Bondkatt vs Raskatt
Finns det skillnad mellan Bondkatt eller Raskatt? jag menar är det finare att ha ras än Bond ? alla är ju älskad och ger kärlek ?
Djur som älskar oss är det finaste som finns tycker jag ❤️ta vara på kärleken inte rasen
Jag föredrar faktiskt bondkatt eftersom man aldrig riktigt kan veta hur en bondkatt kommer att bli medan raskatter är typ "alla likadana" (de har i alla fall ett temperament och utseende som eftersträvas) :p
Det beror ju helt på vad man ska ha katten till och vad man själv tycker. Helt upp till var och en :) En bondkatt är ju inte mindre omtyckt och älskad som familjemedlem för att den kanske var billigare och lättare att få tag i tex. :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Det beror väll på vilken utav alla de raskatter man ska jämnföra med huskatt/bondkatt? Raskatterna är alla även de olika, även hos rasen är alla de olika individer. Jag är uppväxt med Norsk Skogkatt uppfödning/utställning, alla hade de sina olika temperamenter och personligheter, även i utseende var de alla olika. Vi har även haft flera andra raser, även de hade sina olika personligheter. Jag har såklart även huskatter, även de har olika personligheter och individer. Jag har nu en norsk skogkatt och 5 huskatter, och alla är de olika med både personligheter och temperament. Men ändå så kan jag inte sluta tycka att det är något extra med skogisen som gör så att jag är fast vid dom, lika så Devon Rex är ju mysiga och speciella på sitt sätt, precis som alla andra raser och katter. Men ändå så tycker jag alla ser och är olika och alla är speciella på sitt vis ändå.
Största skillnaden enligt mig är att jag hellre stödjer en seriös raskattuppfödning än en huskattuppfödare. En raskattuppfödare avlar på friska, hälsotestade djur och vaccinerar, försäkrar och id-märker ungarna. Dom flesta uppfödare håller kontakten, och hjälper gärna till om det blir problem senare.
Huskattsuppfödare får oftast ungar för att honan är så snäll/sött/fin, eller helt enkelt för att den gått ute okastrerad. Ungarna kan därmed bära på vilka sjukdomar som helst. Vissa säljer ungarna för 100 kr (då kan vem som helst köpa dom, och vem bryr sig om att försäkra något man kan köpa nytt för en hundring?) eller för flera tusen, som går rätt ner i uppfödarens ficka. Båda tycker jag är lika fel. Dessutom finns det 100 000 huskatter som är hemlösa, och då tycker jag att det är fel att föda upp fler, oavsett hur fin hona man har. Många jag vet som föder upp huskatter avlivar ungarna om dom inte blir sålda, och det är inte alltid genom dom bästa metoderna. Jag vet ingen raskattsuppfödare som skulle avliva ungarna för att dom inte blir sålda.
Dessutom är det lättare att planera om man köper en raskatt. Vill jag ha en korthårig, lugn katt så kan jag välja en ras som förmodligen blir så. Med en huskatt kan man ju få lite vad som helst.
Min hona härhemma är huskatt. Jag är absolut livrädd för att hon ska bära på någon sjukdom, och dö förtidigt. Och jag vill inte känna den stressen igen, och därför kommer jag förmodligen välja raskatt om jag vill ha katt senare i livet. Även om en raskatt självklart kan bli sjuk också, så är det i alla fall mindre risk. Eller så tar jag möjligtvis en vuxen katt från katthem.
Sen älskar man dom självklart lika mycket oavsett. Jag skulle inte älska min hona mer om hon hade en stamtavla. Raskatter är varken bättre eller sämre än huskatter, men raskattuppfödningen är allmänt bättre än huskattsaveln.
