Vilken försäkring ska man välja?
Hej!
Jag och sambon går i tankar om kattköp och funderade lite över vilken försäkring som är bäst.
Har tittat på Agria och Folksam, vet inte om de andra är värda tiden? Har sökt på siten men inte hittat svar på vad Folksam har i självrisk på en Huskatt. Någon som vet? Kan man reglera de? Går försäkringsbeloppet ner när katten blir äldre? Hur gammal isåfall?
Agria kan man ju reglera mycket på det viset.
Är priset man får beräknat kattungepriset per månad eller priset för en vuxen katt? Eller är det samma månadsavgift för båda?
För övrigt blir det nog en hane.
Så många frågor haha.. Har kollat men inte blivit mycket klokare på hemsidorna. Vill det bästa för katten i framtiden!
(har redan köpt matskålar, trots den ev. tilltänkta kullen endast är drygt en vecka, hehe)
Aut viam inveniam aut faciam
Det jag vet är att alla förutom Agria sänker försäkringsbeloppen när katten blir äldre. Tror dessutom att många, men inte Agria, vägrar försäkra katter över 8 år.
Är inte helt hundra, men TROR att det är folksam som ensamt bolag ersätter för FORL, dock är det max 2000kr/år (kanske någon som vet mer klan fylla i här?) Så för min del är det en droppe i havet.
Själv har jag katterna i Agria och maxförsäkrade.
Har just nu Folksam och har fått det mesta ersatt av dem de två senaste åren som jag haft katt. Jag vet inte hur det är med huskatter men det borde inte vara så stor skillnad på deras prissättning jämfört med raskatter, det kanske t o m är lite billigare för dem, men nån annan får isåfall dela med sig av den infon. För en av mina katter som jag haft försäkrad sedan kattungeåldern i Folksam har priset alltid varit densamma, dvs 85kr/mån för den högsta ersättningsnivån men utan livsförsäkring och hon är en perser men min andra katt som är birma, hane och ett år äldre kostar även han 85kr/mån i försäkring med samma villkor som min andra katt.
Har inte haft några problem med direktreglering i samband med skada/sjukdom. Senast var det i somras som min ena katt fick problem med en jobbig hårboll som gjorde att han låg på djursjukhuset i 2-3 nätter(kommer inte ihåg riktigt) där notan landade på ca 14 000kr och Folksam ersatte då närmare 10 000kr av summan. Det är alltid samma självrisk oavsett hos Folksam: 1500kr + 20% av resterande kostand. Om två dagar kommer min andra katt att opereras pga juvertumörer vilket kommer landa på mellan 10-12 tusen enligt sjukhuset och Folksam kommer att ersätta det(ringde de idag för att dubbelkolla). Dock fick jag nyligen reda på att Folksam är en av de bolag som inte ersätter för cellgifter eller strålningsbehandling vilket gjorde mig besviken för stunden ifall min katt nu visar sig ha cancer fast hon precis fyllt 2. Men hennes operation på fredag kommer Folksam betala för ändå, dock tror jag inte att de betalar ifall hon behöver fler operationer som har med cancer att göra utifrån det jag läst på det finlista. Det känns inte så jobbigt nu att cellgifter o sånt inte ersätts för min katt då jag känner att jag inte vill operera henne mera efter att vi fått diagnos, utan vi får helt enkelt leva med henne tills hennes livskvalite börjar visa sig bli dålig och då får det bli avlivning så att hon slipper lida.
Okej tack!
Fick precis veta att de bara är honor i kullen men det gör nog ingen skillnad.
Känns som om Agria är bättre måste jag säga, fler valmöjligheter.
Kan man vaccinera mot FORL?
#4 FORL är en tandsjukdom som får tändernas emalj att försvinna och pulpan visas, vilket såklart gör ont! Man kan inte vaccinera eller medicinera mot det, men att rengöra tänderna och hålla dem fria från tandsten hjälper. När en tand angripits av FORL får man dra ut dem hos veterinär.
När man tecknar försäkring via Agria, så kan man ange ett nummer som finns på Kattkommandosyds hemsida, då räknas det som att de tipsat dig om försäkringen och de får en liten summa för det. Så hjälper man en god sak!
Kolla Dina försäkringar, dem har jag. De sänker visserligen beloppet när katten blir äldre men förutom det har de suveräna villkor med ca halva priset i premie jämfört med de större bolagen (som alla också sänker beloppet förutom Agria).

Be uppfödaren att h*n försäkrar in katten vid sex veckors ålder så slipper du oroa dig och katten är försäkrad redan innan den kommer till dig.
Jag har IF till mina katter och är väldigt nöjd.
