Fisk till katt.
Hur många här ger fisk (rått, kokt eller i kattmatsform) och inte vet att det är skadligt och inte vet om att det inte bara är farligt för katten utan att de inte gynnar katten på något sätt. "Sotis får alltid lite kokt torsk" "Molly får alltid tonfisk på kvällen" "- Fisk i stora mängder är inte bra för katter. Det beror dels på att rovfiskar, såsom tonfisk, innehåller höga halter av tungmetaller som är farligt för en liten kattkropp, och dels att fisk i sig har ett mineralvärde som är för högt för katter och kan leda till att de får struvit (kristaller i urinen). Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av B1-vitamin (tiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Dessutom har rå fisk sannolikt med sig parasiter såsom bandmask. Vidare innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror. Ger man mycket fisk kan detta medföra att katten drabbas av pansteatit som är en inflammation i fettvävnaden som gör att underhudsfettet klumpar ihop sig och förstörs. Fiskprotein är också en vanlig allergen för katter med födoämnesallergi." Jag själv, skulle aldrig ge mina katter någon form av fisk. Katter är renavlade karnivorer och är inte skapta på något sätt att äta fisk eller skaldjur.
Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se
Hur är det med Mjaus blötfoder med havskräfta, abborre osv?
När jag köper 10 olika Mjau förpackningar brukar jag köpa ca 2-3 st. med fisksmak, är det helt förkastligt eller ok, tycker du?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag undviker det, iallafall abborre. Däremot dör dom nog inte om dom får det ibland.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se

#1, blötmat är inte rå, och det är just rå fisk som innehåller ämnet som hämmar upptaget av B-vitaminet tiamin. Och vad gäller balansen mellan E-vitamin och fleromättade fettsyror har en kattmatstillverkare helt andra verktyg för se till att den håller sig vettig, och detsamma gäller salt- och mineralinnehåll i allmänhet.
Den nackdel som kvarstår är allergibiten, men även om fiskprotein är relativt vanligt är det ändå långt långt fler katter som äter kattmat med fisk i som aldrig blir dåliga, så där får man helt enkelt fråga sig om man tycker att risken är tillräckligt liten eller inte.
Frågan är väl mer - hur många kollar upp halterna hos sina katter?
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Läste någonstans att katter normalt sett inte äter fisk, utan att det infördes som en billigare proteinkälla på 50-60-talet. Mina katter får inte fisk alls, utöver det fiskmjöl eller fiskolja som ibland finns i torrfoder. Dock bara om det står sent i innehållsförteckningen. Det är dock mest för att min farsa är jätteallergisk mot fisk. Vi trodde länge att han var allergisk mot pälsdjur, men så var det inte. Så länge min katter inte äter fisk,har pappa inga problem med att vara med dem alls. Men fisk är alltså ingen naturlig föda för katter. Men om den är tillagad, gör den ingen skada för katten.
@Mpajunen på Instagram
Mina katter får fisk en gång i veckan och jag har full koll på allt det där. Jag ger bara tiaminasfri fisk och även tillskott av E-vitamin. Fisk innehåller även bra saker som är svåra att nå på annat håll tex. jod och PUFAs.
Har köpt fisk två gånger och blandat i deras barf, mest för att se om det gav något effekt på pälsen :)
Jag tror som #3 och ger mina katter blötmat som innehåller fisk, och även kokt fisk ibland bara för att de blir så glada.
Vet inte om jag snor tråden lite nu, ber om ursäkt i så fall, men jag är jätteintresserad av att få veta varifrån massor av kattforumister fått informationen att kokt fisk är så skadligt att det helt bör undvikas. Faktiskt så skadligt att det kvalar in på topp 3 bland råden man ger varandra på forumen när man ska lära andra hur de ska utfodra sina katter. Det är väl troligen så att jag bara letat dåligt, men jag har faktiskt försökt, och jag skulle bli jätteglad för en länk till någon källa. Exempelvis någon undersökning som visar att fisk är en betydligt starkare allergen för katter än nötkött, eller nåt.
Det behöver inte vara värsta avhandlingen, men heller inte bara en hänvisning till någon blogg om vad någon "hört". Lite statistik kring gjorda allergiutredningar hos några veterinärer eller nåt skulle duga fint!
Jag brukade ge mina katter blötmat med fisk i (bozita/mjau) men ena katten blev allergisk så nu får de ingen fisk alls. Det var såklart enda smaken som den katten tyckte om av bozitas och mjaus blötmat.. Så nu blir det dyra portionspåsar istället då hon vägrar all burkmat jag testat. 😛
Jag undrar varför de ska peta i fisk i nästan all kattmat.
Fisk, nötkött och mejeriprodukter är de vanligaste råvarorna katter reagerar allergiskt på det kan du läsa om i SACN 5 på http://www.markmorrisinstitute.org/sacn5_chapters.html.