//Jessie
Länkar till en tråd som tar upp fördelarna med raskatt
http://katter.ifokus.se/discussions/53653e918e0e7434ac00057a-varfor-raskatt?participating-1
Jag vill säga att jag har inget emot huskatter, däremot är jag emot huskattsavel som den ser ut idag.. Har själv två huskatter som kom hit om omplacering vid 18 veckors ålder. Den ena av de har både astma och allergi, vilket jag inte kände till när jag köpte katten..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Det finns inga katter som är fulare än andra. Däremot finns det oansvarig och oseriös avel på katter, och det är mycket fult. Älskar man och värnar om katter ska man aldrig stödja och uppmuntra den avel som sker utan tanke på katters väl både på individnivå och med tanke på det huskattöverskott som redan finns (och som innebär att 100. 000 katter dagligen får utstå både lidande och hemlöshet).
Sajtvärd Katter iFokus
Har svårt att gilla andra katter då jag levt med samma katt hela mitt liv, enda sen jag föddes har jag haft samma katt vid min sida, så det gör bandet mellan oss väldigt starkt. Men alla katter är fina på sitt sätt, alla bondkatter och renrasiga är fina, men själv föredrar jag bondkatter då jag inte gillar när t ex katten har jättekort nos men det är säkert en smaksak.
Här är min/våran gamling♥
#7 Fast då finns det ju kattraser med långa och medel långa nosar med. :)
Bland kattraser finns det mycket och väldigt blandat att välja på. :)
#7 Som #8 sa så finns det raskatter med både vanliga noslängder och långa nosar.
Perser och exotic är ju bara två utav de många raserna vi har. B.la så har vi ju Europén som är vår inhemska lantras som bevarar katten av den klassiska bondkattstypen som var populär här några decennier sen.
TS: Det kan man ju fråga t.ex hundägare med. Är t.ex en chihuahua, pudel, schnauzer eller malteser finare än en blandras/amstaffskorsning? Eller väljer folk ras helt enkelt efter ens behov, smak, krav och livsstil?
Själv ville jag skaffa burma och siames för de har minimal pälsvård p.ga sin korta päls. De är glada, pratiga, aktiva, och hundaktiga, som passar min livsstil och smak. Dessutom, så kommer de ifrån en seriös uppfödning, med hälsotester, koll på inavelsgraden, vaccinationer, ID-chippade, mycket omsorg och så en bra start i livet, och det är sådant vill jag stödja.
När jag väljer hund, då köper jag ras för att veta vad jag får, för att veta att uppfödaren följer lagar, regler, kontrollerar inavelsgrad, ser till temperament osv. Skaffar jag katt så blir det huskatt (=bondkatt) antingenfrån katthem eller egenupphittad hittekatt, av den enkla anledningen att det finns så många hemlösa. Jag tror inte att huskattmarknaden och raskattsmarknaden konkurrerar med varandra, de är två skilda marknader, men då jag har tid, boende, familj och vilja att göra och kunna slå knut på mig själv för att anpassa mig/oss efter våra djur så kan jag ta en huskatt, för man vet aldrig vad man får med huskatter, de kan ju bli precis hur som helst, bor man litet och trångt, vet med sig att man är på ett visst vis och vill ha det så, då kan set ju bli jättefel med en huskatt som är tvärtemot eller oerhört aktiv. Tar man då en raskatt kan man veta vilken typ av temperament osv katten har. Precis som med rashundar.
Jag har valt raskatt av två anledningar. Den första är att vår huskatt köpt av en oseriös säljare fick avlivas bara 4,5 månader gammal, sjuk från dagen han kom till oss. Händelsen var ett uppvaknande och nu vill jag veta att min katt har växt upp under de bästa förutsättningarna, att föräldrarna är friska & hälsotestade & kattungen likaså. Jag älskade min lilla huskatt lika högt som mina nuvarande raskatter och därför vill jag göra vad jag kan för att undvika en så tragisk händelse igen. Den andra är att jag vill ha en katt med ett temperament som passar mig & min sambo. Oavsett pris & utseende älskar man sina djur oändligt. Det handlar nog om vad man själv värdesätter vid ett kattköp.
God morgon och tack för era svar.Kan helt hålla med om hur det går till med avel och friskhet hos alla djur och visst har man en helt annan koll när dom kommer från seriösa uppfödare.
