instängd (t.ex. garage). Familjekatten dog nästan bara några månader sedan då detta hände, och då har vi bara 3 grannar. Kom hem utsvulten, benen stack ut ur henne och magen var bara någon cm bred, hon kunde inte äta på flera dagar och levde på vatten. Tur som var så är hon ok idag, hon kunde tillslut få kraften i sig att äta…

Om det finns vägar vilket jag antar att det finns så kan katten bli överkörd, vi hade en katt när jag var liten som blev överkörd 2 gånger på en väg som har kanske max 5-6 bilar om dagen som kör i 30.

Enligt dina inlägg så låter det som du vill att de ska vara ute eftersom du tycker synd om katten som innekatt/kontrollerad utevistelse, istället för att du är medveten om varför, så bara dubbelkollar! Alltid bra att veta vad det finns för risker som sagt, så man inte är förvånad när det händer och är väl förberedd både mentalt och i medicinskåpet 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

[sse_]
5

Jag tycker också att katter kan vara ute, särskilt om man bor på landet. Dock tycker jag att om man bor i ett mer tätbebyggt område så borde man nog tänka om. Tycker att #16 och #17 summerade dom potentiella riskerna väldigt bra! 🙂

fvanilla
8

#17 Bra inlägg!👍

För att annars påpeka så är jag inte emot utekatter/utehundar/osv. i en bra och passande miljö. En av mina katters uppfödare t.ex har perser och siames, bor mitt ute i skogen på en stor tomt, och deras kastrerade katter springer ute fritt. Känner flera som har utekatter, då ute på landet, och i väldigt lugna områden med få andra katter.

Och även om man har utekatt kommer man ju inte undan en hel del kostnader och jobb. Det kan t.om bli dyrare med veterinärvården faktiskt. Sen så bör man fortfarande ha klösmöjligheter inomhus, då katter även klöser för att markera revir. De vill även kunna klättra, så ett klösträd vore en bra idé.

Sen måste man också vara eventuellt beredd på att alla katter klarar inte av utelivet heller och kanske ev. får bli till innekatt. Det kan vara otroligt stressande för en del katter, och en kompis till mig hade en katt som bodde som utekatt, som bajsande inomhus en hel del. När katten fick flytta in i lägenhet som en innekatt med balkong, så slutade felbajsandet helt. 🙂 Så man vet aldrig!

ElisabethB
2

Att innekatter är innomhus 24 timmar om dygnet är lika sant som att utekatter aldrig får komma in… Det kan kanske finnas enstaka fall…

Jag tycker varje kattägare ska fundera över varför man vill ha just inne- eller utekatt och inte bry sig om vad andra tycker utan utgå ifrån fakta..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[SarahOhrn]
3

#16 Ja det säger jag inte att dom inte får komma ut i koppel osv. Men vi har ingen möjlighet til inhängnad gård t ex, så då kan man aldrig ha en dörr öppen på sommaren utan att katten ev sticker ut osv. Och visst med revir men mina föräldrar som alltid haft utekatter och många katter omkring, aldrig nånsin har det varit slagsmål vi märkt av. På 25 år med katt. Trodde snarare det va en fördel om man kan ha katten ute. Men sen bor man t ex i lägenhet är det ju lite svårare. 

#17 Självklart medveten om att det finns risker. Även mina föräldrar som bor lååångt ut på landet har ju självklart en väg och någon enstaka katt har blivit påkörd (2 st tror jag) av kanske 20 katter. En har blivit tagen av ett lodjur. Så känns ändå som att risken är ganska liten. Med tanke på hur många som har utekatter och det finns skog, vägar, hus osv överallt då ska man eg ha alla katter inne m a o? Eller var är ultimat att ha dem ute? 

#19 Jag har heller aldrig sagt något om att jag skulle ha dom ute för att det blir billigare eller inte skulle ha klösmöjligehter inne osv. 

#20 Jag tror inte heller att dom aldrig får komma ut i koppel eller så men eftersom vi inte har möjlighet att hägna in gården så kan vi aldrig nånsin ha dörren öppen på sommaren. Har 4 barn som springer in och ut osv. Då måste man ha sån sjuk koll på att katten inte sticker ut. Och visst vill den va inne och inte går ut självmant då är det en annan sak. Men här måste möjligheten finnas. 

Men hade faktiskt ingen aning att alla va så för att ha innekatter. Låter som att vi får skippa den biten då då det inte kommer finnas möjlighet för oss att ha katterna som innekatter. Tack för svar, lutar åt att vi inte skaffar någon katt ändå och kommer aldrig flytta ut på landet så det får vara.

PrincessMelpomene
3

Jag har haft många bondkatter i mina dagar och jag har aldrig haft en försäkting på dem. Heller har jag inte haft en kattlåda då den ändå alltid var ute. Precis som stallkatter alltid är i stallet. 

Jag vet inte riktigt vad det är för lag jag såg att ni pratade om. Skulle gärna vilja läsa den lagen om någon skulle kunna tänka sig att bifoga den. 

Förstår dock inte personer som vill ha bondkatter som innekatter. Kan tänka mig att man kanske vill ha finare raskatter inne men inte bondkatter. Katter mår bra av att få vara ute och varför då inte låta dem vara ute. Förstår om man bor i staden och inte kan släppa ut sin katt. Men ett vanligt villaområde kan en katt klara sig på. Man behöver inte bo på en bondgård för att få vara utekatt. Kan tycka att man själv som ägare ska få bestämma hur man tycker det passar sig med att ha en ute- eller en innekatt. Men själv kan jag tycka alla katter mår bra av att få vara ute. :)

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

fulifuli
3

Roligt att du ska skaffa katt. Själv har jag en ute-/innekatt eller vad man ska kalla honom. Han är ofta ute men sover ibland, när det är dåligt väder och vintertid, gärna inne. Vi har låda inomhus just som han mest använder vintertid men det är verkligen ingen lag på att man måste ha kattlåda i ditt fall. 