Därmed inte sagt att fisk har högre allergenicitet än andra råvaror.
#8 Sen finns det ju en tendens till ben i fisk och kokta ben är farligt för både katt och hund :)
Katter är inget annat än renavlade karnivorer. Jag barf:ar mina katter med rå kyckling, gris, nöt, hemmauppfödda möss/råttor (helt och rent med ben), inälvor som hjärta, lunga, strupe, njurar samt lever. Jag har barf:at länge och i biologin så simmar sällan katter och jagar fisk i vatten. Katten kan få allt de behöver i rå anpassad föda så länge man vet vad dom får i sig. Det man ska tänka på är taurinhalterna som är livsviktiga. En katt kan äta en fisk helt rå - men hur bra är det när fisk inte ens sätter in någon "livnödvändig" åkomma i foderstaten. Att ge sin katt mjaus kattmat med fisk i någon gång eller kanske en räka kring midsommar är nog inga problem. Men jag förstår verkligen inte varför dom säljer tonfisk på burk till kattmat. Det är inte hälsosamt allt. Sen kan en veterinär aldrig säga om det är bra eller dåligt då dom rekomenderar dåliga foder som royal canin och hills - vilket rent av är skitfoder. Ska man veta så pratar man med en dietist (vilket jag gjort) och även pluggat kattens biologiska natur.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Tänk vad tiderna förändras.
När jag var barn o vi bodde på landet vet jag inte om det ens fanns kattfoder eller burkmat för katter. Vi ungar fick meta fisk som mamma kokade o katten åt. Hade en stor gryta kokt fisk i kylen som räckte några dagar åt gången.
Dessutom åt ju katten sork o möss och visst tusan fick han bandmask men vet inte om någon avmaskade sin katt på landet på den tiden.
Däremot kom en våg av kattpest emellanåt och på bondgårdarna som ofta hade många katter - såg man döda katter ligga överallt!
Usch - skönt att mycket hänt sen dess!
Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Mina ligister får kokt torsk ibland som "fjäskmat" eller vid sjukdom (gammalt tips från veterinär för att stimulera aptit). Jag är mycket väl medveten om att det inte är det nyttigaste i världen, men jag äter inte alltid saker som är nyttigt heller och unnar mina katter samma lyx (dock inte i samma utsträckning som jag själv, jag är inte i närheten lika noga med min egen hälsa som jag är med katternas).
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Sjuttan, det var konstigt ;) Min gammelfarfar och fammelmormor (som fortfarande lever) matade sina katter med nöt och köttdjur samt så jagade dom gnagare. Dom är gamla mjölkbondar och har då aldrig rekomenderat fisk. Pratade om katthållning med dem för någon vecka sen faktiskt. Under 1930-talet så fanns kattmat och övrig hundfodermarknad hos Spillers WINALOT, SHAPES och SAVAL. Dina föräldrar hade nog bara dålig djurhållning då.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Mina katter får Applaws Kyckling torrfoder som alltid finns framme & Ica's blötmat i fågel & köttsmaker. Ibland så blir det med kött, fågel och fisksmak med om vi missat att handla på stormarknaden och närbutiken har bara denna variant. När den ena tidigare var magsjuk fick han kokt fisk & kokt kyckling som gjorde susen för magen.
Nu är det nog rätt få katter som käkar nöt och fläsk i det naturliga också. 😉 Sedan håller jag inte alls med dig om att fisk inte tillför någonting som katter behöver. I Sverige har vi jodfattiga jordar vilket även innebär att köttet från djur som betar markerna är jodfattigt. Detta innebär att katter som huvudsakligen äter mat baserad på kött och ben från svenskuppfödda köttdjur kommer få i sig för lite jod (jag vet för jag analyserar recept). Då kan man välja att tillsätta jod i form av joderat salt, alger eller genom att ge havsfisk. I det vilda äter även katten hela sina bytesdjur dvs. inklusive hjärnan och hjärnan består av en stor del PUFA. När man då inte ger hjärna (vi som BARFar) bör man ge PUFA i någon annan form. Naturbeteskött i all ära, men det täcker inte upp. Man kan då ersätta med sälolja (katter är ju kända för att äta sälar 😃), fiskolja eller genom att ge fet fisk.
Jag anser nog att jag vet en eller två saker då jag är biolog, har läst näringsfysiologi och arbetar med kost- och beteenderådgivning. BARF är ett koncept, inte en religion. Ingenting är svart eller vitt.
#15 "Min gammelfarfar och fammelmormor (som fortfarande lever) matade sina katter med nöt och köttdjur samt så jagade dom gnagare. Dom är gamla mjölkbondar och har då aldrig rekomenderat fisk. Pratade om katthållning med dem för någon vecka sen faktiskt."
