Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5305 ggr
SolidShinta
2014-04-05 00:23
0

Forl

Hej

Jag misstänker att min honkatt kanske har fått forl, men det verkar inte riktigt likadant som jag läst om på internet därför undrar jag lite.
Finns det någon som har erfarenhet av hur Forl ter sig? Brukar katten inte kunna äta?

Hon har en tand (den mindre mellan huggtanden och kindtänderna) som har blivit röd liksom på mitten av tanden. Kan det vara något annat än forl då?
Tandköttet ser inte rött ut, och hon äter. Dock inbillar jag mig att hon äter mindre torrfoder, men det har också hänt mycket på senare tid med flytt och introduktion till annan katt så det kanske också kan vara därför?
Hon skrapades från tandsten på de bakre tänderna för lite drygt 1-2 månader sedan och det var efter det gjordes som det dök upp. Kan det vara så att veterinären råkade skada emaljen på tanden eller något? Hon var inte sövd när det gjordes. Veterinären ansåg att hon var så lugn och medgörlig så att det inte behövdes.

OM det är forl och hon måste få tanden utdragen, vad kan det då kosta?

SolidShinta
2014-04-05 11:14
0

Ingen?

flis
2014-04-05 15:26
1

Jag har flera Forl-katter. För att få ett säkert besked behövs tandröntgen. En del märker att katten får svårare att tugga torrfoder, ramlar ut småbitar på golvet.Är det riktigt illa kan katten sluta äta. Brukar få rött tandkött och reagera om man tar på det.  Kan också få dålig andedräkt. Jag märkte på en katt att hon hade ont när hon tuggade, pep till och sprang iväg. De andra har jag inte märkt något på innan veterinärbesök. Agria ersätter inte Forl, men det finns försäkringsbolag som gör det. Enligt vet så har katten väldigt ont, men visar det inte. Jag tror att det stämmer på en del men inte på alla. På en del katter fortsätter sjukdomen tills alla tänder är borta, medans andra bara får problem med några få. Katter klarar sig bra utan tänder, kan till och med äta torrfoder. När de dåliga tänderna är borta försvinner även smärtan. Veterinärerna har fri prissättning och det kan skilja mycket i pris men även hur de utför behandlingen. Billigast är inte alltid bäst. Mina Forlkatters tandproblem har kostat ca. 30000kr. Vad gör man inte för sina gosedjur. 🐱

cattisa
2014-04-05 15:30
1

Det låter inte riktigt som Forl.

Min gamla katt hade det, och han var öm och röd i tandköttet vid tanden, och blödde lite efter undersökningen när veterinären kollade om det var tandsten eller Forl.

För att du ska vara säker på om det är Forl eller inte måste tanden röntgas. Jag tycker att du ska fråga veterinären vad de tror. Det är ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Jag fick åka iväg en gång per år och kolla tänderna på katten och dra ut några varje år. Jag hittade en räkning från 2012 där de röntgade och drog 4 tänder. Då kostade det ca 2500:-

Katter kan leva bra liv och fortsätta äta både torrfoder och blötmat även om de förlorar de flesta av sina tänder. Det viktiga är att de mår bra och inte har ont.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

SolidShinta
2014-04-05 15:36
0

Tack för bra svar!

Hon vekar inte ha ont direkt. Hon bär på vippor som hundar bär på pinnar och det borde komma åt tanden i fråga hela tiden då. Tänker att om hon hade jätteont så borde hon inte vilja göra det. Men oroar mig såklart ändå.

Som det ser ut förstår jag inte riktigt vad annars det skulle kunna vara. Är liksom rött mitt på tanden. Som om hon hade kött på tanden typ. Tandköttet är inte rött eller svullet dock, utan ser ut precis som vanligt.

Vilka försäkringsbolag täcker Forl om inte Agria gör det?

SolidShinta
2014-04-05 15:39
0

Tack för bra svar! Såg inte att du svarat fören jag svarat på #2.

Vad bra att du inte tycker att det låter som det, vore oerhört lättande. Som sagt så gillar hon att bära saker i munnen. Och jag har tittat noga på henne när hon äter kattgodis och mat och hon tuggar på den sidan också.
Ser bara så lustigt ut. Det blöder inte alls dock.

2500 kr var ju inte så farligt. Vad har du för försäkring då?

cattisa
2014-04-05 15:49
0

Jag har Agria försäkring. Tyvärr täcker den inte Forl.

Din katt kan ju ha en annan skada på tanden som behöver kollas upp. Jag vet inte om katter kan få vanliga hål i tänderna som vi människor. Det kanske finns någon annan här på forumet som vet mer.

Det är jättesvårt att veta om en katt har ont eller inte. En del visar ingenting även om de har stora skador på tänderna.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

SolidShinta
2014-04-07 09:47
0

Jo, kollas upp ska hon iaf göras. Var bara lite mer hur akut det kunde vara.
Hon är oförsäkrad just nu och jag har velat lite fram och tillbaka vilken försäkring jag ska ta på henne. Hade Sveland förut men efter att ha bott flera år utomlands med katten så har jag ingen svensk försäkring längre.
Funderat på Agria då jag hört att den inte sänks med ålder, men vet inte om Sveland sänks med ålder?