Har man fler försäkringar i samma bolag så får man rabatt. Är man med i SVERAK så får man numera rabatt på sin Agria försäkring.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Det är också så att försäkring är dyrare till hanar med Agria eftersom de, mer än honor, rymmer och slåss. Jag sa att min hane är innekatt och kastrerad men det gjorde inget - han är ändå en hane! Lite konstigt!
#3 Oj, missade helt ditt svar tidigare!
Tack för ett så utförligt svar. Håller tummarna om att din misse inte har cancer och blir bra i och med operationen!
#5 Hehe, ursäkta min okunskap i det ämnet. Men tack, hade tänkt borsta tänder och så ändå. Plus ej tillagade kycklingvingar o liknande :)
Kommer skriva in numret om de blir Agria.
#7 Okej tack! Ska jag kolla upp. Får jag fråga om du behövt använda försäkringen någon gång? Var de bra då?
#8 Tror jag får göra det själv om jag vill, men ska definitivt fråga om det.
Okej, min sambo har Folksam på allt, men kommer antagligen försäkra i mitt namn så tyvärr gör de nog varken till eller från. Men bra att veta för andra också!
#9 Ja det lät underligt..? Honor kan ju få ungar och de kan bli en massa problem. Tycker könet borde vara irrelevant.
Dock var de två små tjejer i kullen så blir en liten tjeja, eller två då vi blev erbjudna två och sambon tycktes intresserad ändå haha.
Tack för alla svar! Helt novis på allt vad försäkringar heter så är väldigt tacksam.

TS-berätta för uppfödaren att h*n har uppfödaransvar i tre år så att det ligger ju för henne också att katten är försäkrad.
Dolda fel gäller även för huskattsavel så även om det är en såld huskatt så har uppfödaren tre års ansvar för dolda fel.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#11 Det är inte direkt en uppfödare då de är en kull stallkatter. Två stycken tjejer. Då inget av de katthem i närheten hade någon kattunge man kunde boka (en som var en vecka som man inte kunde titta på och säkerligen får bra hem ändå) så kommer vi kolla på dessa istället.
Så kort sagt är det ingen idé att tjafsa om sånt. Satsar istället på en bra försäkring.
Du gör som du tycker känns bäst!
Oavsett vad så är det ni som ska leva med katterna och inte vi..
Om du väljer Agria (som jag personligen tycker är bra) så ta en funderare på "Agria trygghet" som jag nämnde i tråden någon länkade till..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#10 nej har faktiskt aldrig behövt anlita dem än, ta i trä!
#10 vet inte om du redan bestämt dig till hundra men angående det här med att din sambo har alla sina försäkringar hos Folksam och inte du… När jag fortfarande bodde hemma för sen tecknade jag hos Folksam mina kattförsäkringar på samma hushåll som mina föräldrar men i mitt namn(autogiro kopplat till mitt eget konto så inga krångel), och de hade ju allt försäkrat hos Folksam så jag och dem fick rabatt. Dessutom fick jag återbäring från kattförsäkringen häromdagen på ca 75kr, visste inte ens att det var möjligt att få. Jag har ju bara erfarenhet från Folksam och har aldrig haft problem med dem, däremot med Sveland där en av mina katter har dolda fel försäkring som hon behövt utnyttja har visat sig vara krångliga. Sen när det kommer till Agria vet jag inte om de är så bra egentligen med tanke på att de verkar va snåla då och då när de vägrar ersätta för skador och sjukdom med vaga anledningar, man hör ju lite här och där om såna fall. Senast var det idag som jag såg ett inlägg på Sveraks sida på Facebook. Bifogar en bild på det här:
#15 Det behövs betydligt mer information angående enskilda fall för att som utomstående kunna värdera vad som ligger bakom en nekad ersättning. Jag utgår ifrån att Agria (precis som alla andra försäkringsbolag) följer de villkor och undantag som gäller för den tecknade försäkringen. Att djurägare inte läst (eller förstått) de finstilta villkoren ordentligt är varken försäkringsbolagens eller enskilda handläggares fel. Anser man att ett enskilt fall blivit felbedömt (enligt villkoren som finns), kan man överklaga och be veterinären skriva ett utförligare utlåtande.
Att man "hör lite här och där" om Agria beror på att de står för ca 60 % av alla djurförsäkringar. De har alltså en större andel av marknaden än alla andra försäkringsbolag tillsammans.
Sajtvärd Katter iFokus
Kan säga att jag har haft problem med Dina försäkringar på bilförsäkring.. Eller ja, jag blev påkörd av en som hade de och ersättningen dröjde två månader, så om man ska gå på det så är t.ex. inte de bättre heller… Jag var 0% vållande och kunde bevisa det, men 2 månader är ganska lång tid om man behöver ligga ute med t.ex. 40.000 kr..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