Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2791 ggr
Jelenas
2014-05-01 00:38
0

Aggressiv katt

Hej! Skulle vilja ha råd ang en av våra katter. Det startade natten till igår med att två av dom rök ihop av någon anledning. Såg inte vilka det var och vad som hände. ( vi har 3 st) Väl sen på morgonen verkade allt lugnt och det var inget mer med det men efter en stund hör vi hur honkatten ligger och morrar under soffan. Har absolut ingen aning om vad som skedde men efter det är våran ena hankatt som förbytt. Den katten som alltid varit den snällaste av dom 3 och inte gjort en fluga förnär ska plötsligt attackera dom andra. Han flyger på dom båda så pälstussar ryker, dom andra 2 kissar på sig av skräck så just nu får han vara instängd i ett av rummen. Han har kattlåda plus mat och vatten och jag sover hos honom så det ska vara lite uthärdligt för honom. Min fråga är ju då om någon kan ha en aning om vad som har hänt? Vi har klämt och känt och han verkar inte ha ont på så sätt. När vi är med honom i rummet är han sitt gamla vanliga jag. Provade att låta honom gå runt i lägenheten när dom andra fick vara instängda men han gick mest runt och var stressad med stor svans och markerade lite här och där. När sonen började gråta sprang han direkt iväg och ville bort så han är ju uppenbarligen stressad över något men kan inte förstå över vad iom inget nytt har hänt. Hoppas ni har några tips för vi kan definitivt inte ha det så här. Tycker mest synd om honom även om han just nu verkar tryggast inne i rummet.

[[pimey]]
2014-05-01 06:17
0

Är han kastrerad?

Uppkatten
2014-05-01 09:39
0

Låter som att det är hög tid för ett veterinärbesök.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2014-05-01 10:24
8

Hur gamla är katterna?

Är de kastrerade?

Hur länge har de bott ihop?

Är de ute- eller innekatter?

Det som troligtvis har hänt är att den aggressiva katten har blivit väldigt rädd och stressad av en utlösande händelse, t.ex. smärta eller en skrämmande upplevelse. Det behöver inte vara så katten själv "var med" i incidenten under natten, men att kattkompisarna rök ihop kan har varit tillräckligt skrämmande för att utlösa s.k. skräckaggression hos den här katten. När katter känner sig så rädda eller stressade att instinkterna tar över, glömmer de bort vilka som är vänner och vilka som är fiender. De riktar aggressionen mot de som ligger närmast till hands, i det här fallet kattkompisarna. Ibland räcker det med främmande lukter eller åsynen av en främmande katt för att bästisar plötsligt ska ryka ihop eftersom de då överför "hotet" till varandra.

Det bästa i det här fallet är att:

Försöka utesluta att den aggressiva katten är skadad, sjuk eller har ont.

Separera katterna helt i några dagar tills den aggressiva kattens stressnivåer har återgått till normal nivå.

Återintroducera katterna långsamt och försiktigt genom att dela av reviret med kompostgaller, så att de utan risk för konfrontation får vänja sig vid doften och åsynen av varandra.

Plugga in en (helst flera) Feliway-adaptrar som avger doftferomoner som får katter att känna sig trygga och harmoniska. Både i den aggressiva kattens rum och i de andras.

Uppträd som vanligt själva och var så avslappnade och "som vanligt" som möjligt i katternas närvaro. För att hjälpa en katt att lätta på inneboende spänningar är den bästa medicinen oftast att leka med katten.

Sajtvärd Katter iFokus

Jelenas
2014-05-01 14:25
2

Japp han är kastrerad. Tack för tipsen, skapa definitivt prova dom.

Jelenas
2014-05-01 14:28
1

Visst ja, dom är innekatter och alla 3 har bott ihop i mer än ett år.

