Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2192 ggr
oh-la
0

sjuk katt

min lilla katt är sjuk sedan i lördags. det är andra gången på förhållandevis kort tid som hon råkar ut för samma sak, sist var i december. i princip börjar det som en magsjuka, hon kräks och får inte behölla något, inte ens vatten. kräkningarna slutar efter ungefär ett dygn, men hon blir hängig och mat/vattenvägrar. ger man henne vatten med spruta kräks hon ofta igen efter någon timme. förra gången låg hon inne i 3 dagar för uppvätskning och övervakning innan hon fick komma hem. hon matvägrade fortfarande när hon kom hem, så vi fick tvångsmata henne i ett dygn ungefär med högenergifoder innan hon började äta självmant. hon är SKITSVÅR att få igång med mat när det är något. i lördags började det som sagt på samma vis, kräkningar i ett dygn, vägrar dricka och äta, kräks upp det man ger i spruta. in till veterinären, inget sitter fast i tarmen, uppvätskning och hon har fått stanna över natten. finns det något jag kan göra istället? vi åker ju självklart in med henne, om inte annat för att lägga vätska i nackskinnet på henne, men visar det sig att det är samma sak denna gången kanske det finns någon som har bra tips på saker vi kan testa hemma? någon som varit med om något liknande och känner igen sig? vi har en till katt hemma som är opåverkad och har varit det även förra gången, så det bör inte vara något smittsamt.

VildaVittra
0

Vad har dom testat och undersökt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

oh-la
0

röntgat, ultra på buk och njurar, blodtester på njurar och lever samt allmänt infektion då, men där hittade man ingenting. sist hade hon något förhöjda levervärden, men det är väl lättförklarat med att hon inte ätit på 3 dagar när hon kom in, och det var vad veterinären trodde också. njurarna såg bra ut.

oh-la
0

ja, svaret gav sig nu. hårboll som sitter fast i tunntarmen. dom tror att den har rört sig av sig själv, den sitter långt ner i tunntarmen, så man tror att den eventuellt ska röra sig neråt av sig själv, meni värsta fall blir det operation i eftermiddag. nu glömde jag fråga veterinären vad det kommer kosta om det nu blir operation. är det någon som varit med om det och vet ungefär summan av kalaset blir? hon är självklart försökrad, så oavsett betalar jag bara självrisken, men jag är lite osäker på om vi påbörjat nytt försäkringsår, om vi gjort det är det ju lugnt, men är det så att vi ligger kvar på det gamla är har vi redan haft henne inne för 18 000 för förra gången.

Nerdysiamese
0

#3 var är katten försäkrad?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

oh-la
7

if, har precis pratat med dem, så det var väl inga problem. har deras stora försäkring, så upp till 40 000 tar försäkringen. nytt försäkringsår från augusti så vi ligger fortfarande på samma år. totalt har vi 25000 kvar att utnyttja på försäkringen. skulle det överskrida det får vi börja nalla på besparingarna, även om det i sig inte är ett problem. katten ska hem frisk och behandlad, oavsett vad det kostar.

oh-la
8

nu är katten akut opererad och under uppvaknande. har suttit i bilen och bara gråtit och pratat med sambon om vart vår gräns går och hur mycket vi är beredda att utsätta henne för innan vi gör det för oss mer än för henne. när veterinären ringde och berättade att allt gått bra, att dom fått bort stoppet, att tarmen rör sig och att inflammationen i tarmen som blir av stoppet inte är värre än att hon klarar det var det som en sten som lyfte från bröstet. idag var jag helt säker på att jag skulle förlora min lilla katt. tänk vilken kärlek dom där små djuren får oss att känna. jag vet fortfarande inte vad det här kalaset kommer gå på, jag vet bara att vi innan man ens började prata om operation var uppe i  runt 8000-9000. jour, röntgen, ultra, prover, ja, det rullar på.

cattisa
2

Vad skönt att det verkar lösa sig för katten! Jag håller med dig. Det är värre när katten är sjuk än när man själv är det!
KattHjärta Katt

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

oh-la
5

#7 så sant. när det är som värst undrar man om den där smärtan man känner när man tror att man ska förlora djuren ens är värt det, men så kommer man hem till den andra som ska ligga nära och stryka och spinna, och då vet man att man gör allt man bara kan. jag kan sälja allt jag äger och äta snabbmakaroner om bara min lilla katt får komma hem frisk. älskade lilla katt.

MonicaLagerquist
1

Härligt att höra att operationen gått bra.

Stolt ägare till tre La permer

JohannaEkroth
1

Vad skönt att operationen gick bra för tjejen. Håller fortsatt tummarna för tillfrisknande. ❤️

Är det en långhårskatt ni har?

Vad ger ni henne för foder? Någonting som motverkar att hårbollar fastnar?

