dräktig katt blöder - hur länge kvar?
Hej!
Min katt Snowball är två år gammal och dräktig med sin första kull. Hon började blöda igår, små droppar som lämnade avtryck nu som då och här och där. Jag pratade med någon som har varit med om att en katt blöder strax innan hon föder, men nu har det gått nästan ett dygn och inget har hänt.
Hon har lagt sig till rätta i lådan och legat där så gott som hela dagen, bara varit uppe och gå, äta och gosa i famnen några gånger. För ca en timme sedan hade hon sammandragningar, det ryckte till några gånger i magen med några minuters mellanrum. Nu sover hon bara i lådan.
Borde jag vara orolig?
Hur långt gången är hon?
Jag vet inte på dagen, men det är nog dags nu. Jag hoppas verkligen inte att hon har gått över tiden eller något. Får troligtvis besöka veterinären imorgon om ungarna inte har kommit då ännu. Här finns inga veterinärer som har upp på helgarna på något hundra km..
#2 vet du inte mellan vilka datum som parningen pågick då går det att räkna ut hur långt gången hon är. Är det rent blod eller luktar de illa?
Började leta bakåt i någon chatt och konstaterade att det måste ha varit mellan sjunde och nionde mars, så hon är alltså på dag 63-65. Nej, luktar inte, verkar vara rent blod. Nu har jag inte sett av något på en stund men kan hända förstås att hon tvättar bort det genast.
Tänkte meddela hur det gick ifall någon i framtiden har samma problem och inte vet vad de ska göra. Jag ringde veterinären imorse som sa att det inte är normalt för en katt att blöda sådär, så hon pressade in en tid åt oss i ett annars fullspäckat schema. Tog ledigt resten av dagen och åkte dit med Snowball. Veterinären sa att de borde operera genast, och en timme senare fick vi beskedet att ungarna hade dött. Den ena hade dött redan tidigt in i graviditeten och var pytteliten, och den andra hade utvecklats konstigt och överlevde inte. Livmodern blev samtidigt borttagen eftersom att det fanns var i den. Det var en himla tur att vi var in, Snowball hade nog inte klarat det själv påstod veterinären, men väldigt ledsamt att ungarna dog. Men huvudsaken på något vis är ändå att Snowball mår okej, bara hon får tid att sörjaså ska hon väl bli som vanligt.
Skönt att Snowball klarade sig iallafall och jättebra att alla som hittar tråden får veta att bloddroppar är ett symtom att ta på allvar.
Sajtvärd Katter iFokus