Enligt jordbruksverket gäller "Om du har flera innekatter på samma yta måste du se till att det finns minst en kattlåda per två katter." Så om du har planerat att katten får gå ut, vilket faktiskt är det bästa enligt mig eftesom det är mycket mera stimulerande för en katt än bara vara inne, så behövs verkligen ingen kattlåda.

https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinkatt.4.207049b811dd8a513dc80001987.html

Jordbruksverket har mycket bra "tänka-på"-saker.

Angående försäkring har jag aldrig haft någon på några av våra bondkatter, inte för att de är mindre värda utan för att våra bondkatter har hållt sig friska, vilket jag tror är vanligare att bondkatter är friskare än raskatter. 

Men hur du gör med din katt är ju självklart upp till dig själv. Det är ju du/ni som bestämmer i slutändan.

Hoppas ni får massa gosiga och mysiga stunder :D

Rumblebee
13

#22 varför är det oförståeligt att folk vill ha bondkatter som innekatter? För dom har ju exakt samma instinkter som en raskatt har :P

fvanilla
13

#21 Jag tycker det är bra att du funderar om. Att skaffa katt är en rätt så stor grej ändå, och man får tänka på om man bor rätt och har möjligheterna att ge det som behövs, även om planerna inte går som man har tänkt (vad händer om katten vägrar vara utekatt? Vad händer om den hamnar i en massa slagsmål? Jagas bort? Kissar/bajsar inne p.ga stress? Osv.)

Om du vill ha utedjur så finns det ju b.la utekanin, och även illrar kan man ha som uteiller (illrar är väldigt lika katter på många sätt). 🙂

#22 Om du aldrig har haft försäkring på dina bondkatter så måste du ha varit en väldigt rik person som kan lägga ut 20-40 papp bara sådär, men alla har inte den möjligheten.

Varför förstår du om folk vill ha "finare" raskatter inomhus, men inte bondkatter? Är bondkatter inte "fina" eller värda nog enligt dig, eller vad menar du?

ALLA djur mår bra av att vara ute. Katten är inte unik på detta sätt, men ingen gråter när varken hundar, illrar, kaniner, hamstrar, råttor, hästar, kor, osv. får springa ute fritt som sina vilda artfränder.

Sen så mår katter inte bra av att bli stressad av kattslagsmål, jagas runt av elaka människor, osv. Katter är känsliga för stress, vilket kan utveckla sjukdomar, och om man ser till kattens vilda natur (öknen) så stöter katter sällan på andra katter.

#23 "Angående försäkring har jag aldrig haft någon på några av våra bondkatter, inte för att de är mindre värda utan för att våra bondkatter har hållt sig friska, vilket jag tror är vanligare att bondkatter är friskare än raskatter. " Har du en källa på ditt påstående? Har varit med om otaliga bondkatter som har blivit riktigt sjuka, medan mina raskatter har hållit sig väldigt friska. Vad gör du OM dina bondkatter blir kritiskt sjuka dock?

Att ha kattlåda är ett måste enligt mig, om man vill ha ev. koll på kattens hälsa. Som sagt, visar sig katten ha problem med tarmarna b.la kan man få ett hum. Finns ingen anledning att inte ha en kattlåda inomhus.

kigon
14

#22 "Förstår dock inte personer som vill ha bondkatter som innekatter. Kan tänka mig att man kanske vill ha finare raskatter inne men inte bondkatter."

Detta gör mig lite orolig, kan du förklara varför raskatten är finare och bondkatten inte är värd att få samma behandling som en "finare" katt? Förstår inte riktigt vad det är du försöker säga 🤔

ElisabethB
12

#22 Jag förstår inte folk som inte tycker alla katter är värda samma goda vård som en raskatt med 5-siffrigt inköpspris…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[trh]
16

Och folk säger att det är just raskattsägare som anser att deras katter är "finare" eller "mer värda"…. Blir mörkrädd av mycket i denna tråd. En katt är ett liv oavsett ras, färg, pris eller antal tår. Att välja att inte försäkra för att "katten bara är bondkatt" eller att släppa ut katten vid för våg om det är en bondkatt men hålla de "finare" raskatterna inomhus, detta förstår jag inte? Råkar ha två raskatter, hade en underbar huskatt som dog för ett år sen som liten kattunge. Inte särskiljde jag den katten från mina nuvarande? Vad skulle vara skillnaden? Lika högt älskade oavsett ursprung & definitivt lika mycket värda.

PrincessMelpomene
2

Förlåt :) Menade inte att katter skulle vara finare eller inte. Menar bara att jag aldrig haft försäkring på mina katter och kommer aldrig ha det. Om en katt skulle bli sjuk (vilket ingen av mina katter någonsin blitt) skulle jag heller inte lägga ut 40 000 för en operation (oavsett ras) utan då avlida den. Detta kanske låter hårt men sådan e jag. Det betyder inte att jag inte bryr mig om katten utan mer att jag inte tänker lägga pengar så på den. 