Råkade ut för just den biten när jag tog två bröder,Eliah klarade inte av kastreringen utan somnade in under natten fast han vaknat och allt tycktes ha gått bra.Tio månader gammal blev han bara men jag är ändå glad och innerligt tacksam för den tid vi fick och jag fick lära känna en underbar kattkille samtidigt som sorgen att förlora honom var hemsk.
Nu tänker jag nog mer på att man ofta möter personer som anser att ha raskatt skulle vara "finare" än bondkatter.Jag har mött det själv med några personer men som ni också skriver är det djuret man älskar men tyvärr finns dom som anser det skulle vara finare och lite snobbigare med djur som är renrasiga.
Det var intressant att ta del av era tankar och kunskaper och det visar ju tydligt att inte alla tänker som så att det är finare utan syftet om man kanske ska ställa ut samt avel och hälsa.Jag har nog alltid vart den som vill ta hand om utsatta djur och ställer inte ut katter men deltog i hundutställningar under många år och då hade jag ju renrasiga hundar och både jag och hundarna trivdes med utställnings livet.Nu har jag fyra katter och dom är enbart sällskap och en salig blandning av allt möjligt.
Härligt att ta del av era tankar och kunskaper kring djur,ha en fin fin dag på er 🙂
Huskatter kan vara jättevackra, friska och med bra temperament.
Raskatter kan vara jättevackra, friska och med bra temperament.
I min mening är det inte mer rätt eller fel att köpa något av det. Däremot anser jag att det är "fel" att köpa katter från oseriösa försäljare som inte vaccinerat/hälsokollat kattungar eller följt andra riktlinjer. Det sistnämnda slipper man oftast oroa sig för när det gäller raskatter. Men tyvärr är ju inte alla uppfödare av raskatter seriösa heller, så som köpare har man alltid ett ansvar.
Jag har två huskatter och funderar på att köpa en raskatt nästa gång. Detta eftersom jag tycker att vissa raser verkar väldigt spännande (somali tex) och andra är sååå vackra och verkar väldigt trevliga (helig birma tex). Men det blir kanske en huskatt till, så länge uppfödaren är vettig!
Huskatt ("Bondkatt") och raskatter är som individer värda lika mycket! Dom är värda samma kärlek, lika bra mat och omvårdnad. Deras uppfödare däremot är det större skillnad på. (tror att det är fler som har tagit upp det innan mig)
Jag själv har en raskatt och ska ev. skaffa en till (siameser). Skulle inte kunna tänka mig en huskatt eller någon annan ras heller (undantag för oriental som är i princip samma ras). Dels så vet jag att jag får världens underbaraste katter och jag stödjer definitivt inga "byb".
Många som gillar huskatter skriver oftast att det är charmen att man inte vet vad man får och alla blir så olika osv. Raskatter är också individer dom blir också olika. Köper du en huskatt kan lika gärna få en jätte elak och jätte aktiv som du knappt klarar av. Man väljer ju ras efter livsstil och om man vill ha en lugn eller en aktiv katt. Köpa huskatt är som ett lotteri.
Pratar jag med någon som ska skaffa katt rekommenderar jag alltid en raskatt eller en huskatt från ett katthem, och avråder från att köpa hus-kattungar från en "uppfödare", ännu värre är nästan "blandraskatter" som kostar nästan lika mycket som en raskatt men som inte ens är vaccinerad! En hoppsan-kull kan dock hända, en fertil hona som rymmer från en seriös uppfödare.
Enligt mig finns det mer variation på de många raskatter än vad det finns på huskatter. Om man då gillar att katterna är väldigt olika (och kanske inte ens passar ihop) så kan man ju köpa olika raser? :P
Ni som föredrar huskatter för att alla blir så olika.. tar ni bara första bästa kull och blundar och rycker en kattunge? Nej, ni kollar på olika kullar och väljer noga ut en individ
Välj ut en ras på samma sätt, vilket utseende vill du ha och vilket temperament och sedan väljer ni ut den perfekta individen för er i kullen. Det finns raskatter som påminner och den traditionella "bondkatten" också :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Nej, raskatter är inte finare än huskatter. Personligen skulle jag aldrig stödja medveten avel på katter, huskatt som raskatt. Kommer jag att skaffa katt igen blir det huskatt från katthem.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Tråkigt att det finns folk som "anser att ha raskatt skulle vara "finare" än bondkatter" , som #12 beskriver… och lika tråkigt (tycker jag) att jag (som har 2 raskatt) ofta möter folk som tror att "raskatt är sjukare än blandras/hus(bond)katt!!", eller "EN KATT kostar så mycket?!OMÖJLIGT!!"osv.
