Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2309 ggr
jhnajnsn94
0

ännu ett "hjälp" inlägg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! De är som så att jag och min sambo skaffat katt, detta gjorde vi för snart två veckor sedan, hon har haft två olika hem innan, varav ett hon var i tills hon var ca 5 månader, sedan var hon hos den ägaren som hade henne innan mig i ca 4 veckor, så när vi köpte henne var hon alltså cirka 6 månader om jag ska utgå från den lilla information jag fått.

Jag vet inte så mycket mer om henne. Till en början var hon väldigt rädd - för allt. Allting som lät fick henne att gå och gömma sig, speciellt dammsugaren, men nu börjar hon bli van den och sitter mest bara och kollar när jag dammsuger, innan kunde hon gå och gömma sig och inte komma fram på flera timmar. Samma sak i början när vi klappade henne så fick vi inte klappa henne med två händer, för då blev hon rädd och gick iväg, detta är fortfarande lite sisådär, samma sak som att lyfta henne. Kommer det nya människor hit blir hon också lite orolig och rädd..
Min tanke är då om någon varit elak mot henne innan?

Men nu till själva problemet, hon jamar nästan konstant, egentligen stör de väl inte sådär jätte mycket, tycker de kan vara gulligt, men hon låter lixom förtvivlad, hon kan lägga sig ner framför en och då klappar jag henne och gosar, sen går hon iväg och börjar jama igen, de är som att de man gör inte räcker till och ändå leker vi och gosar så mycket vi bara kan, och då ger vi verkligen 100%.. Just dedär med att när man klappar henne så går hon iväg tycker känns jätteskumt, har aldrig varit med om de förut.. De är som att hon försöker berätta något eller vill ha något?

Hon har mat, hon har två vattenskålar på olika ställen, hon har ett kattträd i tvrummet och hon har ett klösträd i hallen, hon har massor med leksaker och som sagt, vi ägnar så mycket tid vi bara kan åt henne.. Något annat som också är konstigt är att hon inte dricker så mycket ur vattenskålarna, men har man ett glas med vatten framme är hon genast där. Hittar hon något att tugga på, vad som helst, en skruv eller något så tuggar hon på de, vet inte hur många plastploppar och skit hon tuggat i sig sen hon kom hit, hon känns lixom, uttråkad, och nästan som att hon protesterar mot något.

något jag kanske borde tillägga är att hon är innekatt, och de har hon varit i sina 6 månader som hon levt så som jag förstått det, men jag börjar ändå fundera på om de kanske är så att hon längtar ut?

Vad kan det annars vara? Jag vill att min lilla tös ska må bra, och jag försöker göra allt jag bara kan för henne.

Sedan kan jag även tillägga att jag inte arbetar heltid och är oftast hemma mer än 50% utav dagarna, och min sambo arbetar måndag-torsdag 13-21, annars är vi allt som oftast hemma.. 

Blev väldigt rörigt detta, men en sista grej, hon är inte steriliserad/kastrerad vad man nu säger, men har bokat in en tid för detta, skulle de kunna göra någon skillnad alternativt få henne att må bättre? vad tror ni?

All hjälp mottages med tacksamhet!

[[pimey]]
0

Är hon kastrerad?

annzoo
5

De flesta katter har vårkänslor nu då dagarna blir ljusare. Så de kan ju vara de som kryper i kroppen på henne samtidigt som könsmognaden är i antågande så det är bra att du bokat in kastrering.

[[pimey]]
3

Oj glömde läsa det sista men att hon är okastrerad kan vara en av orsakerna

Egycsaj15
0

Vi har också en katt som gömmer sig så fort nåt rör sig. Han va så till en början iaf. Han har varit ingenmanskatt förr dock så på drygt 3 månader gick han från ingenmanskatt till världens kelegris:) ge henne tid:)

Myrrami
0

Har hon haft kattsällskap innan?

jhnajnsn94
2

#1 haha precis vi har bokat in tid för kastrering, hoppas hon får må bättre efter bara :)

#2 Okej ja precis de har jag läst något om, typ att de brukar vara "parnings-säsong" nu? Kanske är därför hon är så prillig.. :)

#4 Okej ja, tid ska hon få och har fått, vi tvingar henne inte till något utan hon får komma till oss när hon vill och när hon känner sig redo :)

#5 Nej det har hon inte haft, iallafall inte hos tjejen som hade henne innan, däremot vet jag inte hur det var där hon spenderade sina första månader, möjligtvis har hon väl haft några syskon där.. :)

Trasan08
0

Det låter som att hon skulle vara uttråkad tycker jag.  Hur mycket leker ni med henne?