Jelenas
2014-05-01 22:45
1

Katten har nu fått vara ute lite på övervåningen med grind mellan. Har väldigt svårt att tolka honom dock, han är ju väldigt kelig mot oss tvåbenta i familjen men fortsätter att fräsa åt dom andra. Jag kanske letar efter halmstrån men jag tycker att han har lugnat sig lite. Han får fortfarande stor svans samt reser ragg när han ser dom men öronen är fortfarande som vanligt om man nu ska tolka sådant. Han springer inte fram mot grinden och försöker attackera utan smyger mest runt och fräser. Sen står han plötsligt och jamar ner till dom andra. Vet varken ut eller in men det verkar som han är trygg i sitt rum, när han blev för orolig gick han tillbaka in dit.

Uppkatten
2014-05-01 22:55
2

När katter börjar bete sig annorlunda än normalt bör man alltid kolla hos veterinären så att katten inte är sjuk eller har ont någonstans. Om katten är frisk kan man sedan gå vidare med andra åtgärder vid behov.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Proktologi
2014-05-01 23:00
0

Hur många kattlådor har du? Eftersom att du har 3 katter så ska du minst ha 2 kattlådor enl jvb regler. Kan vara viss orsak till revirsbeteende

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

OberonsMatte
2014-05-02 05:58
2

#6 Det är inte ovanligt att en katt med höga stressnivåer både spinner och är ovanligt kelig. Att spinna är då kattens sätt att försöka lugna sig själv, att kela är ett sätt att blanda sina dofter med det som känns tryggt.

Angående kattlådornas antal är det 2 lådor enligt Jbv, men kattbeteenderådgivare rekommenderar att man har lika många lådor som katter + en extra för att undvika att det uppstår konkurrens kring dessa med problembeteenden som följd. Alltså 4 lådor till 3 katter.

Hur gamla är katterna? I vilken turordning flyttade de in? Ibland kan det finnas underliggande spänningar som pågått under en längre tid (utan att ägaren märkt något) bakom sådana här situationer. Katternas ålder, status och revirets resurser kan vara bakomliggande stressfaktorer som genom en enskild händelse plötsligt blir fullt synliga.

Sajtvärd Katter iFokus

Jelenas
2014-05-02 10:39
2

Tänk så lite man vet om katters beteende egentligen. Ang lådorna så har vi 3 st. Matplatsen har alltid bara varit 1 men det ska vi kanske ändra på och ha flera ifall det skulle hjälpa. Thorsten som är den "aggressiva" katten blir nog 5 nu i maj, osäker då han kom som vuxen. Svea fyller 5 i augusti och Sören blir 3 år i juli. Först hade vi Svea tillsammans med en annan katt som rymde och kom aldrig tillbaka. Vi kände att hon behövde en ny kompis och då kom Sören in i bilden. Dom två funkade väl inte optimalt utan han skulle bråka med henne hela tiden. Mest på skoj men hon fick aldrig vara ifred. Vi funderade fram och tillbaka hur vi skulle göra och kom fram till att en lekkompis till Sören kanske vore nåt. Då slapp kanske Svea dom små upptåg han sysslade med. Det var där Thorsten kom in i bilden. En större succé kunde man ju inte hitta, dels så kunde grabbarna röja och leka och Svea fick lite lugn och ro. Jag har alltid kallat Thorsten för Bärgarn i filmen bilar. Lite korkad men en hjälte utan att veta om det. Lång historia men det är i alla fall så dom kom in i våra liv. :)

OberonsMatte
2014-05-02 17:35
2

Hm…intressant! Förutom temperament och personlighet spelar katters ålder och turordning vid introduktion på reviret och i kattgruppen stor roll för katternas inbördes status. Den naturliga ordningen är att den som är fullvuxen och först på reviret får ett övertag när det gäller status (rang), särskilt när nykomlingen är en kattunge/ungkatt. 

Oftast behåller katter den status de en gång fastställt sinsemellan hela livet, men det finns faser i katters liv som sätter den fastställda ordningen i gungning: Först och främst könsmognad och allt som fertilitet innebär, men om katterna är kastrerade finns det en annan fas som kan ställa till med (nästan) lika mycket oro i gruppen och det är när katter uppnår social mognad vid ca 2-4 år. Det är då de börjar se på status och revir med en vuxen katts ögon och kan få för sig att utmana den som de tidigare accepterat som överlägsen i status.

