Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1165 ggr
Rosaranarosenstrale
0

HJÄLP! Tandköttsinflammation

Min kisse 4 år har efter tandsanering och utdragenliten FORL tand inflammation i sitt tandkött mest nedre käke och runt hörntänderna.

Blev ordinerad kortison med namnet Prednisolon Alternova och med ett misslyckat försök att stoppa in tabletten som den var utan att han svalde den så spydde han och skummade ur sin mun.

Efter att vi provat dagen därpå att lösa det i vatten och sputa in det i hans mun hann vi halvvägs och han blev hysterisk och skummade och utsöndade saliv, sket sedan diaree i sovrummet stackaren.

Jag varken vill eller vågar ge han denna hemska medicin.

Snälla någon som har någon idé på annan antibiotika, huskurer och erfarenheter av denna medicin och annan.

Vill inte att han ska lida och jag vill få bukt med problemet. Men det är hjärtslitande att se han må så jävla illa av medicinen. (Som han knappt fått i sig)

Ledsenmatte :(

Rosaranarosenstrale
0

Ska tilläggas att ingreppet som gjordes intäffade i slutet av januari och då fick han medicam några dagar efter ingreppet. Gick tillbaka efter att inflammationen och hans andedräkt inte gett med sig.

Rosaranarosenstrale
0

Här i dagarna alltså. Snälla erfarenheter, åsikter, hjälp? Vill han ska bli bra nu står här maktlös

Egycsaj15
0

Rådfråga vet?

[Lilyz]
0

Jag använder Hexarinse munskölj på min katt när hon får inflammation i tandköttet, fungerar jättebra. 🙂

Rosaranarosenstrale
0

#3 Tycker vi ska använda kortisontabletterna fastän det är som det är med dom. Jag känner starkt emot.

Rosaranarosenstrale
0

#4 Vi har använt det rätt så flitigt men det har inte fungerat. Kanske har vi inte använt det tillräckligt flitigt och inte gnuggat tillräckligt mkt?

Känns hemskt att ge han något han spyr av på direkten och skiter nersig av efter 10 minuter.

:( skitmkt ångest

[Lilyz]
0

#6 Okej, när jag använder det baddar jag bara lite på tandköttet där det är rött en gång om dagen så försvinner det på ett par dagar… 

Jag vet inte hur du ska lösa det med kortisontabletterna, hoppas någon annan kan ge dig något bra tips..

Sagolika
0

Kontakta veterinären och säg att det inte fungerar med medicinen och be att få en annan.

thorntagg
0

Naturligtvis ska du inte plåga kattstackarn med denna medicin som den mår så dåligt av!

Prednisolon är ett mycket starkt kortisonpreparat, som är antiinflammatoriskt. Det finns många andra mediciner som också är antiinflammatoriska men som inte ger dessa otrevliga biverkningar.

Lilyz förslag på munskölj kanske är lika effektivt, och det finns säkert fler. Man kan som någon föreslog också badda med topz eller vaddsudd på stället i munnen man vill åt. Men undvik Prednisolon!

Uppkatten
0

Hur mycket av detta är reaktioner på stress? Har själv upplevt att katter kan "spy och skumma" när man försöker få i dem läkemedel. Jag vill minnas att just Prednisolon kan krossas och blandas i en LITEN mängd gott blötfoder, och att själva tabletten inte smakar särskilt mycket varför katter brukar kunna få i sig medicinen mycket smidigt på det här sättet. Kontakta din veterinär och hör efter om det är OK att krossa tabletten! Beträffande diarrén så kanske du kan minska dosen en tid och på så sätt få magen att lugna sig - kolla även detta med din veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.