Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 7024 ggr
Amazonit
2

diarré av blötmat. hjälp tack.

Min kattunge på 5 månader blir dålig i magen om han äter mer än en portion blötmat om dagen. Han var uppvuxen på royal canin kitten torrfoder när jag köpte honom och jag har försökt att sakta vänja honom vid mjau blötmat. Hur ska jag göra? Ska han bara äta torrfoder? Isf kan ni rekomendera något som är bättre än rc för rc är ju inte så himlans nyttigt? Eller vet ni nån bra blötmat som brukar funka på känsliga magar?

[Skörbjugg]
3

Har hört nåt om att Mjaus blötmat har ändrats lite efter att de skärpt kraven på underleverantörer, så det är fler katter som reagerat med spyor och diarre… :/ prova byt till något annat märke och se om han regerar lika där med? Torrfoder är ju inte så bra att bara ge, man kan varva lite. RC är inte optimalt, man ska gärna försöka hitta nåt med så lite spannmål som möjligt och så mycket köttinnehåll som möjligt, själv har jag canagan chicken till mina katter. :)

Amazonit
0

Men vad dumt att dom har ändrat! :( får dra till djuraffären imon och kolla på blötmat. Finns canagan i de flesta djurbutiker?

annzoo
2

Det finns flera katter som inte tål blötmat… james wellbellowed eller applaws kanske skull fngera som torrmat om inte blötmat fungerar

Amazonit
0

Tack :)

sagan
2

Är det burk eller tetra maju du gett? Burkarna innehåller konserveringsmedel som kan reta magarna. Om du vill fortsätta ge blötmat kan du prova med Bozita som finns i djuraffärer.

Lol V Stein
1

Jag har aldrig fått blötmat att funka med min katts mage. Hon äter en dryg matsked per dag, men inte mer för då får hon diarré. Tråkigt, för hon älskar blötmat. Har köpt en vattenfontän åt henne för att få i henne mer vätska när hon huvudsakligen äter torrfoder, den gillar hon. Jag rekommenderar spannmålsfritt torrfoder, jag ger Orijen men tycker även Acana, Taste of the Wild och Applaws är bra, men min katt vill bara ha Orijen så då får det bli det. Lycka till med din kisses mage, jag vet hur det är!

Sarah-S
0

Jag skulle köpa FortiFlora och ge under tiden som du vänjer katten vid blötmat, och som någon ovan skrev: ger du Mjau i burk så prova istället tetra (Mjau eller Bozita)

Bra torrfoder är Applaws, Orijen och Taste of the Wild Prairie vilket du ändå kan byta ut RC med

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Eveo
1

Väntar spänt på färskfoder till katt som ska släppas! Mina blir inte dåliga i magen men avföringen luktar inte rosor. :)

No time to waste, only time to treasure.

Sarah-S
8

#8 Vi är provsmakare för Mush kattmat, kommer att blogga på deras hemsida under mars 😉

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

jnielsen
1

#9 Vad kul! Jag var igår och pratade med min djuraffär och frågade när de skulle få in färskfoder för katt från just Mush, de ska få in det i mars så jag väntar med spänning!!!

cattisa
1

Jag har just börjat pröva Vom-och-hundemats kattfoder i frysta korvar, som är alldeles nytt.  Nu i början rör jag ihop det med Mjau, och det verkar fungera bra. Jag tror på idén med BARF, som är mer naturlig mat, men jag vågar inte riktigt börja blanda själv. Om det fungerar med VoH har jag tänkt att ge det vissa måltider och Mjau vissa.

Råa kycklingvingar att gnaga på ett par kvällar per vecka har blivit en succé. Då får tänderna lite att göra också.

Jag ger lite torrfoder också, mest för att hon tycker det är så gott. Jag har tur där, för hon verkar älska det mesta i torrfoderväg. Jag hittade Orijen i zoobutiken för någon månad sedan, så nu har vi gått över till det.

De här på forumet som har mer erfarenhet av BARF än vad jag har, skriver ofta om att katterna blir bättre i magen av det. Titta gärna på BARF i fokus http://barf.ifokus.se så får du mer tips.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[SueHn]
0

Vom och hundemats frysta förpackningar med kyckling fick mina katter smaka och de tyckte att det var väldigt gott men Vom och hundemat är gjort av kycklingar som man skurit bort så mycket kött det går innan resten mals ner. Den uppgiften har jag fått av en representant här i Sverige.

Nordic hundmats malda kyckling resp kalkon innehåller hela kycklingen resp kalkonen utom inälvor.

Amazonit
0

Det är tetra jag har gett :/

Lys
2

Mina blev jättedålig på mage med Mjau tetra, framför allt anka. Den som äter mer Mjau tetra(oavsett smak) drabbades mer. Eftersom de hade sååå ofta diarré(ibland jättelös)byt jag till Bozita. Nu är deras mage stabiliserar och den som äter mest torrisar(slickar bara såsen och äter bitar bara liten)blandar jag vatten för att dricka mer vätska. Den metod funkar och även vattenfontän och bjuder vi direkt från kran uppskattar han väl.

[SueHn]
1

Skillnaderna mellan olika varianter av Mjau och andra fabrikat är sannolikt minimal. På förpackningarna står det köttbiprodukter som säkerligen är samma sorts blandning av hopmalda biprodukter oavsett vad man kallar produkten. Till dessa biprodukter har man pytsat i 4 % av någon namngivet djurslag: nöt, anka osv.

Ju mindre industriprocessat ett foder är dess bättre. Många av tillsatserna finns där för de har gått förlorade under tillverkningen. Till detta kommer sedan alla tillsatser som enbart är billig utfyllnad förklädda i fagra ord.

rumpenstiltzkin
1

min misse blev också dålig i magen av just mjau (tetra) och även av bozita, så då testade jag icas portionspåsar blötmat och dom funkar finnemang för hennes mage! :)

Amazonit
2

Uppdatering, han äter Applaws torrfoder nu och är bra i magen :) Blötmat funkar fortfarande inte.

Caifig
3

#17 Min ena herre blev också alltid dålig i magen när han fick blötmat då han samtidigt fick torrfoder (först RC kitten och sedan Applaws). Nu får han endast rå mat och tål blötmaten mycket bättre de gånger matte glömmer att ta upp maten från frysen. Ingen diarré eller kräkningar alls!