Kan faktiskt rekommendera det här: RC Indoor Long-Hair. Reduerade hårbollarna avsevärt på mina långhårskatter.

http://animail.se/royal-canin-indoor-long-hair-35-4kg.html

Har ingen erfarenhet av detta foder. Också RC. Fanns inte när jag hade mina långhåriga ulltussar. RC Intense Hairball: 

http://animail.se/royal-canin-intense-hairball-34-4kg.html

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

oh-la
0

yes, det är två birmor jag har. enligt Albano, kliniken där katten ligger är detta inget ovanligt problem hos just birma. deras päls är så tussig och flygig och klumpar sig lätt. dom får deran ett foder anpassat för långhåriga katter, dock inte canin. dom har ätit canin innan och inte alls mått bra av det. gått ner i vikt, fällt mer päls och mått risigt i magen. till på köpet är är det första ett light-foder och det kan jag inte ge mina taniga små katter :P i dagsläget kommer vi satsa på rakning, bad var annan till var tredje vecka och ordentliga genomborstningar. tror att det vi får börja med är att minska mängden päls. den kattens om ligger inne har tjock tjock päls, otroligt mycket hårstrån ungefär som vinterklädda djur. tror det är med själva pälsen vi får börja just nu. det foder dom äter nu har hjälpt en del, men på henne tror jag inget foder kan göra skillnad, man får helt enkelt bara mekaniskt avlägsna hår ofta! igår när veterinären ringde skulle man försöka ge henne något som ska öka hungerkänslan och sätta igång tarmen lite för att få henne att äta själv. annars var det sond och sondmatning som gällde för katten. hon är mycket bättre i alla fall, vilket känns bra. jag vet att hon är i goda händer. än så länge, ca 21 000 sek and counting. kanske kan få någon som väger om försäkring eller ej att försäkra. det är dyrt mer djur…

Lol V Stein
1

Om du vill undvika hårbollar så kan jag tipsa om kattmalt, malten bryter ner pälsen i magen så den kommer ut som päls-bajs istället. Funkar jättebra på min perser, hon tycker den är supergod också vilket underlättar.

VildaVittra
0

#11 Tänk på om katten tvättar den andra katten också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

oh-la
0

#13, självfallet gäller detta båda katterna :) ingen kommer undan nya pälsrutinerna hemma. däremot vet jag att det inte är tjejen som nu ligger inne som tvättar den andra, utan det är tvärt om, men oavsett kommer båda djuren få samma skönhetsbehandling framöver :) #12, det ska jag kika på :)

JohannaEkroth
0

Du kan ju ge Psylliumfrön som tillskott. Det är bra mot hårbollar. Se bara till att de dricker rikligt också. Då Psylliumfrön använder sig av vätska för att bilda en gel-liknande massa.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

oh-la
0

#15, låter bra :) jag testar malten till att börja med så får vi se, såg även att det andra fodret från RC som du länkade till innehöll just psyllium (i någon form). kanske kan vara värt att testa ändå, och se om det kanske är bättre med magarna den här gången. kl 15 ska jag och sambon åka in och prata med veterinären, dom ringde precis och ville att vi skulle komma in. dom hade satt sond på henne igår eftersom hon inte ville äta själv, men den hade hon helt sonika slitit ut, lilla gumman. man ville kolla om hon kanske blev lite gladare och tryggare om vi kom in och satt med henne en stund. man är lite oroliga just för att hon vägrar äta…

sagan
2

Tycker inte att torrfoder är bra att ge med tanke på stoppet. Katter har svaga törstreflexer. Malt, kattgräs, borstning och vätska är bra! Man kan blottlägga fröna så slipper man oroa sig för vätskan.Ges i blötmat då jag inte tror att de självmant äter det så som det är.

oh-la
1

#17, tyvärr har jag en katt som matvägrar fullkomligt om något inte passar. jag vet att blötfoder är bättre och har i omgångar försökt få mina att äta det, både genom att vänta ut, truga och låååååångsamt gå över. det går inte, dom vägrar och svälter sig hellre. inget funkar med mina, knäppgökar, det enda godis dom äter är ett annat form av torrfoder, dom fullständigt ratar allt från lyxblötmat till skinka, räkor och liknande som jag annars alltid försökt muta katter med när det behövs. inte heller rått funkar. dom har alltid varit likadana tyvärr, och då har jag ändå redan från början försökt variera konsistenser, fodertyper och liknande just för att jag inte vill ha katter som vägrar och är rädda för annan mat än det dom äter, spelar ingen roll. dom svälter sig om det inte är deras "vanliga" mat. inte heller så att jag har svängt mellan fodertyper, men jag har erbjudit blötmat, färsk mat som kyckling och kycklingvingar, färs och liknande men nepp.

sagan
2

#18 Ja katter är speciella på det sättet. Jag har själv kämpat i många år och det gav resultat för mig i alla fall. Alla kanske inte har sådan tur. Men att erbjuda blötfoder vid varje mål man ger är första steget. Går utmärkt att frysa in i små mumsbitar att erbjuda. Det finns knep om du inte redan testat allt vill säga. Som att strössla på mortlat torrfoder är ett av det. Men de tar tid. Fungerar det inte så kan man inte göra så mycket. Hoppas att det hjälper med malten så det slipper ge mer stopp i tarmarna på grund av pälsen bara.

cattisa
1

Hoppas allt går bra med katten och att hon börjar äta snart! Min gamla katt matvägrade hos veterinären efter en operation för ett år sedan. Vi fick med oss specialmat och sprutor för att mata katten hemma. Men bara vi kom hem började han äta av sig själv igen! Han längtade hem och ville ha sin vanliga mat.  Glad

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen