Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1307 ggr
trapstile
0

Kissande hankatt

Jag har en riktigt snygg brittiskt korthårshane som blir ett år snart.Tanken var att han skulle gå gå i avel åtminstone en gång. Men han blev könsmogen väldigt tidigt, redan vid 7 mån. Han strilar inte men han kissar istället. Hittills har han kissat framför lådan en gång samt i sin korg två gånger. Det tycker jag man kan hålla honom med. Men häromdagen när jag satt i soffan kom han först till mig och kelade och sedan helt sonika sätter sig bredvid mig (på soffan) och kissar????? Känns som nån protest eller gör katthanarna så? Har haft två hanar tidigare och ingen gjorde så.

Lite svårt att få bort kisset från soffan…Nu är jag rädd för att han kommer kissa i sängen och där har jag ju en tempurmadrass…

Är kastrering det nödvändigaste nu?

OberonsMatte
0

Hur ser den befintliga lådsituationen ut med antal lådor (och antal katter), typ av lådor, storlek på lådor, placering av lådor, sandsort, sanddjup och rensningsfrekvens?

Sajtvärd Katter iFokus

trapstile
0

Eftersom jag har en till katt som är kastrat hade jag två lådor. Men då de alltid gick på en och samma så har de bara en nu. Inget är förändrat. Samma Kattsand. Nu när den ene killen vart fertil så rensar jag så fort och ofta jag kan när jag är hemma då det luktar "apa" annars. 

Det här att han kissade i soffan gjorde mig fundersam. För när jag skrek till så rusade han till lådan (som var ren) direkt. Inget annat är annorlunda hemma heller.

OberonsMatte
2

#2 När en katt börjar kissa (eller bajsa) på andra ställen än i lådan måste man se på den befintliga lådsituationen med nya och objektiva ögon. Vad katten har accepterat tidigare spelar ingen roll. Att den väljer nya alternativa toaletter beror oftast på att katten upplever den befintliga lådsituationen som bristfällig på något sätt. Finns det fler katter som ska samsas om lådorna ställs det extra höga krav.

P.g.a. sina starka instinkter att hålla sig till en given plats kan de ha tyckts acceptera en lådsituation i åratal tills aversionen börjar märkas genom felkissningar på bekvämare underlag då och då. Så - hur ser detaljerna i kattens lådsituation ut?

Sajtvärd Katter iFokus

EvaSe
0

Min fertila hane kissade då och då på det sättet. Jag tror att han var frustrerad över att det fanns för få tillgängliga damer för det har aldrig hänt efter vi kastrerade honom.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

annzoo
1

Min fertila hane är en soffkissare oftast då han missnöjd med något, då är det bara luska ut vad. I mitt fall kanske det är enklare då hanen har ett eget rum. Hans soffa(bäddsoffa) är klädd med vaxduk under sofföverdraget sedan plastad frotté och handukar ovanpå som extra skydd. Min tempurmadrass som mina fertila honor har tillgång till har ett kiss-skydd/plastad frotté från ikea för att skydda från kissolyckor.

Hur man skyddar soffan från framtida olyckor och rengör den befintliga beror på vilken typ soffan är. Är det en tyg eller skinn?
Skinnsoffor brukar iaf katter som jag haft ha en dragning till att kissa i.

Att kastrera eller inte beror ju på om han ska användas i avel eller inte. De som håller avelshanar brukar få göra val.

OberonsMatte
2

Att bli könsmogen och vara fertil kan vara den stressfaktor/påfrestning i tillvaron som får "bägaren att rinna över" när det gäller toleransen för en befintlig (och på något sätt bristfällig) lådsituation. Därför är det viktigt att se över lådsituationen även när fertila katter kissar fel. Att TS katt sitter ner och kissar en större mängd på mjuka underlag tyder på att katten snarare tömmer blåsan mer än revirmarkerar.

Sajtvärd Katter iFokus

trapstile
0

Ja, jag trodde ju inte att han skulle börja kissa såhär. Hon som har pappan som är fyra säger att han aldrig strilat. Så jag trodde inte att min skulle göra det heller. Kastraten som jag har kastrerade jag vid 2,5 år och det var aldrig problem där. Men tråkigt är det nu när jag tänkt att min fertile skulle få en chans. Fast risken är ju att han blir,tyvärr, kastrerad till veckan för jag är livrädd att han ska ställa till det.

Jo, det är en skinnsoffa som jag har och varken ajax eller ättika har hjälpt…

OberonsMatte
3

#7 Som jag skrev i vår pm-konversation bör du ta bort svängluckorna på lådorna och skaffa ytterligare en låda, minst, samt rensa lådorna varje morgon och kväll + när du märker att någon har bajsat. 

Skydda soffa och säng med plastad frotté.

Sajtvärd Katter iFokus

[[pimey]]
1

Kastrera då försvinner problemet

OberonsMatte
3

#9 Det är inte alls säkert. Om katten kastreras sjunker stressnivåerna och katten kan ha lättare att överse med något som stör trivseln i samband med lådbesök, men det är säkrast att även förbättra lådsituationen så att den i sig inte innebär en påfrestning. Vid nästa stresspåslag eller oro kan det annars yttra sig i nya felkissningar, trots att han är kastrerad.

Sajtvärd Katter iFokus

Anita N
3

Förutom råden ovan om extra lådor osv så kan du testa att ge honom p-piller eller p-spruta. Då kan han fortsätta para men man tar bort toppen på hanigheten. Det finns biverkningar som med allt annat men min kille fick sin andra spruta i tisdags och han är redan mycket lugnare. Han har parat tre tjejer i vår så han var superfrustrerad och då funkade det här bra för oss.

Glad Skåning

trapstile
0

Hjälp! Imorse när jag steg upptäckte jag att han kissat på samma ställe i soffan… Jag har inte hunnit köpa ett sånt här frottéskydd. Det hjälpte inte med en extra låda till…Har inget rum eller så som han kunde ha  så jag får stänga honom i hallen till natten. 

Tyvärr blir det kastrering 😕. Men jag kan inte ha en kissande katt!

annzoo
0

#12 var den extra kattlådan samma modell och storlek på de du redan hade? Har du huv så plocka bort den helt.

Kom ihåg att fast kastrering kan hanen ha hanbeteendena kvar i flera veckor.

Anita N
1

Prova p-spruta först, fungerar kanon på min och flera andra hanar. Sitter i mellan tre och sex månader.

Glad Skåning

Fingerprints
3

#12 Ta till dig Oberons råd, jag tror också stenhårt på att det i grunden handlar om en missnöjdhet med lådan.

Sen anledningen till att han kissar igen på samma ställe i soffan är för att du inte fått rent ordentligt. Det är skitsvårt, försök göra rent igen, använd Piss off eller urine off och droppa lite citron på soffan när du är klar.

Regnbåge

trapstile
1

Tusen tack för alla goda råd!

Nu när jag ställt en låda i vardagsrummet (öppen) då ligger han i den hela tiden?????Jag förstår inte alls detta. Men jag kämpar på med att få soffan något sånär fri från kisset. Men det är svårt. När jag inte sitter där har jag lagt ett kompostgaller där och han verkar, ialla fall nu, inte vilja "sätta sig" ner där.

Få se om det blir p-spruta eller kastrering🤔

jnielsen
1

#16 Ett tips är att när du blötat upp soffan så strö potatismjöl över, det suger ut vätskan som är inuti.