Vet inte, kan vara att man e uppfödd på landet där katter är/ska vara ute mer än inne och därför förstår jag bara inte grunden till att katter ska få vara instängda i ett hus. Mina katter har generellt sett varit mer ute än inne, ibland försvann de i veckors tid och klarade sig själva och kom sedan hem och gosade. Katter klarar sig ute, de jagar och finner mat själva. 

Har dock heller aldrig haft en raskatt utan endast bondkatter som antingen skulle avlivas för ingen vill ha dem eller då att jag faktiskt tar hand om dem. Så jag kan inte säga mycket om raskatter. Men vad jag vet (känner en uppfödare) så ju mer genetiskt man avlar katter (gäller alla djur) ju mer sjukdomar får dessa, deras immunförsvar blir sämre. Precis som #21 nämner. Därför kan jag tänka mig att dessa är mer påtagliga till att få sjukdomar och behöva en försäkring. Men aldrig har mina eller mina vänners bondkatter blivit sjuka mer än av ålder.  

Mina förra katt var jag tvungen att avliva förra året då den blev allt sämre och sämre dock. Den var endast några år och föddes faktiskt som död. Men kvinnan som tog hand om katten då gjorde HLR på den så den återupplivades. Jag blev förälskad i den lilla svaga/starka katten och tog hand om honom. Dock föddes han då med en CP-skada som gjorde att för varje år han levde ju mer led han. Så tyvärr fanns det inget att göra. 

Sedan kan jag tycka att många operationer (som min farmor) lade pengar på till sin katt aldrig fungerade plus att katten bara led ännu mer. 

Jag säger dock inte att försäkring är fel. Eller att någon katt är finare än någon annan katt. En katt är en katt (oavsett ras, precis som människor och andra djur). Det jag dock säger är att JAG aldrig tänker ha försäkring på mina katter och JAG tänker inte ha en kattlåda då jag anser detta onödigt.

Men självklart är det en individ sak man måste se på katten. Klarar sig just din katt utan kattlåda inne, klarar sig just din katt utan försäkring.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

kigon
9

#29 Har vuxit upp på landet och alla mina barndomsvänner bor på gård med antingen stallkatter eller grisakatter. Fanns inte en stund där det ens var tvivel på att deras katter skulle faras till veterinär när det behövdes, då katter är inte leksaker som man slänger bort när de väl kostar lite pengar att hålla. SPECIELLT när man bor på landet är detta viktigt, då många har sina katter utomhus och sätter dem för risk. Att du inte värdesätter katterna nog för att spendera pengar på dem eller inte utsätta dem för onödiga risker ligger helt på dig och inte synen i landet.

Förstår inte ditt resonemang att hälsotestade katters avkommor ska vara sjukare än katter som parar sig vind för våg, utan någon form av hälsokontroll? Och hur det fungerar på alla andra djur? Ta gärna upp källor som visar att huskatter är friskare, samt andra djurslag där okontrollerad avel ger friskare resultat än kontrollerad generellt för hela arten. 

"Klarar sig just din katt utan kattlåda inne, klarar sig just din katt utan försäkring. "

Kattlådan är mer för att se eventuella sjukdomar och problem genom avföring, samt urin, kanske inte konstigt att dina katter "aldrig" har varit sjuka 🤪 Det är inte att dom "klarar" sig utan det, det är att de kanske får självläka(om ens det) en långsam smärtsam åkomma (t.ex. urinsten) medans ägaren går glatt ovetande med lite mer pengar i fickan.

PrincessMelpomene
4

Ja, ni har väl rätt. Kattlåda är det ENDA sättet man kan se att en katt lider och är sjuk. Finns ju INGA andra tecken på det. Eller tja, ni kanske menar att jag som ägare är så ignorant och skiter så fullständigt i min katt att jag inte alls bryr mig om denne blir sjuk eller ser sjuk ut. "Hej, jag  är en hemsk människa och gillar att se djur lida, speciellt mina katter. Därför skaffar jag ingen kattlåda, försäkring eller tittar på hur mina katter mår helt generellt!" Är det så ni tänker om alla som skriver på detta forumet?

Har läst mycket på katter iFokus och börjar seriöst bli trött på detta -.- TS frågade om hjälp och råd och jag gav min egen inblick i vad jag anser. I dagens samhället är det tydligen inte rätt. Trodde vi levde i ett demokratiskt land där ALLAS åsikter och tankar räknas och ska vara hörda, men också att det är just det som forum är till för (att ventilera och komma med allas erfarenheter, åsikter osv för att sedan kunna komma till lösningar osv). Men på detta forumet verkar det istället gå ut på att, tycker man inte samma som andra, så blir man ner hatad och klankad på. Tydligen ingår detta forumet inte att behandla ALLAS åsikter, utan endast en viss åsikt. Och har man inte den åsikten så kan man dra åt fanders? inte sant? För då är man ju inte som er (ingen katt älskare i alla fall, inte sant?)

Jag kan hålla med om att om någon säger något och man undrar vad denne person menar osv. så kan man fråga. Men ni frågar tyvärr inte. Ni gör påhopp. Måste säga att jag är gravt besviken på detta iFokus ställe för katter. Och måste erkänna att jag tänker gå ur. -.- Finns tydligen inget här att hämta.

Jag är ledsen om mina tankar, erfarenheter, åsikter har upprört många!

ElisabethB
9

#31 Om man indirekt skriver att bondkatter är inte värda samma omsorg som en raskatt på ett forum för katter kan man nog räkna på att folk reagerar..