När en katt utmanar en annan katts status inom en kattgrupp sker det ofta på ett väldigt subtilt sätt (till att börja med). Vi människor måste vara väldigt medvetna om katters beteende, kattspråk och samspel för att uppfatta en begynnande maktkonflikt och se vem som utmanar vem.

Jag uppfattar inte riktigt hur gamla katterna var vid introduktionen, men eftersom Svea var först på reviret, Thorsten var fullvuxen när han flyttade in och Sören är mitt i den sociala mognadsfasen nu finns det flera naturliga förklaringar till pågående spänningar i gruppen som plötsligt kan ha exploderat genom en utlösande händelse.

Sajtvärd Katter iFokus

Jelenas
2014-05-02 18:36
0

Han var 3 år när han kom till oss men vi tror att allt inte riktigt står rätt till i huvudet. Om en katt skulle kunna få en lindrig utvecklingsstörningsdiagnos hör han nog dit. Det har dock fungerat så bra för honom att vi låtit honom vara. Idag hände dock en mycket positiv sak. Han fick komma ut och gick fram till grinden där Sören satt på andra sidan. Thorsten gick fram och nosade på Sören och jamade lite. Tyvärr var Sören snabb och hoppade över och då blev det fel igen. Men vi känner ändå att det finns ett litet litet hopp för honom

OberonsMatte
2014-05-02 18:47
0

#12 På vilket sätt jamade han? Brukar han jama mot kattkompisarna?

En vuxen kastrerad katt jamar i vanliga fall extremt sällan åt andra vuxna katter. Möjligen ett brrp-ljud som en vänlig hälsning, men är det ett jamande är det oftast ett varningsläte…

Sajtvärd Katter iFokus

Jelenas
2014-05-02 18:53
1

Ett vanligt lite mjau typ, svårt att beskriva. Men det var inte alls något morrande eller fräsande som det varit innan. De brukar jama eller jama vet jag inte. Inga av våra katter kan jama normalt. Det låter typ som duvor hela bunten Om jag får tillfälle sen så ska jag försöka filma honom. Lättare att visa så tycker jag. Sen ska du veta hur mycket jag uppskattar dina svar. :)

OberonsMatte
2014-05-02 18:59
2

#14 Tack! Jag tycker själv att det är så intressant med katters beteenden att det här fallet känns väldigt spännande.

Om det var så att Thorstens jamande faktiskt var ett varningsläte (vilket katter uppfattar betydligt bättre än vi), var Sörens beteende väldigt respektlöst och utmanande eftersom han hoppade över grinden, trots varningen.

Sajtvärd Katter iFokus

Jelenas
2014-05-02 19:06
1

Det är inte för inte vi kallar Sören för lymmeln. ;)

Jelenas
2014-05-03 10:16
1

Det har inte hänt så mycket mer. Min man tog in laserpekaren till honom igår och den var han direkt på och ville leka med så där verkar det ingen skillnad i alla fall.

Jelenas
2014-05-03 16:57
0

Min man filmade honom innan. Tyvärr kom det inte upp någon annan katt men man ser ju lite hur han är när han är själv. Bortse från stöket, övervåningen som Fru Månsson glömde. 😉

OberonsMatte
2014-05-03 17:04
0

#18 Jag kan inte se någon film…

Sajtvärd Katter iFokus

Jelenas
2014-05-03 17:11
0

Oberonsmatte, vill du adda mig på FB om du har? Jelena Månsson heter jag. :)

OberonsMatte
2014-05-03 17:36
0

#20 Ok.

Sajtvärd Katter iFokus

Jelenas
2014-05-03 17:43
0

Hm, verkar inte fungera med FB heller. :(

Jelenas
2014-05-05 07:12
2

Uppdatering för alla som vill. Igår fick Thorsten komma ner till nedervåningen när dom andra katterna var instängda. Man märker hur stressad han är, även om han nyfiket springer runt och nosar och har sig så verkar han ändå nervös. Som om att han tror att dom andra ska komma när som helst. Vi har inte hunnit köps feliway ännu men ska försöka göra det idag. Vi måste även försöka introducera dom andra katterna på ett bra sätt utan att det blir fel.