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

jhnajnsn94
1

#7 ja den tanken har jag haft också, vi leker med henne så mycket vi kan och då lägger vi verkligen allt fokus på henne, och det som är så konstigt är att de känns som att de inte intresserar henne, jag kan springa runt här som en idiot med en sån där "vippa" eller vad man ska kalla dom, lixom en pinne med en fjäder på typ, men det intresserar henne inte, hon kan ligga och kolla på mig när jag springer runt och kika efter mig när jag försvinner bakom något hörn men inte mer än så, vi kastar boll och bollen tycker hon om och kan leka med ett tag men sedan är de samma sak igen, det intresserar henne inte och hon börjar på att jama.. Hon har massa leksaker att sysselsätta sig med själv och vi kastar dom åt henne, springer runt med såna vi kan hålla i och springa med och hon leker själv litegranna men hon känns lixom ändå inte nöjd eller vad man ska säga.. De är de som gör att jag funderar på om hon kanske vill komma ut i det fira, typ..

sagan
4

Hon kanske är en katt som gillar att brottas och jagas. Alla katter leker inte med oss men är i behov av en likasinnad artfrände. 

Hon vill inte ut i det fria mer än att jaga pojkar nu när hon är okastrerad. Hon kommer lugna sig med att jama. 

Bygg gärna på höjden så hon kan flänga runt i ett rum utan att nudda golv. Brukar vara populärt. Det räcker inte med en klösmöbel som är 1.40 cm. Katter vill sitta väldigt högt och spana över sitt revir. 🙂

Rafflan
2

Ge det tid! säger jag, en flytt kan vara väldigt stressande för en katt och speciellt om dem flyttat 2 ggr på så kort tid

Att tänka på är som tidigare redan skrivit, kastrera och försök aktivera lagom mycket, så att hon inte blir överaktiverad då sånt kan leda till stress :)

När jag tog hem en tam hemlöskatt, betedde han sig lite som din i början, sen blev han värre, skrek, väckte mig på natten, skulle alltid vara där jag var osv, jag trodde det var nåt fel, att han inte trivdes, provade allt, sen vips efter 3 månader från ingestans blev allt bättre och "han blev sig själv", det tog honom 3 månader att komma till ro efter flytten, så sånt kan ta tid helt enkelt :)

vinteralvan
1

När det gäller leksaker så kanske hon skulle uppskatta Da Bird eller laserpekare mera. Som flera andra har sagt så blir det nog bättre efter hon kasteras.

IceJossan
2

Det låter onekligen som om hon är uttråkad och saknar en trygg vän. Detta beteende har jag sett och hört om på många katter (jag är aktiv inom en katthemsförening sedan 7,5 år tillbaka) och detta har alla gånger avhjälpts med en passande kattkompis.

Har du funderat på att skaffa en kompis till henne? En trygg och självsäker individ som är vänligt inställd till andra katter skulle säkert göra stor skillnad för henne! Som människa räcker man sällan till, för vi är ju så annorlunda och kan inte ersätta det specifika sällskapet och leken som en artfrände kan ge.

Jag tror helt klart att en trygg och vänlig kattkompis är den totala lösningen på erat problem! Av mina 5 katter är det bara en som jag vet klarar av att bo som ensamkatt, de andra skulle bli fullkomligt frustrerade och vantrivas utan sällskap av minst en annan katt.

Alwyn
3

Lätt att detta löser sig efter kastreringen :) lycka till!

jhnajnsn94
2

Imorgon ska min lilla prinsessa kastreras/steriliseras, alla säger olika tydligen. Är så jäkla nervös, förmodligen mer än henne, så kl 8 imorgon ska vi vara hos veterinären.. Är orolig över hur op kommer gå samt hur hon kommer ta det, SAMT bilresan, hon hatar att åka bil och jag får ont i magen utav bara tanken att utsätta henne för detta.. men men, jag hoppas innerligen att hon kommer att må bättre efter.. Det är huvudsaken för mig, att hon får må bra. ❤️

SannnaH
2

Stort lycka till! Lite info om du eller någon annan undrar: Vid en sterilisering kapas bara äggledarna så att katten blir steril, men har fortfarande kvar löpbeteende med mera. Detta görs inte nu för tiden, utan katten kastreras istället. Det innebär att livmoder, och äggstockar opereras bort helt, vilket gör att könsdriften även den försvinner. En kastration har även den positiva bieffekten att kissen nu aldrig kan drabbas av livmoderinflammation, för den är ju bortplockad :) För x antal år sen steriliserade man honkatter så det är ett gammalt uttryck som hängt kvar. Be någon följa med som stöd om du är nervös. Du får tänka att det är för lilla tjejens bästa, även om det kanske inte känns så just nu :)

jhnajnsn94
3

#15 Tack för infon! Då vet jag med andra ord att hon kastreras och ingenting annat haha ;)

Släppte av min sessa hos veterinären kl 08 imorse, grät som ett litet barn hela vägen dit, främst för att jag kände mig hemsk men även för att hon jamade helt förskräckt i buren, hon måste ha varit livrädd stackarn.. Ska få hämta hem henne kl 12 och jag längtar som en tok, jag vill bara ha henne här nununununu och visa henne hur mycket jag älskar henne.. haha! Gud.. sentimental man är, de är nästan så man borde skämmas.. 