Victorica
4

#32 Hon skrev aldrig att de inte var värda samma omsorg som raskatter, utan hon skrev att hon kan förstå om man vill hålla raskatter inomhus. Inte för att de är mer värda, utan för att raskatter överlag avlas för att vara mer av en innekatt.

Och för övrigt, om en katt skulle må psykiskt dåligt och bli sjuk av att bo utomhus, borde inte då min 14-åring dött för länge sedan? Hela hennes liv har hon främst bott i en lada. Hennes enda sjukdom var öroninflammation som hon fick då hon var 13, och ja, jag har hållit koll på hennes hälsa. Det finns fler hälsocheckar än att kontrollera avföring. Den enda av mina 4 bondkatter som blivit sjuka var en hankatt som fick cancer, annars har de alla hållit sig friska förutom några utbrott av mask. Så i mina ögon är bondkatter inte särskilt sjukdomsbenägna, och inte heller utekatter.

Veronica

[trh]
13

Skriver man uttryckligen att man inte har försäkring på sina katter utan att man avlivar dem om de blir sjuka, så får man räkna med kritik. Tyvärr kan vem som helst köpa katt i dagens samhälle, helt sjukt.

PrincessMelpomene
2

Samtidigt nämnde jag innan att jag inte ens köper katter :) Jag räddar dem från att bli dränkta eller ihjäl slagna av bönder som inte kan ta hand om katterna :) Så på ett sätt så har jag räddat alla min katter från en säker död och sedan tagit han om dem väl tills de dött utav ålder. Utan några som helst sjukdomar. Har aldrig avlivat en katt för att den varit sjuk. 

Mer än min förra katt som föddes med en CP-skada och som läkarna sa kommer bli sämre och sämre och inte kommer överleva, oavsett operation. Och för att göra dess lidande mindre var det mitt enda val. Så jag har ALDRIG plågat en katt och eller ALDRIG avlivat en katt för att den varit sjuk och jag inte vill lägga pengar på den.

Molekylflickan
2

Vi har inte försäkring på våra katter och det tycker jag inte att man ska behöva bli påhoppad för. Vi har inte kattlåda heller, de gör det i naturen och det är val ändå naturligt för en katt? :)

Man blir påhoppad alldeles för mycket i det här forumet, så: #29 håller med dig så sjukt mycket.

#34 Vad i all värden?! Ja, vem som helst kan köpa katt, men vad har det med detta å göra, det med att avliva sjuka katter, eller att inte ha kattlåda? Är man dålig kattägare då, eller?!

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Victorica
2

#34 Så här skriver hon ordagrant: "Om en katt skulle bli sjuk (vilket ingen av mina katter någonsin blitt) skulle jag heller inte lägga ut 40 000 för en operation (oavsett ras) utan då avlida den."

Var här står det att hon inte skulle söka veterinärvård över huvud taget? Det står bara att hon inte vill lägga ut 40 000 på en operation, och för att vara helt ärlig, det hade inte jag gjort heller. Jag hade inte lagt ut en sån hutlös summa på något av mina djur eftersom att det säkert är väldigt sjukt om veterinärkostnaden går på så pass mycket.

Så ja, tyvärr så kan folk bli djurägare trots att de är motvilliga till att lägga ut 40 000 kr på en operation. Hur mycket ska man vara villig att betala för att vara djurägare tycker du? Är det okej om man drar gränsen vid 50 000? Eller måste kostnaden för operation och eftervård gå på en miljon för att det ska vara tillåtet att anse att om djuret ska genomgå så komplicerade operationer och eftervård att det vore bättre att låta det somna in?

Det är såhär jag tolkade det hela.

Veronica

kigon
7

#31 Ca. 75% av alla katter som kommer in till oss för undersökning är pga. symptom som har visat sig i avföring eller hur katten beter sig vid kattlådan, så jo. ALLA sjukdomar visar sig absolut inte bara genom hur katten uppträder sig när den går på lådan, men många vanliga gör det, och iom att du inte har koll på avföringen är det mycket enkelt att du kan missa eller upptäcka långsammare. Saker som man främst kan se i avföringen och inte hur katten ser ut för övrigt, så det är viktigt även om du tros tycka se alla dessa direkt utan att ha koll på avföring.

Bara för att det finns fler sjukdomar betyder inte det att man ska skippa ha koll på dessa när det är SÅ ENKELT. Att inte byta sand efter behov i utbyte mot att mycket fortare se symptom låter extremt onödigt. Speciellt om katten främst gör sina behov utomhus och bara går in på lådan då och då.

#33 Har inte sett en enda här som säger att katten måste dö eller må psykiskt dåligt av att vara ute, vi har pratat om risker. Risker är inte ska, utan kan. Alla Sveriges katter är inte identiskt uppbyggda som din lilla misse både fysiskt och psykiskt och får samma näring/upplevelser/stimulation så tyvärr går det inte att använda en katt som exemplar för alla katters levnadssituation.

[Emma--]
5

#37 det behöver faktiskt inte handla om en väldigt sjuk katt. Visst är det säkert något som kan vara allvarligt och som kräver operation. Men det blir fort höga kostnader. Lite exempel från agria : http://www.agria.se/katt/artikel/hur-mycket-ersatter-kattforsakringen

Victorica
3

#38 Det jag menar är dock att det är ganska märkligt att prata om risker som stress och sjukdomar av att ha katten utomhus (#25), när jag känner till fruktansvärt få katter häromkring som behövt veterinärvård. Det enda har varit för kastrering, förutom då min bebis fick cancer förra året som sexåring. Jag använde gammelkatta som exempel just för att hon är den katt som levt längst häromkring. Alla våra grannar och vänner som har katter har utekatter, och de flesta anser att det är nästintill djurplågeri att ha en katt inomhus i och med att de vill ha stora ytor att ströva på. Medellivslängden anses vara 10 år, och att söka veterinärvård för katternas skull är långt ifrån vanligt. Inte för att det skulle kosta för mycket, utan för att katterna inte blir sjuka.