Alla katter är fina på sitt sätt och kan ha härliga temperament oavsett raskatt eller hus(bond)katt!!
Även husisar kan ställa ut om man vill och kan få fina titel som raskatt
Folk häpnar oftast när de hör vad jag köpte mina katter för (10 & 16 000 kr) och kommer genast med löjliga påståenden som att jag försöker vara finare än någon annan, slänger pengar i sjön, tänk vad ja ku de ha gjort med pengarna istället osv osv. Skit trist jag har ju huskatt med med lika värde för mig
Ja, har själv fått höra sånna argument. Och då har jag inte ens hunnit köpa en raskatt.. "Snart kommer det massa gratiskatter, ta en sån istället" o.s.v.
Hur många huskatter på katthem finns det där man kan säga temperamentet på de inan de är tingade allihop när det gäller kattungar?
Jag vill ha raskatt främt för att jag är ute efter ett visst temperament på katten och jag inte vill stödja oseriös avel.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Samma gäller mig jag valde ragdoll pga hur min vardag ser ut och jag ville inte ha aktiva katter och det var det bästa valet jag gjort. Sedan känna det bättre att stödja någon som brinner för rasen och sedan får man sådan bra support med! Idag så är min uppfödare och jag mkt goda vänner och kommer inleda ett samarbete tillsammans!
För katten på 16000 kr kan vi räkna enkelt på en livslängd på 16 år.
Du har då betalat knappt 100 kr/mån under kattens beräknade livslängd.
Det är inte farligt dyrt om man tänker så och många betalar 10000-20000 kr för en hund som har en kortare livslängd utan att tveka…
Det skulle inte falla mig in att tycka en katt är finare (i betydelsen högklassig) än någon annan katt. Självklart tycker jag dock att min egen katt är den finaste (i betydelsen vackraste) katt som existerar 😃.
Som en del andra skriver här så ser jag skillnad på vilken avel köparen väljer att stödja. Oseriös avel är en styggelse i mitt tycke. Ibland har det misstolkats till att jag då skulle se ner på huskatter och tycka att de är mindre värda vilket inte är fallet.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Har faktiskt inte hört någon med raskatt som tycker att raskatter är värda mer.
Däremot tycker jag man ofta möter de som har fördomar kring att vi med raskatter tycker att våra "fina, dyra raskatter" är så mycket bättre än deras som "bara är" en huskatt.
Vilket jag märker allra mest när det blir diskussioner kring huskattavel då det ofta missuppfattas som att man anser att raskatterna är värda mer.
#12 Jag har aldrig hört någon säga att raskatter är "finare", förutom från folk som anser att sina blandraskatter inte minsann är huskatter utan "finare" än någon "tråkig bondkatt ifrån en bondgård" just för att dom har (oftast påstådda) raser i sig. En otroligt trist syn!
Sen finns det en hel del huskattsägare som tyvärr säger att de "bara" har en huskatt och inga "fina" katter som jag. Och då frågar jag varför mina katter är "finare" än deras? Finns ju jättemånga vackra, fina huskatter där ute, och om det inte vore för huskatterna så skulle inga raskatter finnas.😃
Däremot har man hört en del som #17 #22 säger. Tråkigt att folk ska kritisera en för ens val när man väljer ett husdjur.
F.ö så köper jag också andra husdjur med stamtavla. Mina råttor har stamtavlor, och det betyder inte att jag tycker dom är finare än t.ex zooråttor såklart, utan för att jag vill stödja en seriös och kontrollerad avel.🙂