Sår på benet!
När jag kom hem idag så släppte jag in min katt och tog sedan upp och kramades med henne och såg då att hennes tass, som vanligtvis är vit nu var helt röd! Jag fick panik och min mamma hjälpte mig att skölja av tassen och hitta såret! Har ingen aning om vad hon gjort! Antar att hon klättrat på någon gammal skrotbil och skurit sig.. Jag har tvättat de flera gånger och nu fick jag äntligen se såret för henne. Behöver jag söka upp vet för detta såret? Vi kan inte se att något sitter där i och min mamma (jobbar inom vården) är och tar hem "bandage" och annat som man till sår som dödar bakterier. Hon har inte ont någon annan stans och använder benet som vanligt och verkar inte bry sig om såret..
Spola rent med koksaltlösning och håll såret öppet så att det läker inifrån. Håll noggrann koll på henne och uppsök veterinär om det blir infekterat eller svullnar kraftigt eller kissen blir allmänpåverkad. Det kan lätt bli bölder av sådana där sår.
Om det är ett öppet sår så hade jag kontaktat veterinär då det ev behöver sys.
#1 Spolar med koksalt ofta. Kan man andvända väteperoxid? Eller det är inte bra på såna sår?
#3: Absolut inte väteperoxid! Det gör ont och dödar vävnad, det använder man bara i "nödfall" vid infektion.
#4 okej, tack! Ska vi låta bli att lägga om såret? Jag tänkte om man skulle "tejpa" ist?
#5: Om det inte blöder och hon inte slickar på det, så låt det vara öppet. Det är nästan omöjligt att lägga ett bandage som inte en katt utan tratt plockar av sig på tre sekunder
.
Okej :) då tvättar jag bara med koksalt och ser hur det går. Annars får veterinär en kommer :)
Om såret sitter så att det glipar när katten går så kommer det att ha mycket svårt att läka själv. Om såret måste sys så ska det helst ske inom 8-12 timmar, annars är risken stor att man "syr in" bakterier och det blir en infektion.
Jag tycker att ni bör åka till en veterinär och kolla upp det. Ni vet inte vad för skador som kan sitta längre in. Senor eller andra ligament kan ju vara skadade. 😕 Hoppas kisse snart mår bättre och att det inte är någon fara.