Och om du läser mitt inlägg igen, så ser du att jag inte bara gett henne som exempel, utan att jag själv ägt 4 utekatter och att bara en av dem blev sjuk. Lägger jag till de tre mina föräldrar har/har haft, så får vi 6 katter som har varit väldigt friska under sina liv.

#36 Såg inte ditt inlägg förrän nu, och jag håller med, det är fruktansvärt mycket påhopp i det här forumet, och det är den största anledningen till att jag aldrig blivit medlem här.

Veronica

Victorica
1

#39 Aldrig varit med om en katt som svalt något mer främmande än en halv aloe vera-plantaFunderar Och i och med att alla våra varit kastrerade så har inte heller kejsarsnitt eller livmoderinflammation varit aktuellt på den prislistan. För övrigt så klarar vi det mesta genom att helt enkelt spara upp själva till veterinärkostnader. I längden blir det mycket billigare än försäkring, så vida man nu inte har en katt som behöver veterinärvård fruktansvärt ofta eller har väldigt många katter.

Veronica

kigon
5

#40 Lite långt inlägg oops** hoppas inte extremt långa inlägg bryter mot någon regel 😇 --Där du lever ger inte samma förutsättningar som t.ex. var jag lever. Därför funkar det inte riktigt att säga (inte sagt att du har sagt det nu, men som generellt exempel) att dina 6 katter borde ha dött nu men inga blev tagna av räven som har sitt gryt i skogen intill, då någon som bor intill en skog med flertal rovdjur (eller en helt enkelt mer kattintresserad räv, mindre smidigare katt, katt som går ut i skogen, etc) inte har samma förutsättningar. Allt varierar från katten till allt runt omkring.

6 katter är fortfarande för litet för att generalisera hundra tusentals katter som har en helt annan levnadssituation och psyke 🤪 Skulle ALDRIG säga att katter måste dö eller bli sjuka av att vara ute (vår gammalkisse blev 17 år och han bodde som 100% utekatt hela sitt liv t.ex. han förlorade hans svans pga det men han var knappt sjuk alls 😃) MEN det är sant att de är mer mottagliga för bakterier och sjukdomar utomhus (har också väldigt mycket med individens immunförsvar att göra, bytesdjuren i området, katterna i området, mm), samt riskerna är väldigt mycket större.

Inomhus finns risken att de t.ex. blir klämda i en dörr så pass att det är utom räddning, eller att t.ex. en tung hylla faller över dem eller att de sväljer ett föremål (detta kan lika gärna hända ute dock). Det är upp till en själv att bestämma vad man tycker är bäst för sin katt, men riskerna är alltid bra att veta oavsett.

Om du skulle veta hur många personer jag sett som har blivit HELT shockade över att deras katt fått stora blodiga köttsår av revirtjafs/rovdjur/människor/mm och inte alllllls förstår hur detta kunde ha hänt deras lilla misse… (samt stress pga det eller ev. infektioner och sjukdomar). Kan vara till fördel både för katten och för ägaren att veta risker innan olyckan är framme och därför skrev jag ut dem. Nämnde inte risker för innekatter då TS inte har möjlighet till att ha katten som innekatt. Annars hade jag tagit upp sjukdomar och eventuell stress för innekatter också, inte bara utekatter som åker på det 👍

#41 Jag själv har en egen katt och resten familjekatter just nu, och min katt är inte försäkrad. Dock hade jag ALDRIG vågat ha henne oförsäkrad om jag inte hade minst 125 000+ i veterinärbuffert. Har underbara vet. här som låter en betala på delbetalning, så även om 125k inte räcker så finns det som nödlösning. Väldigt simpla ingrepp kan lätt komma upp i 20-30 tusen, även om det är simpelt och katten repar sig väldigt fort. Så om man inte har försäkring så tycker jag att 20-30 tusen är rimligt som minst, då väldigt få inser hur fort priserna flyger och tvingas avliva sin katt helt i onödan (tyvärr tar inte alla veterinärer delbetalning)… Jag gör det för det är som du säger, för mig i min nuvarande livssituation blir det billigare att betala från buffert än försäkring utan att riskera kattens liv.

Det jag reagerade på (och tror starkt andra reagerade på) var att de inte är försäkrade OCH att de skulle avliva om det kom en operation för 40.000 då det är väldigt lätt att komma upp i det beloppet🤪 (även med försäkring är det ju helt ok att välja att avliva om det är så pass gravt att katten lider mer utav rehabilitering i längden, så det har inte direkt med saken att göra i sig). Om man kan lösa betalning ser jag inget problem med att inte ha försäkring i sig, det blir ju samma vård för katten oavsett och inget liv kastat bort för pengars skull 😉

Kudos till dig om du orkade läsa allt!

ElisabethB
1

#42 Ja, har man såpass med pengar så är det säkert billigare att ha en frisk katt oförsäkrad.

[Emma--]
2

#41 Ville bara visa att det inte behöver vara en överdrivet sjuk katt för att kostnaderna ska flyga iväg. Alltså situationer där man inte kan säga att katten var för sjuk så att man lät den somna in. Situationer där pengarna avgjorde kattens öde istället.

