Otäck insident
Igår höll min man på att köra på två katter.
Vi bor längst in i ett villaområde och det finns gott om små barn och djur så min man kör alltid sakta och försiktigt. Men igår höll det på att gå illa iallafall. Två katter kom rusande ut genom en häck. Den ena jagade den andra och det var en hårsmån från att min man körde över dem.
Det gick på en ögonblick Som tur är gick det bra men tänk så bra det hade varit om folk hade koll på sina katter så att man slapp vara rädd för att köra på en katt.
.
Stolt ägare till tre La permer
Vilken tur att katterna klarade sig!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Ja, det är den där jobbiga linjen mellan att låta katten få leva fritt utomhus eller att ha dem som innekatter. Jag bor i lägenhet med två innekatter och de lever ett jättebra liv med mycket aktivitet. Jag skulle ALDRIG kunna tänka mig att ha dem utomhus här i staden (men det finns vissa som har det, räddade själv en katt från en lång plågsam död för bara några veckor sedan här på en gata), men visst skulle man vilja att de kunde få springa fritt på ängar osv. I framtiden bor man förhoppningsvis lite mer ute på landet och då kan jag tänka mig att ha dem lösa, beroende på närliggande trafik.
Det är svårt tycker jag. Jag har själv "kört på" två katter som jagade varandra i en liten by, och då CYKLADE jag! De for ut ur en buske och sprang rakt in i min cykel. Ingenting hände, mer än att jag blev väldigt chockad. Men det skulle ju kunna ha varit en bil som smetade över dem istället.. Samtidigt som utekatter lever ett fritt liv så lever de också ett grymt farligt liv, oavsett om de är på landet eller i ett mer befolkat område, tror jag.
Det knepiga är att det är okej att låta dem göra så just för att det är katter, hade det varit exempel två hundar hade det plötsligt blivit en mycket värre händelse för många…. Men katter är visst det enda husdjuret som ska få leva "fritt" oavsett vad som kan hända dem… :/
#3 Så är det verkligen. Många rynkar på näsan när jag tvekar när det gäller lösa katter. I staden är jag ett blankt nej, men i byar är det som sagt den där hårfina linjen.. Man älskar ju sina små katter och jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände dem något, speciellt inte om det vore en bil eller människa som skadat dem. Jag tänker på katten som låg på gatan och led. Tänk om det vore min och jag inte hade en aning om att den låg där. Tänk om folk bara hade gått förbi utan att bry sig. Nej usch, tanken är skrämmande.
Jag tror verkligen inte katter har det dåligt inomhus/i inhägnad om man bara ger dem möjlighet till aktivering, att få klättra och att ha sällskap. Man vill ju ge det bästa till sin katt, och när det är så svårt att avgöra blir det inte lätt. :P
Det är något jag är rädd för att behöva uppleva. Jag får tillräckligt ont i hjärtat av att hitta nån stackars katt som ligger död i diket, men det skulle vara en otroligt jobbig upplevelse att köra på en katt. 😕
Jag som bor i ett litet samhälle med närheten till skogen med massa katter som får springa lösa fritt tycker faktiskt att det är bättre med kontrollerad utevistelse såsom koppel eller rastgård. Inte nog med att katterna lever farligt trots att folk kör sakta, så är det faktiskt inte helt kul att själv "råka ut" för katter som kissar på verandan/ slåss på ens tomt eller som det värsta det finns en aggresiv katt som attackerar min lilla dotter när hon är ute. Om inte sambon hade varit allergisk hade jag själv haft katt men då hade det varit rastgård som gäller jag tycker det är lite respektlöst att utsätta grannar för obehag som katter om man har otur kan orsaka.