Vad man gav djuren berodde till stor del var man bodde. Fisk var dyrt och svårt att förvara om man inte bodde längs kusterna. Vilket medförde att man matade djuren med andra animalier_.
_
"Under 1930-talet så fanns kattmat och övrig hundfodermarknad hos Spillers WINALOT, SHAPES och SAVAL."
Är det bra djurhållning alltså enligt dig att mata rovdjur med kex baserat på spannmål? Du kanske skulle kolla upp vad det är du refererar till?
"Dina föräldrar hade nog bara dålig djurhållning då."
Vilken tråkig kommentar, du kan orimligt veta vilken hållning det var och vilka mekanismerna var som medförde att kattpesten bredde ut sig.
#0 Jag ger mina rå fisk, gärna strömming. De forskningsrapporter som finns angående allergier listar även lamm som högallergent för katter. Sedan är ensidig kost aldrig nyttigt, så jag ger ju en massa annat också.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 "Jag barf:ar mina katter med rå kyckling, gris, nöt, hemmauppfödda möss/råttor (helt och rent med ben), inälvor som hjärta, lunga, strupe, njurar samt lever.
Jag har barf:at länge och i biologin så simmar sällan katter och jagar fisk i vatten. "
Hej! Varför anses nökött och griskött vara mer naturligt än fisk? Om man talar om vad katter gör "i biologin". Även om de inte äter fisk "naturligt" så är det väl ändå större chans att de tar det naturligt än att de jagat nöt/gris? Nu syftar jag inte på argument som har att göra med fiskallergi etc, utan ENBART på argumentet att fisk anses vara onaturligt för katter medan det väldigt sällan talas om det onaturliga i att en katt käkar en ko.
#19 Jag vet inte, hur mycket fisk finns det i öknen? 😉 Plus att många katter gärna undviker vatten, så jag vet inte om det är större chans.
Sen så innehåller fisk även ämnen som t.ex bryter ned vitamin-E hos katt, och innehåller en massa tungmetaller, och kan dessutom vara beroendeframkallande med. För övrigt så ger jag för mig att nötköttsallergi är vanligt hos katter. Själv tycker jag att kyckling är nära nog kattens naturliga diet (smådjur såsom fåglar och gnagare).
#20 För det första så finns det vatten i öknen, speciellt i perioder kan de genomskäras av flätflodsystem, för det andra så är inte allt sandöken, utan det finns ett antal olika öknar, som exempelvis stenöken.
Svaret på din fråga? Det är större sannolikhet att hitta en fisk i öknen, än en kyckling.
Huruvida katter undviker vatten är mycket ett inlärt beteende sm de lärt av sin mamma.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vildvittra- det jag menade var att det fanns djurfoder på den tiden. Då talare innan sa att det inte vanns som argument på dennes tid.
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Hur är fisk beroendeframkallande? Vad gäller tungmetaller kan man minska intaget av dem genom att inte ge av de stora rovfiskarna utan kanske hellre makrill än lax.
Och jag är enig om att fisk inte direkt kvalar in som naturlig föda då katter huvudsakligen (till 70-80%) livnär sig på små gnagare och i övrigt främst äter småfåglar, kaniner och insekter men jag tror det är mycket få BARFare som lyckas åstadkomma en så naturnära kost.
Man får ge vad man har tillgång till och erbjuda variation och i mina katters kost ingår lite fisk som en del av variationen bla. för att ersätta de essentiella fettsyror som det naturligt finns rikligt av i hjärnan.
Många BARFare ger ju även mycket hjärta (10-20%) för att garantera ett tillräckligt taurininnehåll och inget bytesdjur består av så mycket hjärta så naturligt? Not much.😉 Därmed inte sagt att det är fel att ge mycket hjärta, kattens naturliga bytesdjur innehåller oerhört mycket mer taurin än köttet från våra tamdjur.
#22 Det var hundfoder som fanns i Storbritannien på den tiden, inte lilla Sverige eller för katter.
Öh jo. Det importerades till Sverige även till lilla Norrland bordi skojg'n och de hade kattmat ;)
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
#25 Då får du länka till där det står att de producerade kattmat innan kriget. Även gärna uppgifter om att den exporterades till Sverige under en period av matbrist i England (där kexen producerades).
Bättre du får prata med min gammelfarfar Anders, bara hör med honom. Han använde sig av det fodret till katter och jakthundarna
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Men huvudämnet är att fisk INTE är bra för katter. Jag önskar dom slutade använda det helt i foder. Okunskaper!