PrincessMelpomene
1

Dock bor jag själv på landet med en skog precis intill och jag har haft nästintill lika många katter som nämnts innan, dvs 6. Vi har haft både rävar och vargar i skogen och aldrig har våra katter dött av detta. Mina katter har varit 90% av din tid ute och nästan aldrig inne. De har alltid trivts där ute, och nej inga påhopp nu att jag är en dålig ägare och säkert vägrar släppa in mina katter av lathet. De har valt själva att vara ute. Sedan angående kattlåda så är det så att jag haft kattlåda varje gång jag skaffat ny katt. Men oavsett hur mycket jag försökt att kattlåde träna mina katter har de ogillat den, alla mkna katter. Jag har försökt med ny sand, ny låda, ny plats osv. Men inget har hjälpt. Mina katter har själva valt att göra sina behov ute. Så jag har då tagit bort den onödiga lådan som katten ändå ignorerar. Gör det mig till en dålig ägare? Aldrig har jag nekat mina katter nåhot, de har själva gjort sina val. Men visst trots att jag har 100% skola och tre jobb så kan jag ju följa efter min katt (det e ju stressfritt för katten) för att inspektera dess avföring. Eller ännu bättre låsa in katterna med kattlådan och vänta. Allt för att ni ska bli nöjda och man ska vara en bra ägare och se dess avföring. Gör jag inte det är jag ju usel. Samtidigt fattar jag inte varför vi diskuterar att jag skulle avliva en fullt frisk katt. Har aldrig nämnt att jag avlivar fullt friska katter. Jag söker alltid vetrinärvåd om mina katter blir sjuka och bestämmer utifrån deras situation med vetrinären vad som är rimligast. Oxh detta har jag som sagt bara behövt med en katt. Andra katter har varit fullt friska.

fvanilla
10

Jag blir också väldigt mörkrädd av mycket som skrivs i denna tråd. "Raskatter är avlade för att vara innekatter (jaså? Ett par år/decennier kan ändra ett djur med en stamtavla på sig att vara medveten om mänskliga idéer såsom "inne" och "ute"?) och är sjukare (hälsotestade djur med koll på sjukdombsbild är sjukare vs. djur som avlar sig hipp som happ utan koll på dess hälsa?) medan bondkatter är magiskt friska djur som aldrig råkar ut för något alls, kattlådor behövs inte, inte försäkring heller, och absolut inte veterinärvård på 40k" (Du når lätt upp i 40k om katten får urinvägsinfektion och måste ligga inlagd i flera dagar. Både sjukvård och veterinärvård är dyyyrt, men i Skandinavien har vi blivit så bortskämda där våra skatter täcker det mesta, så att vi tänker inte på det).

Sen är jag trött på att folk skyller undan på sin okunnighet/ignorans med "ja men så är det ute på landet". Det ger en sådan dålig bild bland "stadsfolk". En av mina föräldrar växte upp på landet med ladugårdskatter och gårdshundar, jag växte upp nära landet med vallhundar som fick springa fritt lösa en hel del och det blev t.om en hoppsankull, och tycker fortfarande att man ska ha kattlåda, plocka upp efter sin hund, kastrera sina djur, utedjur passar sig inte i alla områden och att det inte är "elakt" att hålla dom "instängda" ("men det är ju såååå naturligt för hundar att springa ute och jaga harar/katter att springa ute och jaga möss"), och att djur ska vara försäkrade, osv. (om man nu inte har en jättestor buffert dvs.)

Victorica
2

#46 Jag sa att de är i allmänhet avlade för att vara inomhus, eller har du själv sett ett gäng siameser ligga i en lada och tvätta varandra medan de väntar på mamma? Inte heller har jag sagt att de är sjukare, även om detta faktiskt är SANT i och med att raskatter har vissa kända avelsrelaterade sjukdomar och handikapp (exempelvis andningssvårigheter). Har jag också någonstans sagt att de avlar sig "hippt so happt" och att mina katter är från sådana kullar? Sedan vem har sagt att man inte ska kastrera sina djur? Jag har kastrerat alla mina katter i och med att det motverkar risken för vissa sjukdomar och de slåss inte om revir på samma sätt.

#42 Jag läste helaLipar Dock har jag också nämnt i andra inlägg att även grannar och vänner som har katter extremt sällan behöver söka veterinärvård för dem. Så jag ger exempel från de 6 katter jag känner bäst, men lägger man ihop alla katter blir det långt över 100. Och angående att jag inte skulle bo i en skog där det finns räv och varg… Jadu, varg har vi inte, men vi har räv, lodjur, grävlingar och vildsvin. Grävlingsgryten finns ca 100 meter från vår tomt, skogen finns ca 10 meter utanför mitt fönster, och räven syns flertalet gånger ute på en av våra åkrar. Lodjuret ser man däremot inte skymten av på annat sätt än spår. Och alla våra katter har varit i den skogen sedan de varit ett år gamla. Gör det mig till en dålig djurägare i era ögon så fine, men jämför då inte katter med hundar. Katt och hund har nästan lika mycket gemensamt som katter och kaniner har. Och nej, jag säger inte att djuren är olika mycket värda, det jag säger är att deras biologi och naturliga beteende är annorlunda.

Men nu förstår jag lite varför folk reagerade på den summan, men med all min katterfarenhet så hade jag med lätthet valt att inte försäkra ändå i och med att ingen jag känner har behövt söka veterinärvård för någonting som legat under 10 000. Och nu är det inte 6 katter jag talar om, utan en bra bit över 100 katter. Visst är det lite emot den totala mängden katter i Sverige, men det är tillräckligt för att visa på att risken är väldigt liten (jag är själv matematiker, så om du vill kan jag sitta och räkna ut det hela åt dig även om jag helst låter bli i och med att det är tentaperiod snart).