Hon skulle även bli idmärkt och få vaccin, kändes som de var lika bra att passa på nu när hon ändå är där, så slipper hon förhoppningsvis åka bil något mer  :)

jnielsen
1

#16 Det går säkert bra ska du se! Om det är första gången hon vaccineras så ska hon ha en spruta till om 4 veckor, sen ska hon vaccineras en gång varje år.

jhnajnsn94
0

#16, de gick bra & hon är hemma nu, groggy utav bara attan.. 😃

Fick med en massa papper och vet sa att vaccinationen skulle gälla i 3år.. 🤔

[angel80]
2

Skönt att kastreringen gick bra, nu kommer hon säkert att bli lugnare efter ett tag. Men en kattkompis kanske skulle uppskattas också.

Kom ihåg att registrera kissen också nu när hon är id-märkt, annars är märkningen meningslös! Det finns två ställen man kan registrera på.

http://www.skk.se/om-skk/djuridse-skks-agarregister/katt/registrera-katt/

http://www.sverak.se/ID/

jhnajnsn94
0

#19 , så jag behöver alltså inte skicka med posten? Fick med mig några papper varav ett ja skulle fylla i adress och så på och sedan skicka med posten (de var för idmärkningen), men de kan man alltså lika bra göra online? :)

jhnajnsn94
0

#19 eller jaha, jag såg nu att man skulle skicka efter blankett? Men en sån har jag ju redan så då ska jag alltså bara fylla i och skicka in?

[angel80]
2

De vill förstås ha underskrift så man måste skicka in papper. Sverak är gratis, DjurId kostar någon hundralapp.

På hemsidorna står hur man ska göra.

Bra att veterinären påminde om registreringen och skickade med dig en blankett, det är inte alla som gör det. Fyll i och skicka in så blir kissen tryggare om hon skulle råka springa bort!

jhnajnsn94
2

#22 Ja dom var jätte duktiga faktiskt och skickade med mat också, så dom var väldigt mån om att allt skulle bli bra och gå bra, och hon var noggrann med att informera precis om de du säger nu, att om hon skulle springa bort så tjänar det ingenting till att man har betalt för idmärkning om man inte skickat in papperna för då är de bara ett nummer och de går inte att knyta henne till någon. Har fyllt i den nu och ska lägga den i postlådan så fort ja får chansen! :)

sagan
2

Katter ska ha grundvaccination det vill säga 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum vid första tillfället. Sen ska dem ha kattsnuvevaccin varje år och var tredje är kattpestvaccin.

cattisa
2

som #19 angelo säger så finns det två olika register för katter. Det bästa är att skicka in till båda. Om katten skulle smita iväg på egna äventyr någon gång så är det större chans att få tillbaka den.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

SuperLimm
2

Angående att katten inte dricker så kan en vattenautomat vara en bra idé att skaffa. Katter förederar vatten i rörelse, då dricker de mer :) Det finns en hel del olika sorter, din lokala djuraffär bör ha någon/några att välja mellan.

Sen kan du även försöka ge blötmat en eller flera ggr om dagen, det finns många olika sorter och märken men försök köpa en sort utan spannmål och socker. Det är viktigt att katter får i sig vätska via maten varje dag :)

Mvh Linn

jhnajnsn94
0

#26 Vi har ställt ut flera olika vattenskålar som vi byter vattnet i minst en gång om dagen, hon föredrar skålen i porslin har jag märkt och nu dricker hon mycket mer! :) Men en vattenautomat kan absolut vara något att fundera på, får kika på arken och djurkompaniet som vi har här i Sundsvall vad dom har för något :)
blötmat får hon framförallt på helgerna som lite "lyx" men de har blivit mer nu på vardagarna också då jag märkt att hon gillar det väldigt mycket! :) Är det någon speciell sort du skulle rekommendera?

SuperLimm
0

#27 Alla sorter som inte innehåller socker och spannmål kan du ge! :) Det är bara att läsa på innehållsförteckningen. Mjau och Bozita (blötmat) är svenska märken och bra mat utan konstigheter. Sheba har en sort som heter classic som funkar bra. Sen finns även en smak ica basic (kyckling och kalkon tror jag) som är spannmåls- och sockerfritt.
Mjau och bozita är lite större förpackningar men de andra finns i 100grams förpackningar vilket kan passa lite bättre om man inte ska ge det på heltid :)

Så det är bara att läsa på alla olika förpackaningar vad som kan vara bra! :)

Mvh Linn

jhnajnsn94
0

#28 Det är Sheba hon fått nu, någon med sås och oxkött, men ska absolut lika på de andra märkena också! :) Dem små burkarna är så praktiska för då spiller man upp hela burken och sedan är det inget som står och blir gammalt, som jag förstått det så ska man ge maten inom 24timmar efter det att man har öppnat burken och om mjau är de jag tänker på som finns på typ ica så är väl de rätt stora burkar? :o

jollycox
0

#29 Det går bra att frysa in blötmat i lämpliga portioner.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sagan
0

Mjau ska ätas upp inom två dygn. Och som #30 skriver så går det bra att frysa in i måltidsportioner.

Caifig
2

#29 En tetra (380g) är lite mindre än konservburkarna. De finns också på ICA. Utan att styra in tråden på mat så hade jag tagit bort torrfodret och endast erbjudit blötmat och då och då en rå kycklingvinge. Torrfoder är ingenting annat än skräpmat för djuren, tyvärr!

Lycka till med den lille! :) Helt underbart söt!