Se*Ocarinas
www.cuntcat.blogg.se
Jag ratar allt vad fisk och skaldjur heter (undantag fiskolja) till mina katter. Kan inte se någon orsak att ge de fisk med tanke på halten skadliga ämnen… (Dessutom är en av mina katter fiskallergiker, men väljer bort fisken även till den andra och kommer göra det även till den om jag ska köpa)
#18 Att det inte "pratas om att lamm är allergent" tror jag beror på att lamm inte finns undangömt i kattmat, vilket fisk gör. Du måste läsa innehållsförteckningen för att veta om fodret är fiskfritt, men lamm bara finns i lammsmak. Länka gärna om du vet om något foder av ej lammsmak som innehåller lamm..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#28 Jag vill också ha dina kunskaper Proktologi. Snälla berätta var du fått dem ifrån, för jag har bara hittat typ andra forumister och undersökningar liknande dem som länken i 10 refererar till, och de är ju löjligt små. Totalt 56 katter sedan 60-talet och flera av studierna handlar inte ens om allergener i första hand. Att nötkött, fisk eller mejeriprodukter ingått i en stor del av de menyer som de katter som drabbats av allergiska reaktioner, i de studier som de 56 katterna från 60-talet och framåt ingått i känns lite fattigt faktiskt. Framförallt fattar jag inte varför man skjuter på fisk och inte på nötkött. Så vilka kunskaper hänvisar du till när du säger att jag är okunnig, och bör sluta ge mina katter fisk. Förutom en namnlös dietist. Jag vill faktiskt veta, så att jag inte gör något tokigt! :)
#28 Nu är det ju varken jag eller Silvestris som är okunniga i den här frågan, två som ger fisk. Faktiskt är jag ganska så påläst och då inte från olika privata hemsidor på nätet som inte ens källhänvisar.
#29 Gelatin skulle mycket väl kunna komma från lamm.
#27 Då har du alltså ingen källa, då fortsätter jag att utgå ifrån att det som står på företagets hemsida är den korrekta historian.
#31 "Gelatin skulle mycket väl kunna komma från lamm"
Det tolkar jag som att det inte är säkert. Sen så bad jag om länk till något foder, inte ingrediens :)
Därigenom tolkar jag ditt inlägg som att du inte känner till något sånt foder. Alla katter jag har och haft äter/har ätit lamm och ingen har blivit allergisk mot det kan jag lova.
Men visst, jag kan plocka fram alla mina foderpåsar och skriva av inehållsförteckningarna på de, men det blir ett långt inlägg som inte hör till den här tråden - så jag avstår..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#32 Okej, då jag inte jobbar inom produktionen av gelatin, så kan jag inte svara på vad just den satsen innehåller. Du vet vad gelatin görs av? Jag misstänker även att inte heller de som tillverkar fodret har stenkoll på exakt vilka djurslag som ingår i gelatinpulvret.
Jag utfodrar inte heller mina djur med "skräp" utan tillverkar fodret själv så jag har ingen påse att konferera med.
Det var fisk den här tråden handlar om…
#33 Då antar jag att du vet djuren jag har hand om äter ;)
Jag är f.ö.klar i den här tråden :)
Min lilla historia om mathållning för katter på 50-talet - var bara evsett som en minnesbild från forna tider. Att det sen väcker anstöt hos en och annan "besservisser" stör mig inte ett skvatt. Vi bodde på landet - på en ö faktiskt - fick ta färjan om vi skulle till doktorn i stan´ t ex. Vi handlade allting i öns handelsbod. En riktig lanthandel med träskor i taket, sill i tunna och fotogen i uthuset. Tror inte handlaren hört talas om kattmat på burk eller i påse. Och om du vill kalla detta dålig djurhållning så varsågod, vad gör det? Inte mer än en fis i rymden. Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
#6 Silvestris
"Mina katter får fisk en gång i veckan och jag har full koll på allt det där. Jag ger bara tiaminasfri fisk och även tillskott av E-vitamin. Fisk innehåller även bra saker som är svåra att nå på annat håll tex. jod och PUFAs."
Hej! Vad för fisk får dina katter och hur tar du reda på om den är fri från tiaminas? Vidare, hur mkt E-vitamin ger du för att upprätthålla balansen?
De får huvudsakligen lax och makrill. Jag har tabeller över fiskar som innehåller tiaminas respektive som inte gör det så det går att undvika de som innehåller tiaminas. De brukar få 100 mg E-vitamin när de får fisk.
Jag hittade tidigare en amerikansk tabell som jag av någon anledning inte litade på just då. Finns tabellerna du använder tillgängliga på nätet?
Jag vet inte. Kan kolla upp det när jag har fixat anslutningen till den externa hårddisk jag har allt sådant bös på.
Tack! Himla sjysst.
här är en sida som tar upp problemet med tiaminas och där man kan se vilka fiskar som innehåller/inte innehåller tiaminas. (på engelska)