Och om min katt hade åkt på stora köttsår, eller tappat svansen på grund av att den gick ute, ja då hade den fått gå inomhus istället. Men jag har aldrig behövt göra det beslutet, och jag har inte heller träffat någon häromkringsom detta har hänt.

Veronica

Hesat
6

#47 Snälla var mer försiktig med vad du påstår i text. Påståenden är sådant du måste kunna backa upp med relevanta källor och/eller logisk härledning, speciellt när du skriker (caps) att det du skriver är "sant". När du saknar belägg för det du skriver, för i så fall fram det som personliga åsikter. 

Du påstår vid flera tillfällen att raskatter är sjukare än huskatter. Hur kan du veta det utan relevant forskning på gruppen svenska huskatters avelsdefekter och genetiska sjukdomsbild i jämförelse med raskattsavel i Sverige? Du kan inte påstå att raskatter är sjukare om du inte har relevant statistik för gruppen du jämför med. 

TS: jag ber om ursäkt för detta OT-inlägg.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Victorica
2

#48 jag har inte sagt att de är sjukare än huskatter eller bondkatter, kärt barn har många namn. Det jag sa i förra inlägget var att de dras med avelsrelaterade sjukdomar och handikapp som exempelvis andningssvårigheter hos plattnosade kattraser. Har du forskning som säger motsatsen? Att då inga plattnosade katter har problem med andningen. Du får vara försiktig när du skriver att  jag jämför dem, för det gör jag inte. Men här har du en källa till att vissa katter har problem med andningen på grund av rasen http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/andningtunga. Här står att många perserkatter får problem med andningen på grund av sin platta nos. Sedan hittar jag på andra stället att de även dras med rinniga ögon på grund av sin platta nos, men de källorna är inte fullt lika tillförlitliga som en veterinär.

Länka gärna till det inlägg där du menar att jag sagt att raskatter är sjukare än bondkatter, så kan jag förklara vad jag menade där. Allt jag säger nu är att vissa saker förekommer i högre grad hos raskatter än bondkatter, men det finns säkert endel sjukdomar som förekommer oftare hos bondkatter än raskatter.

Lite intressant däremot att man får skit om man anser att vissa katter har avelsrelaterade problem på grund av sin ras, medan det är helt okej att säga att huskatter är sjukare? Men jag kanske har fel där, men det verkar vara en gängse åsikt på detta forum.

Veronica

[trh]
2

#37 så här står det i #35 "Det betyder inte att jag inte bryr mig om katten utan mer att jag inte tänker lägga pengar så på den. " det tolkar jag helt sonika som att man inte har intresse att betala för veterinärvård. För övrigt läs de andra svaren om hur fort pengarna stiger hos veterinären. Själv gick kostnaderna upp i 9000:- hos veterinären på en eftermiddag, för undersökning, blodprover, röntgen & slutligen avlivning. #36 ja, jag tycker att det är hemskt att avliva sin katt om den är sjuk när den kan bli frisk med rätt vård, för att man valt att inte försäkra den. #49 du nämner persern. Vilka andra raskatter som ingått i kontrollerad avel menar du är mer sjuka än huskatter? Ragdoll? Bengal? Norsk skogkatt? Läser gärna mer om detta om du kan länka till relevant fakta.

PrincessMelpomene
6

När jag gick med i katter iFokus var jag rätt glad för att man skulle kunna diskutera och få tips om sina katter. Sa detta till mina vänner som också är med på iFokus och är kattvänner (ägare). Men alla stirrade på mig med stora ögon och sa åt mig att gå ur direkt. Enligt mina vänner (runt 20 stycken om inte mer) så är detta ett forum för har och påhopp. Så länge man inte har rätt åsikter så blir man ner hatad osv. Jag tittade skeptiskt på mina vänner och sa att det säkert bara är överdrifter. Men nu ser jag faktiskt vad alla menar och varför alla som faktiskt älskar katter avskyr denna iFokus ställe. 

Att som djurälskar bli påhoppad och indirekt kallad för kattmördare och djurhatare och djurplågare är inte direkt något som människor vill. Detta var mitt första inlägg på detta forumet och jag kunde inte fatta att utefter mina erfarenheter, mina katter (deras personligheter och individtecken), mina åsikter och det jag som ägare här tycker, så kan jag bli så påhoppad. Ingen av er vet hurdan jag är som person, hur mina katter är som katter, hur området häromkring ser ut eller vad som är passande för min katt. Jag har aldrig generaliserat alla katter i hela Sverige att dem är som mina katter osv. Bara sagt att så här funkar det hos mig och för mina katter, inget man vill ha hat och påhopp för. 

TS frågade snällt om råd och tips angående att skaffa katt och det slutade inte med att hon fick detta mer än att ni bestämde baskrt att hon inte hade något med en katt att göra och hon bestämde utefter ert hat att hon inte skulle skaffa någon. Detta är en tjej som väldigt gärna vill/ville ha en katt men detta förstörde ni. Finns många iFokus forum som har dålig stämning men aldrig har jag mött ett forum som detta. Så respektlöst att det är skrattretande. 

#48 att du ber TS om ursäkt är också skrattretande, ni har ju redan förstört henne katt"behov". Och det är just det som stör mig mest. Jag skiter fullständigt om ni anser att jag är en kattmördare, djurplågare osv. men att förstöra andra människors vilja i att ha ett djur är banne mig att gå för långt. 