Men om hon har superont har jag ändå svårt att tro att hon skulle äta torrfoder (hon har börjat äta mer igen nu) och bära runt på vippor i munnen och sånt.
Någon slags skada på tanden är det nog, för det ser inte normalt ut.

Någon som vet om en bra veterinärs-klinik i Malmö? Jag är helt nyinflyttad här.

[Mustangcab]
2014-04-07 11:22
0

Själv har jag 3 FORL-katter och ingen av dessa har de tecken som din har. Det kan mycket väl har orsakats en skada då katten tog tandsten.

if ersätter FORL men de försäkrar inte gamla katter äldre än 8 år tror jag det är. Det enda bolag som gör det är Agria. Har katten dessutom skadan redan innan den är försäkrad så går inte skadan på någon försäkring. Alla försäkringar täcker tandskador som uppstått pga ytter våld dvs fall eller dylikt.

Alla försäkringsbolag sänker sina veterinärvårdsförsäkringar efter en viss ålder från 8 -10 år utom Agria som tar en högre premie.

SolidShinta
2014-04-12 12:55
0

Ok. Jag pratade med Sveland som jag hade på henne förut och de sa att det var inga problem att försäkra henne där igen (även fast att hon är 9 år nu). Men jag vet inte om de är bättre än Agria eller likvärdiga eller sämre. Är väldigt dålig på det här med försäkringar.

Hon ska iaf till en veterinär på måndag. Får se vad de säger då om tanden. Känns bra att veta att ni som har erfarenhet av FORL inte tycker att det låter som det i alla fall. :)

Trevlig helg hörrni!

[Mustangcab]
2014-04-12 13:19
0

Jag vet inte när Sveland sänker försäkringsbeloppet och om det sker i ett steg eller  flera. Men Agria är de enda som har kvar försäkringsbeloppet. Om du haft katten försäkrad där tidigare så är det ingen ny försäkring.

SolidShinta
2014-04-15 10:24
0

Oj, ingen ny försäkring? Det lät ju bra! Synd att jag hade Sveland förut då, för jag ringde dem och frågade om jag bara kunde återuppta min gamla försäkring hos dem, men det gick inte. Då var man tvungen att försäkra om henne helt.

SolidShinta
2014-04-15 10:42
0

Igår var jag in med henne till veterinär och fick munnen kollad.
Hon ska in imorgon igen och bli röntgad, sövd, rengjord på tandsten (igen, för det är tydligen något de alltid gör) och få tanden utdragen. Emaljen är förstörd så som minst så ilar det i tanden åtminstone sa hon.

De kunde inte veta utan röntgen men de misstänkte FORL, bara att det inte hade hunnit gå ända in till pulpan än. Så som sagt som minst så skulle det ila sa hon.

Cortana verkar fått lite mer ont nu sedan de pillade på det också för hon gnydde till lite idag när hon åt och gick ifrån matskålen så jag är glad att hon kan få det åtgärdat så pass snabbt.

SolidShinta
2014-04-22 17:21
0

Hon fick dra tanden som var skadad och de sa att det var FORL men tandroten var fin, så lite tvetydigt det där. Inga andra tänder var angripna iaf så det känns bra.

Jag fick aldrig med någon munskölj men de rekommenderade att jag skulle skölja med Hexarinse. Köpte det genast online eftersom man heller inte kunde köpa det på vanligt apotek här så med Påskhelg och allt kom det inte förrän idag.

Någon som vet hur mycket man får "skölja" med det om dagen? Sen står det ju på förpackningen att man inte får förtära det men ändå ska man hälla det i munnen på katten. Lite konstigt tycker jag.

SolidShinta
2014-04-22 22:49
0

Ingen?

OberonsMatte
2014-04-23 07:08
0

#13 Man ska inte hälla det i katten mun utan man ska badda/gnugga tänder och tandkött med det. Man använder enklast en kompress eller en särskild fingertuta av bomull avsedd för tandvård.

Sajtvärd Katter iFokus

[Lilyz]
2014-04-23 12:21
0

#13 Jag brukar dränka en bommulspad som jag sedan baddar munnen med. Står det inget på den om hur ofta den ska användas?

Katthemsmatten
2014-04-23 12:30
1

Generell kommentar: för nya försäkringar gäller 20 dygns karenstid. Inträffar ett sjukdoms- eller olycksfall under den tiden ersätts man inte och den sjukdom katten drabbats av kommer att finnas med som ej försäkringsbar i dina villkor. 

Agria sänker inte taket på försäkringen för äldre katter, men premiekostnaden ökar. Personligen tycker jag det är värt det eftersom sannolikheten för att katten ska drabbas av sjukdom ökar med stigande ålder.

Försäkring för tandskador som något eller några bolag har har ett maxbelopp på 2.000.- så det är inte på långa vägar heltäckande om man måste munsanera katten helt.

