Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 929 ggr
Lamina
0

Rätt till katten?

En vän till mig fick för snart ett år sen ta hand om en katt åt en vän. Katten skulle bara bo hos dom tillfälligt, tills ägaren kunde lösa sin boendesituation. Nu har det gått 9, nästan 10 månader, och katten bor fortfarande kvar. Ägaren är svår, nästan omöjlig att få tag på. Det är inget problem i sig. Katten trivs och är omtyckt. Men jag personligen tycker att om ägaren visar så lite intresse för katten så borde dom behålla den. Om inte annat för kattens skull, så den slipper flytta runt. Men dom säger att dom kommer lämna tillbaka den när tiden kommer. Kanske lika bra att inte bli ovänner över en katt… Men jag undrar, rent teoretiskt, om dom ens skulle ha rätt att kräva tillbaka katten? Efter så lång tid utan att ens ha hört av sig tycker jag nästan att man borde förlora rätten till katten. H*n verkar ju inte särskilt intresserad av den iaf…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

jnielsen
2

Jag tror att det helt beror på vad som avtalats. Hos det pensionat där vi lämnar våra katter vid resa får pensionatägaren ta över ägarskapet för djur som inte hämtas på bestämt datum efter tre månader. Men där har man avtalat om hämtdatum samt betalning för den tiden. Står din vän som fodervärd så är det ju något man kan göra under väldigt långt tid.. I såna här fall bör man ALLTID skriva kontrakt. Har inget skriftligt kontrakt upprättats utan bara ett muntligt som säger "tills boendesituationen löst sig" då är det vad som gäller för, men vad som menas med det är ju väldigt öppet för diskussion.

OberonsMatte
4

Ja, har man inte kommit överens om något fastställt slutdatum är det "tills vidare" som gäller, men om katten boat in sig och ägaren verkar ointresserad kan det kanske vara bra om din vän frågar om hon får överta ägarskapet helt.

Om ingen tar på sig ägaransvaret fullt ut kan det blir problem ifall katten rymmer eller blir sjuk. Vems kontaktuppgifter står t.ex. i kattägarregistren (ifall katten är idmärkt)? Vem betalar veterinärvårdsförsäkringen och vem kommer att betala veterinärräkningen om katten blir sjuk eller skadad?

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
2

De kan ju fråga ägaren om de får ta över katten? Om de lyckas få tag i hen då.

Är ägaren såpass ointresserad av den som du tycker att det verkar så kanske hen till och med blir glad över ett sådant erbjudande🙂

Lamina
0

Hmm, nu är ju ingen av dom den typen av kattägare som märker eller försäkrar sina katter. Och några pengar för mer avancerad veterinärvård finns inte hos någon av parterna. Så om något händer är det nog rätt kört. Lite därför jag tycker dom ska ta över katten. Jag skulle gärna ta över den från dom och betala för märkning, kastrering och försäkring och låta dom stå som fodervärd. Katten trivs ju som sagt var där, men jag vill göra det bättre för henne. Men jag tog ett snack med dom katten bor hos. Och det framkom lite nya uppgifter om vem som egentligen äger katten, varför den bor kvar och varför dom är så envisa med att dom kommer lämna tillbaka den. På ett plan förstår jag situationen, så jag släpper det nu.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?