#48 samtidigt ber du #49 om bevis på allt hon påstår. Men ändå har ni aldrig precis som hon nämner bevisat motsatsen heller. Jag bad om lagen och paragrafen ni påstodd om att det var en lag som sa att alla SKA ha en kattlåda. Inte fan fick jag den lagen. Så om ni inte heller kan påvisa era argument varför ska ni då hoppa på en stackars människa om att hon inte visar några argument. 

Som jag sagt innan är jag gravt besviken på detta forum och jag vet inte vem som är Sajtvärd men oavsett vem det är kan jag hä'lsa att jag känner mer än 20 kattälskare som hatar och ogillar detta forum gravt. Mest pågrund av allt hat och alla påhopp. Här kan inga andra åsikter finnas, inga andra erfarenheter finnas. Så länge ni har "rätt" är allt frid och fröjd. Tycker någon annorlunda är det krig. 

;ånga har i denna tråd (förrutom jag) säga detta till er. Men tyvärr lyssnar ni inte. Försök rannsaka er själva. Vem vet vad ert hat kan orsaka. Ni kan kalla någon med dåligt självförtroende för kattmördare (som ni indirekt gjort med mig) och att denna person sedan ligger och mår dåligt över detta. Är detta det ni vill med detta forum?

PrincessMelpomene
2

Ni bad om källa:

http://www.agria.se/katt/artikel/renrasig-katt-eller-bondkatt

Agriga säger detta "Samtidigt har en huskatt sällan de sjukdomar eller problem som raskatter ibland kan ha."

Och detta är inte bara en ras utan alla raskatter och det är försäkringsbolagets egna ord. Är detta källa nog? Är det trovärdigt nog?

PrincessMelpomene
2

Vet inte om ni vill ha mer forsknings artiklar. Men fann även en forskare som säger detta ""It is purely arbitrary, not natural selection. It is man imposing his idea of what a cat should look like. It is the tyranny of breeding."" Dvs, att avel inte är naturligt. 

http://search.proquest.com/docview/244003662

Han tar även upp att "Cats being bred with certain characteristics, such as flat faces and small legs, are at increased risk of developing cancer, kidney disease or joint problems."

Får ni inte fram artikeln heter den "Inbreeding causing cat diseases, deformities; Health problems now plague most breeds." Artikeln är från 2009 och skriven av författaren Jasper Copping. 

Som #49 nämner tar även artikeln upp detta "Among the breeds worst affected by health problems are Persian cats -- one of the most popular varieties in Britain -- which have been bred to have a flat face, causing them breathing difficulties and bulging eyes, which weep."

Hesat
7

#51: Jag skulle tro att det är dessa föreskrifter som åsyftas; SJVFS 2008:5 3KAP. Jag tycker att det är tråkigt att andra inte försökt backa upp sina påståenden, men är det verkligen rätt av dig att skälla ut mig för det? Jag tänker inte stå för deras påståenden. 

Med det sagt så finns det så vitt jag vet ingen lag för att utekatter ska ha kattlåda så länge de har fri tillgång till utemiljö. Innekatter däremot är det lag på att man ska ha kattlåda till, minst en låda per två katter. Jag reserverar mig för ev. lokala föreskrifter.

#49 Förhoppningsvis rör det sig bara om ett rent missförstånd. Det är därför jag i all välmening menar att du kanske bör vara mer försiktig att skriva "detta är faktiskt sant" i ett så pass hett ämne. Jag ska försöka förklara hur jag menar.

1. Citat från #47: "Inte heller har jag sagt att de är sjukare, även om detta faktiskt är SANT i och med att raskatter har vissa kända avelsrelaterade sjukdomar och handikapp (exempelvis andningssvårigheter)." 

Det du skrivit innebär ett påstående om att raskatter är sjukare. Med benämningen "sjukare" så har du enligt det svenska språket gjort en jämförelse med något. Du riktade ditt inlägg till #46 som förfäras över hur vissa forummedlemmar ser på bondkatters hälsa (dvs. huskatter) jämfört med raskatters hälsa. Antagandet om att det är huskatter som åsyftas anser jag därmed är logisk. Om du inte menat att påstå att raskatter är "sjukare" (dvs. en jämförelse) så är det bra att skriva sådant tydligt, därför skapade jag mitt inlägg #48

2. Det är inte jag som kommit med påståenden utan uppbackning. Det är upp till dig som debattör att backa upp dina egna påståenden. Det är inte min uppgift. Åsikten är fri, men påståenden behöver backas upp. 

3. En frågelåda där en enskild veterinär svarar på en enskild fråga är tyvärr inte någon tillförlitlig källa. Däremot förekommer det bra och relevant forskning på defekter och sjukdomar inom olika raser vilket jag är väl medveten om och läser hungrigt eftersom jag finner genetik intressant. 

Det är som sagt inte rasdefekter jag säger något emot, utan att viss rastypisk problematik lyfts fram som en sanning för att raskatter är sjukare (än vad?).

Medarbetare - Halloween.ifokus

[sse_]
4

Hej, jag tycker att om ni vill fortsätta diskutera det här ämnet så får ni faktiskt ta och starta en tråd om det. TS frågade ingenting om detta och det är otroligt OT. Alla har rätt att diskutera och säger inte vad som är rätt eller fel men tycker det är tråkigt att väldigt många trådar har en tendens att börja handla om helt andra saker än vad som var menat från början :)