Jag har träffat på många katter med FORL och andra tandproblem som trots det fortsätter äta torrfoder, så det är ingen säker indikator på om katten mår bra i munnen eller ej. Dålig andedräkt brukar följa med tandproblem, så det är ett bättre sätt att hålla koll om man inte kan öppna munnen på katten för att titta litet då och då på hur ffa tandköttet ser ut.

Medarbetare Hittekatter iFokus

SolidShinta
2014-04-23 12:38
1

Det står på förpackningen att man kan lägga en sträng längs med tandraden eller dutta på med bomullstuss. Eftersom det står "eller" så antog jag att det inte var farligt att droppa i det på såret heller.
Sökte här på iFokus och hittade en tråd för hundar där de flesta dock verkade blöta en bomullstuss så kommer göra det framöver också.

Står ingenting på förpackningen om hur ofta man kan använda det, men efter mycket googlande på sidor man kan köpa det ifrån så hittade jag iaf en där det stod att man kunde använda det efter varje måltid.

Sabbekatt
2014-04-24 16:58
2

Angående Hexarinse.

Min äldsta katt, Tore, har FORL. När jag sist var till veterinären med honom för att operera bort en tand (november 2013) så fick jag köpa med en flaska Hexarinse hos veterinären (säkert billigare att köpa den online som TS har gjort).
Jag brukar dränka en tops med Hexarinse och gnugga på Tores tandkött, längst ner på tanden, mot tandköttet.

Det ska helst göras varje dag, enligt den veterinären.

SolidShinta
2014-05-04 13:09
1

Uppdatering-

Min katt fick en infektion i såret efter tanden. Då vet inte hade sytt eftersom det var en så liten tand som drogs bort så hade en liten matbit åkt in och det läkte aldrig och blev inflammerat.

Hon fick åka in igen för att sövas och rensas i såret och då sydde vet eftersom det hade spruckit upp så mycket också. (och för att inte samma sak skulle hända igen antar jag) :/

För den som kanske undrar så frågade jag då om Hexarinse också och hon sa att i min katts fall så skulle jag bara hälla i det på såret. En liten skvätt bara såklart. 2 gånger dagligen tills det såg fint och läkt ut igen.
:)

Katthemsmatten
2014-05-05 11:18
0

SolidShinta
2014-05-12 22:57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har fortfarande såret inte läkt och det är väldigt svullet och rött.
Fick antibiotika utskrivet idag av vet men märker nu när jag ska ge det på kvällen att det ju står att det är för hund. Har sökt en massa men hittar bara att man använder det här för hund!
"Clinacin Vet" heter det och det står på förpackningen att det är för djurslag hund och det är ett hundhuvud på förpackningen.

Någon som fått detta till sin katt förut?

Är jätterädd att hon ska få en riktigt otrevlig infektion som kan orsaka stor skada för henne…

Det vita vid såret är fibrin men rådnaden över sårområdet har spridit sig så att det är som en ring vid tungan också.

MissMaven
2014-05-13 00:22
0

http://www.petmd.com/pet-medication/clindamycin

En av våra katter fick Antirobe förut mot akut gingivit och blev bra av den. Antirobe innehåller också klindamycin som Clinacin Vet som din katt fick. 

http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20020405000126

http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19911129000032

Hoppas att din katt blir bättre snart!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SolidShinta
2014-05-13 08:59
0

Tack! Jo, det är väl just att det står att det är för hund bara som oroar mig.
Står ingenstans (som jag kan hitta iaf) att man kan ge det till katt.

Men jag ringer veterinären nu. Hon måste väl veta? Eller?
Kan man lita på vet? Börjar känna mig skeptisk eftersom så mycket har gått fel nu.

MissMaven
2014-05-13 09:10
0

Du kan ringa och fråga. Jag tror att man kan ge det till katt också. Kolla här tex: http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/gar-denna-tablett-att-krossa Lycka till!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

SolidShinta
2014-05-13 09:23
0

Jo jag hittade den också när jag sökte, men var så mycket annat som bara stod hund. Hittade tex en medicin-lista där det stod i-kryssat till vilka djurslag man kunde ge medicinen till och då var katt ur-kryssat på clinacin osv.

Men jag ringde veterinären iaf och de sa att det fungerade till katt också. Så jag får lita på det. :)

Tack! Ja, nu måste hon få bli bra stackaren.

Katthemsmatten
2014-05-15 11:15
1

När jag läser om läkemedlet på FASS Djurläkemedel finns inte katt med bland kontraindikationerna. Däremot ska det inte ges till kaniner, marsvin, chinchilla, hästar eller idisslare, eftersom oralt intag av klindamycin kan orsaka allvarliga mag-tarmstörningar hos dessa djurslag.

Du kan lugnt ge katten medlet. Din veterinär har säkert klinisk erfarenhet av att ge det till katt även om man inte har studerat det på katt och därmed inte heller har produkten registrerad på det djurslaget. Det finns humanläkemedel som man ger till djur, även om det inte finns någon forskning på det och därför skulle jag inte tveka att ge mina katter klindamycin.