Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 927 ggr
Nicollan
0

Hjälp! Skrikande katt..

Hej,
min hankatt är snart 2 år och kastrerad. Han har sen en tid tillbaka börjat skrika väldigt mycket vid ytterdörren.
Bor i lägenhet. Han har aldrig varit ute (mer än rymt ett fåtal gånger ut i trappuppgången, grr!) han vill ju ut och tar varenda chans han får, att ta sig ut.
Tänkt på att ha ute i koppel, men tror ärligt talat att det bara skulle bli värre då.
Klarar inte vissa katter att vara innekatter helt enkelt?

Är även rädd att det skulle vara något annat, slags stressbeteende. För ibland känns det liksom som att han gör det "bara för att", dvs. som av vana..

Planerar att bo i hus i framtiden och låta mina katter vara ute, men här i stan går det såklart inte :/ 

Tips och råd?

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Scorpio97
0

Om du tar ut honom, bär ut honom i transportburen då, så förknippar han inte dörren med ut (: Vissa katter blir nöjdare av att få gå ut i koppelpromenader, och vissa blir värre. Har du balkong eller liknande? Vissa blir lugnare av att få vara ute på en balkong (innätad naturligtvis), och för vissa räcker till och med en nätat fönster. 

Även kastrerade katter påverkas av att det är vår. Detta gäller speciellt om dom blev kastrerade sent, nu vet jag inte om din hane blev det dock? Så det kan vara bara vårkänslor, och då är det inte så mycket att göra förutom att försöka aktivera katten mer.  

Det kan även vara så att han har tråkigt, och har upptäckt att du reagerar och ger uppmärksamhet om han börjar skrika..? Om du gör det vill säga.

//Jessie

Nicollan
0

Tyvärr ingen balkong :/

Han kastrerades tidigt och har haft detta beteende även på vintern/hösten.. så det utesluter vårkänslor. Men det naturliga behovet av att vara ute kan det ju förstås fortfarande vara.

Jo, egentligen skulle man väl total ignorera, vilket jag gör mestadels av tiden men oftast försöker man ju avleda honom på något sätt vilket i princip är att ge uppmärksamhet..

Ae jobbigt är det, för både honom, mig och säkert för grannarna också :P

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Scorpio97
0

Hur mycket leker ni med honom? Att avleda när han redan börjat är att ge uppmärksamhet, men det kanske går att trötta ut honom innan han börjar? (: 

Och koppelpromenader kan hjälpa. Det är olika. Om han ändå står och skriker, så kanske det inte skadar att prova? Men ta ut honom i transportburen som sagt.

//Jessie

Nicollan
0

Inte så mycket som vi borde i alla fall. Det blir nog lätt så när det är två katter tror jag, man förväntar sig att dom leker tillräckligt tillsammans liksom.
Men borde absolut sysselsätta och leka mer än vad jag gör..

Ska fundera på om jag ska prova på koppel eller inte! Tack för svar! :)

_
🌺

[[eskils_]]
1

Har han tillgång till fönsterbrädor där han kan ligga bekvämt och spana ut när han vill? Viktigt för de flesta katter.

Nicollan
0

#5 Nja, det finns en hel del fönster men fönsterbrädorna är väl inte dem mest ligg-vänliga :P men han brukar sitta och titta ibland :)

Tror mycket väl att innekatter kan ha ett bra liv, men jag förstår verkligen att man blir uttråkad och understimulerad i en lägenhet! Det blir även jag. Men känner sig liksom instängd. Även om dom inte vet något annat, men ändå..
 Det ultimata vore verkligen ett hus på landet och bara att kunna öppna dörren ut i friheten ;)

_
🌺

mizzm
2

Aktivering är jätteviktigt för en innekatt. I alla former, att dom har ställen dom får vara på, klösträd, helst ett i varje rum, leksaker dom kan leka med på egen hand, men även att matte eller husse tar sig tid för att leka och busa. Vi brukar ägna minst en halvtimme per dag åt att busa med våra två innekatter. Då sover dom ofta hela natten sen. Jag tror det är viktigare än vad man tror att man verkligen tar sig tid att leka med katten, så att den känner att man har tid för den. Även om man har två katter betyder det ju inte att man som matte eller husse inte behöver leka med katten längre.

mizzm
1

Utifrån det du beskriver så låter det som att katten är understimulerad. Tipsar som sagt om aktivering, men även promenader i koppel. Vid ett sånt beteende försöker katten tala om att något är fel.

sagan
1

Är kissen ensam? Kanske ett sällskap kan vara av nytta? Sen kan jag tänka mig att om han kommit ut i trapphuset ett par gånger kan se det som en del av sitt revir. Och får man då inte kolla av det kan man faktiskt börjar gnälla 😉Men ignorera är det ni kan göra. Även sätta något för så han inte kan smita ut när ni kommer hem. Göra en form av ram som ni lätt kan kliva över när ni kommer hem och som hindrar honom att komma ut i trapphuset.

Lynx_
1

Har en hankatt som är precis likadan men han jamar av alla olika anledningar, om torrfodret är slut går han vid dörren och jamar. Om han vill ha lite uppmärksamhet så går han vid dörren och jama. Om han hör en katt ute så börjar han jama. Han är allmänt en väldigt pratglad katt. 

Men som sagt det är viktigt att aktivera katten, så ett tips är att aktivera honom med t.ex. da bird. Godis är ju också populärt att jaga.

Fingerprints
1

Du har fått en del bra tips. Tänkte bara understryka vikten bakom att inte ge honom uppmärksamhet när han jamar vid dörren, titta inte ens på honom. Katter uppmärksammar vad som får oss att reagera och utnyttjar sedan det för att få det de vill ha. Så ignorera totalt.

Som sagt tror jag att stimulans kan jobba bort det här beteendet. Lek tillsammans, det är fantastiskt kul att leka med sin katt. Köp eller bygg egna interaktiva leksaker, göm mat och hitta på andra grejer som håller honom aktiverad.

Det du kan prova är att ta ut honom i transportbur när ni går ut, så associerar han inte dörren vid att komma ut.

Lycka till :)

Regnbåge

Nicollan
0

Tack för alla tips!
Ska verkligen försöka aktivera honom mer och hoppas på att det hjälper =)

_
🌺