Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4410 ggr
Linta
0

Färghjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Behöver lite hjälp. Sitter och ska teckna försäkring på missen, och då ska man även fylla i färg. När han var mindre och fortfarande korthårig var han solklart svart-silver-tigré. Nu när han är större så har ränderna liksom dragits ut och är glesare men fortfarande smala. Han har även blivit lite brundassig runt öron och på kinderna. Underkäke, bröst och mage är vita.

IceJossan
0

Sära på pälsen. Är underullen alldeles vit? I så fall är katten svartsilvertigré (det brunaktiga är rufism). Är underullen brunaktig så är katten bruntigré. Bruntigré finns i olika nyanser - kall och varm. Jag tycker att din kisse ser ut att vara en solklar bruntigré i kall nyans.

IceJossan
0

Möjligen att han är spotted, har du en bild på hans sida när jan står lite mer utsträckt?

Linta
0

Tack för svar! Några brunaktiga, några vita men flest gråa i olika nyanser. Han är lite ljusare i verkligheten än på bilden.

Linta
0

Jag ska försöka ta lite fler bilder! Tack för hjälpen!

Jourhemmet
0

Så noga är det inte med färgbestämning när du tecknar försäkring.

Linta
4

Nej det är det väl inte, men planen är ett huskattsbevis också, och jag vill ju såklart att det ska stämma så bra som möjligt. :)

IceJossan
0

Då har du svaret: Är han inte kritvit i underullen så är han inte silver :)

Linta
0

Aha, då är han brun alltså! Tack igen för hjälpen. :)

Linta
0

Blir han förresten bruntigré och vit eftersom att han är vit på bröstet och magen?

Kronängens
0

Jag tycker inte han ser vit ut på bilden. Är det inte ljust bara, som beigeljust? Det är i så fall bottenfärgen som han har på hakan och magen. Jämför det ljusa med vitt papper. Är det lika vitt så är han vit. Är det beige i jämförelse med det vita pappret så är han utan vitt och alltså bra bruntigré eller brunspotted beroende på hur uppspruckna ränderna är.

Vixxen
0

Skicka gärna fler bilder ur olika vinklar och en bild på underullens färg. Svårt att säga säkert i nuläget, men tror som tidigare att han är bruntigré (eller spotted som Kronängens säger) utifrån den bild vi sett.

EMS-kod n 23 (eller n 24, kanske.)

Jina
0

Ser ut vara spotted, inte tigré.

Linta
1

Vill börja med att tacka för alla svar! Sixten är numera en mycket brun herre. Mage och bröst har blivit beige, men hakan är fortfarande vit. Tvekar fortfarande på tigré/spotted, men ju mer bilder jag kikar på, desto mer lutar jag mot spotted. Igen, tack för all hjälp! :D

AgnetaB
0

Vilken snygging han blivit:)

Linta
0

Ja, visst! :D Bäst av allt är ändå vilken myspropp han är. :)

Kronängens
1

Om man jämför med en katt som har vitt under hakan ser man att det din katt har är ljusbeigefärg. Han är brunspotted eller möjligtvis bruntigré.

Här är en bild på min skogkatt S*Kronängens Bellatrix Lestrange, eller "Bella", som är vit på haka och i kragen. Det är skillnad på vitt och beige.

Kronängens
1

Här är en bild på hennes son, Antonio Vivaldi, är bruntigré, dvs n 23. Han är också beige under hakan. Det är alltså inte vit färg på honom, även om färgen under hakan är mycket ljusare.

Lily8223
0

Åh vilken fantastiskt fin katt Antonio Vivaldi! :)

Kronängens
0

Tack!

Linta
4

Jättefina katter Kronängens!

Har haft en lååång paus från iFokus, Sixten har fyllt två år och är registrerad sedan länge. Nu när den här tråden dök upp igen så var jag tvungen att dubbelkolla, och visst, jag har lyckats registrera honom som 09 ändå. Så kan det gå när inte hjärnan är med. Ska skicka in om en ändring så fort kansliet har öppet helt igen. 

Så här ser han ut nu, Sixten, HCL n 24 ;)

Kronängens
0

Han har ju helt klart växt. Fin bild. 

Nu kan man inte missa att han är brunspotted. Ingen silver där inte. Inget vitt heller.